Grupa AmRest, wiodący multibrandowy operator restauracji franczyzowych w Europie, kontynuowała trend wzrostowy, osiągając najwyższą w historii skonsolidowaną sprzedaż za pierwszy kwartał w wysokości 621,2 mln EUR, co stanowi wzrost o 22,5 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku. Wskaźnik sprzedaży porównywalnej w restauracjach wyniósł 117. Wpływ na wyniki sprzedaży miał postęp w zakresie liczby transakcji, jak również aktywne zarządzanie przychodami.
– Wyniki, które osiągnęliśmy w pierwszym kwartale 2023 roku jeszcze bardziej świadczą o postępie, jakiego dokonaliśmy w sferze technologii oraz digitalizacji biznesu, a także prezentują istotę inwestycji w nowe kompetencje. Po raz pierwszy sprzedaż generowana za pośrednictwem kanałów cyfrowych była wyższa niż ta, pochodząca z innych punktów sprzedaży. W tym okresie kontynuowaliśmy również nasz rozwój organiczny, dodając do portfolio Spółki 17 nowych restauracji zgodnie z naszą strategią budowania biznesu w sposób zyskowny i zrównoważony – podkreśla Eduardo Zamarripa, Dyrektora Finansowego AmRest Holdings SE
Najwyższe w historii skonsolidowane przychody za pierwszy kwartał
Wysoka sprzedaż w pierwszym kwartale 2023 roku przełożyła się na zysk netto w wysokości 3,1 mln EUR. Zysk przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 1,7 mln EUR.
EBITDA Grupy wyniosła 79,8 mln EUR w Q1’23 i była o 6 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. To nowy rekord za pierwszy kwartał w historii Grupy. Z kolei wynik EBIT wzrósł o 22,1 proc. rok do roku sięgając 17 mln EUR i generując marżę EBIT na poziomie 2,7 proc. Dług netto Spółki wyniósł 437,3 mln EUR, a jej pozycja gotówkowa, licząc wzrost o 19,1 mln EUR w kwartale, ukształtowała się na poziomie 248,7 mln EUR. Na uwagę zasługuje również poziom wygenerowanych środków pieniężnych z działalności operacyjnej w wysokości 82,2 mln EUR, w porównaniu do 53,3 mln EUR w pierwszym kwartale 2022 roku. Ponadto, Spółce udzielono nowych pożyczek na łączną kwotę 56,5 mln EUR, z czego 30 mln EUR w ciągu pierwszego kwartału, a 26,5 mln EUR w kwietniu 2023 roku.
Najlepszym wynikiem wyróżniła się Europa Środkowo-Wschodnia
Wszystkie główne regiony, w których AmRest prowadzi swoją działalność, kontynuowały trend wzrostowy. Najlepszym wynikiem wyróżniła się Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie zanotowano przychody w wysokości 304,1 mln EUR w pierwszym kwartale 2023 roku, co stanowi 49 proc. sprzedaży całej Grupy i wzrost o 24,6 proc. rok do roku. EBITDA wyniosła 47,8 mln EUR, o 1,5 mln EUR więcej niż w porównywalnym okresie 2022 roku, z marżą EBITDA na poziomie 15,7 proc. W przypadku Europy Zachodniej, przychody za pierwszy kwartał 2023 roku sięgnęły 212,6 mln EUR – to o 13,9 proc. więcej niż w roku poprzednim. Wynik EBITDA wyniósł 23,8 mln EUR, wzrost o 4,8 proc. wobec porównywalnego okresu za 2022 rok.
W Chinach, po zniesieniu restrykcji związanych z pandemią Covid, restauracje należące do Grupy odnotowały silne ożywienie aktywności. Przychody za pierwszy kwartał w regionie ukształtowały się na poziomie 24,9 mln EUR i były wyższe o 15,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2022 roku. EBITDA wyniosła 5,6 mln EUR z marżą na poziomie 22,6 proc. i wzrostem o 31,4 proc. rok do roku.