W tegorocznym rankingu popularności sieci handlowych czołowe miejsca zajęły sieci: Lidl, Biedronka i Auchan. Natomiast liderami rankingu wśród sieci drogeryjnych zostały marki Rossmann, Hebe i Super-Pharm.
Lidl utrzymał się na pozycji lidera rankingu, obejmując aż 35,2 proc. analizowanych list zakupów w kategorii spożywczej. Względem poprzedniego roku sieć zwiększyła swoją popularność o 7,7 p.p. Duży skok popularności – o blisko 9 p.p. – dotyczył także sieci Biedronka. Jej popularność wyniosła 34,2 proc., co jeszcze bardziej zbliżyło ją do konkurenta z Niemiec. Francuska sieć Auchan jako jedyna na podium osłabiła swoją pozycję. Spadek popularności mógł być związany z problemami wizerunkowymi sieci po wybuchu wojny w Ukrainie. Wynik na poziomie 7 proc. pozwolił utrzymać Auchan trzecie miejsce, ale znacznie oddalił sieć od konkurencji z podium.
Z analizy list zakupów w aplikacji Listonic wynika, że w 2022 r. większość spożywczych sieci handlowych osłabiło swoją pozycję, co przełożyło się na korzyść zaledwie kilku graczy. Poza Lidlem i Biedronką swoją pozycję znacząco umocniły także Dino (awans o dwa miejsca) oraz Aldi (wzrost zaledwie o 0,04 p.p. pozwolił na awans o cztery pozycje). Największy spadek popularności, obok Auchan, odnotowały także sieci Carrefour (- 2,9 p.p.) i Żabka ( -2,1 p.p. i spadek aż o pięć miejsc w rankingu).
Ile płacimy za zakupy spożywcze?
Jak informuje Centrum Monitorowania Rynku (CMR), wielkość i wartość paragonu w dużej mierze zależą od formatu sklepu, jednak w 2022 r. we wszędzie widoczny był ten sam trend – mniejszy koszyk za znacznie wyższą niż rok wcześniej kwotę.
– W 2022 r. klienci supermarketów wkładali do koszyka średnio 7 proc. mniej produktów niż przed rokiem, ale wydawali na nie nieco ponad 40 zł więcej. Z kolei w dyskontach klienci za zakupy płacili średnio 53,50 zł, czyli prawie tyle samo co przed rokiem, ale do koszyka średnio trafiało aż o 12 proc. mniej produktów – wylicza Elżbieta Szarejko, Analityk w Centrum Monitorowania Rynku.
Klienci sieci Lidl, w 2022 r. włożyli do koszyka 14 proc. mniej produktów, płacąc za nie 1,5 proc,. więcej. W Biedronce średnia wartość paragonu wzrosła nieznacznie, jednak liczba opakowań produktów w przeciętnym koszyku zmniejszyła się o 10 proc.
– Inflacja stale pogarsza sytuację finansową Polaków, co z kolei przekłada się na nasze przyzwyczajenia zakupowe. Po pierwsze, zakupy planujemy coraz rozważniej – w 2022 r. z aplikacji mobilnej Listonic korzystało 4,5 proc. więcej użytkowników i powstało 9 proc. więcej list zakupów niż przed rokiem. Po drugie, ceny, które do niedawna odgrywały drugorzędną rolę, znów zaczynają być decydującym czynnikiem. Jak wynika z badań NielsenIQ, we wrześniu 2022 r. już 63 proc. konsumentów deklarowało zakup artykułów spożywczych po najniższych cenach, co stanowi wzrost o 11 p.p. względem poprzedniego roku – zauważa Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic.
Liderzy wśród sieci niespożywczych
Ulubioną drogerią Polaków – po raz kolejny i bezkonkurencyjnie – jest Rossmann, który objął aż 92,2 proc. analizowanych list zakupów w tej kategorii. Drugie miejsce zajęło Hebe z wynikiem 6,1 proc. Ta należąca do Jeronimo Martins sieć jako jedyna drogeria odnotowała wzrost popularności – o 1,7 p.p. Lider rankingu odnotował spadek o 0,9 p.p., natomiast laureat trzeciego miejsca – Super-Pharm stracił 1,27 p.p., co dało mu łączny wynik na poziomie niespełna 1 proc. drogeryjnych list zakupów.
Dotychczasowi liderzy w kategorii dom i ogród utrzymali swoją pozycję. Blisko 38 proc. analizowanych list zakupów zrealizowano w sklepach sieci Ikea. Co czwarta lista (25,2 proc.) powiązana była z Castoramą, natomiast co szósta (15,9 proc.) – z Leroy Merlin. Spośród liderów tej kategorii tylko ostatnia sieć nieznacznie osłabiła swoją pozycję, co podobnie jak w przypadku Auchan, mogło być związane z bojkotem tej sieci.
W dobie inflacji na popularności zyskują dyskonty niespożywcze, które dzięki zróżnicowanej ofercie i atrakcyjnym cenom, zjednują sobie coraz większe grono klientów. Wśród nich prym wiodą sieci Pepco, Action i Dealz, a przypisane do nich listy zakupów stanowią odpowiednio 48,6 proc., 38,3 proc. oraz blisko 5 proc. udziału w kategorii.
Ranking Popularności Sieci Handlowych powstał w celu wyróżnienia najczęściej wybieranych sieci handlowych przez użytkowników aplikacji Listonic. Zweryfikowaliśmy wszystkie listy zakupów stworzone w polskiej wersji aplikacji w roku 2022 i poddaliśmy analizie listy, które w tytule zawierały nazwy konkretnych sieci handlowych. Na podstawie danych z ponad 515 tys. list stworzyliśmy rankingi sieci w kategoriach: sieci spożywcze, dyskonty niespożywcze, drogerie, dom i ogród. Tegoroczny raport to ponad 50 stron wartościowej wiedzy popartej danymi z list zakupów, uzupełnionej komentarzami ekspertów z poszczególnych sieci handlowych oraz Centrum Monitorowania Rynku (CMR).