W Polsce, popularność Black Friday rośnie z roku na rok, jednak w dalszym ciągu nie jest on tak atrakcyjny, jak w Europie Zachodniej. Strategy&, wraz z PwC, postanowiło zapytać konsumentów o ich tegoroczne plany zakupowe w trakcie Black Friday/Cyber Monday.
Inflacja i rosnące ceny energii wpływające na wzrost cen produktów to główne czynniki, które oddziaływują na decyzje zakupowe konsumentów w Europie Zachodniej podczas tegorocznego Black Friday i Cyber Monday. Jedynie co piąty klient deklaruje, że powyższe sytuacje nie zmieniły jego planów zakupowych, a impulsywne wydatki, zastępowane są przemyślanymi transakcjami.
Polacy bardziej „stacjonarni”
Blisko 2/3 Polaków planuje skorzystać z Black Friday przy spodziewanych wydatkach na poziomie około 1000 zł (214 euro). Zainteresowanie rośnie z roku na rok i zbliża się do średniej europejskiej. Rośnie również spodziewana wartość zakupów, choć wzrosty są niższe od odczytów inflacyjnych.
Na tle innych krajów europejskich Polacy wyróżniają się dużym stopniem świadomości i potrafią ocenić czy rzeczywiście spotykają się z atrakcyjną ofertą. Prawie 40 proc. konsumentów w Polsce zakupy podczas Black Friday planuje w sklepach stacjonarnych, w Europie ten odsetek jest niższy z silniejszą dominacją kanałów cyfrowych.
– Okres przedświąteczny to kluczowy czas sprzedaży dla wielu detalistów – dlatego też tegoroczny Black Friday, Cyber Monday i towarzyszące im tygodnie silnych działań promocyjnych powiedzą dużo o kondycji polskiego handlu detalicznego. Ostatnie, trudne miesiące przyniosły dalsze zmiany w zachowaniach konsumentów – kupujemy mniej, często oszczędniej wybierając zamienniki ulubionych marek. Tradycyjnie Polacy lubią korzystać z promocji i planować zakupy – z tego powodu czekają na Black Friday, ale będą też krytycznie oceniać atrakcyjność ofert. Pierwsze odczyty wskazują, że możemy się spodziewać wzrostów, w stosunku do zeszłego, również trudnego roku – jednakże walka o wzrost nie będzie trywialna. Takie otoczenie wymaga dobrego przygotowania od producentów i sieci handlowych – kluczem do sukcesu na festiwalu promocji staje się dobra komunikacja, skuteczne inspirowanie, ale też dobry dobór produktów i mechanizmów promocyjnych. Badania pokazują, że kupujemy coraz więcej produktów nie tylko z myślą o świątecznych prezentach, ale dla siebie – to doskonała okazja dla handlu, żeby zadbać o tę misję zakupową – komentują Krzysztof Badowski, Partner zarządzający, oraz Maciej Kroenke, Partner, Strategy& Polska.