Panattoni, najaktywniejszy deweloper nieruchomości przemysłowych na świecie, po raz kolejny połączył siły z międzynarodową kancelarią prawną HFW oraz firmą badawczą Analytiqa, by odsłonić tempo zrównoważonego rozwoju w europejskiej logistyce i łańcuchach dostaw w 2023 roku. Wyniki badania ujawniają, że:
72 proc. respondentów zobowiązało się do zmniejszenia emisji CO2 w ciągu najbliższych 5 lat. Popyt na stacje ładowania dla pojazdów elektrycznych (EV) gwałtownie wzrósł z 53 do 67 proc. Rozwiązania oszczędzające energię w magazynach są ważne lub bardzo ważne dla 81 proc. respondentów
Najnowszy „Raport na temat zrównoważonego rozwoju w europejskiej logistyce i łańcuchach dostaw 2023” podkreśla wzrost zainteresowania stacjami ładowania pojazdów elektrycznych, oszczędnością zasobów wodnych oraz magazynami energii odnawialnej, pozwalającymi przechowywać ją na miejscu.
Redukcja śladu węglowego
Porównując z raportem z 2022 roku, w którym aż 80 proc. respondentów wskazywało potrzebę redukcji śladu węglowego, tegoroczne badanie pokazuje, że 45 proc. firm jest gotowych płacić wyższy czynsz – równy oszczędnościom w całkowitych kosztach operacyjnych – aby przenieść się do zielonych obiektów. Co ciekawe, odsetek ten wzrasta do 51 proc. wśród firm 3PL, co świadczy o wyraźnym zwrocie w kierunku zrównoważonych nieruchomości. Emilia Dębowska, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w Panattoni, skomentowała: „Biorąc pod uwagę kontekst zagrożeń związanych z paliwami i energią, nie jest zaskakujące, że po raz drugi rozwiązania oszczędzające energię (takie jak panele słoneczne, sensory oświetlenia, LED, wymienniki ciepła, urządzenia chłodnicze itp.) będą kluczowym obszarem zainteresowania i najważniejszym elementem ESG w operacjach magazynowych firm – odpowiedziało tak 64 proc. wszystkich respondentów”.
W tegorocznym raporcie zwrócono również uwagę na wciąż rosnące znaczenie certyfikatów takich jak np. BREEAM. Liczba korzystających z nich firm wzrosła z 27 proc. do 31 proc.. Pomimo wagi kosztów operacyjnych, jedna trzecia przedsiębiorstw dostrzega obecnie realną wartość certyfikatów środowiskowych, a kolejne 53 proc. rozważa to w kontekście potencjalnych kosztów. Akredytacje według standardów takich jak CDP i GRI również wzmacniają rosnące zaangażowanie.
ESG w przetargach
Analizując niektóre z prawnych i umownych kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem, Matthew Gore, partner w HFW, zauważył: „W 2023 roku 72 proc. firm (wzrost z 69 proc. w zeszłym roku) włączyło cele ESG do procesów przetargowych. Więcej przedsiębiorstw wprowadza je też jako zobowiązania do spełnienia dla partnerów w łańcuchu dostaw (32 proc., wzrost z 28 proc. w zeszłym roku). Warto też zauważyć, że chociaż firmy mogą i rzeczywiście stosują różne podejścia do śledzenia zgodności umów z wymogami ESG, to maleje znaczenie samodzielnego raportowania a wzrasta audytu”.
Co więcej, skutki niespełnienia zdefiniowanych celów mniej będą teraz wiązały się z karami finansowymi, bo rośnie liczba firm nalegających na prawo do zerwania kontraktów w przypadku ich niespełnienia. Aż 13 proc. wszystkich respondentów straciło lub nie przedłużyło kontraktu magazynowego z powodu niespełnienia celów ESG.
Jednym z najważniejszych elementów Raportu na 2023 rok jest akcent postawiony na rolę wytycznych rządowych i sektorowych w kształtowaniu przyszłości wyborów paliwowych. Potrzeba dekarbonizacji transportu jest wyraźnie zaznaczona – aż 66 proc. respondentów uznaje bliskość do punktów ładowania elektrycznego za „bardzo ważną” lub „ważną”. Ten wskaźnik co prawda spadł z 77 proc. w 2022 roku, ale to raczej wskazuje na potencjalny zwrot ku firmom preferującym indywidualne infrastruktury ładowania.
Badanie z 2023 roku podkreśla olbrzymie wyzwania, z jakimi borykają się firmy, ale co ważniejsze, podkreśla kontynuację i zdecydowane dążenie ku większej neutralności emisyjnej. Namacalne korzyści, w tym zwiększone zainteresowanie inwestorów, silniejsze zainteresowanie mediów i szersze wsparcie rządowe, są tu przekonującymi bodźcami.
Badanie, zrealizowane zostało w 15 kluczowych krajach europejskich, w tym w Holandii, Polsce, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii. Przeprowadzono je na reprezentatywnej grupie dostawców usług logistycznych, spedytorów, firm kurierskich oraz przedsiębiorstw z sektorów produkcyjnego i detalicznego.