Na ten moment wyłącznym kanałem sprzedaży online jest nasz własny sklep internetowy www.laurella.pl, który odpowiada za 90 proc. ogólnego przychodu. Dążąc do ekspansji na rynkach europejskich, gdzie na ten moment jesteśmy zupełnie nieznani, planujemy otworzyć się na sprzedaż poprzez zagraniczne marketplace’y i między innymi w ten sposób budować rozpoznawalność i grono klientek. Planujemy również stopniowo rozwijać sieć własnych butików w największych miastach Polski – mówi w wywiadzie dla Omnichannelnews.pl Marcin Vogel, prezes zarządu firmy Laurella
Jak można zdefiniować markę Laurella?
Marcin Vogel: – Laurella jest marką kierowaną do kobiet, które oczekują modnego wzornictwa i wysokiej jakości ubrań w przystępnych cenach. Cechą rozpoznawalną marki są żywe kolory, atrakcyjne wzory tkanin i kobiece kroje. Laurella to jednak nie tylko marka modowa, ale i społeczność Klientek, które czują się wyjątkowo w naszych ubraniach i je kolekcjonują. To także wspólnota jednocząca się na grupie Facebookowej, zrzeszającej ponad 50 tys. osób, służącej do wymiany opinii o naszych produktach oraz umieszczania ogłoszeń wymiany/sprzedaży ubrań.
W 2021 roku spółka wypracowała 23 mln zł przychodów netto. Jak oceniają Państwo ten rok? Z jakim wynikiem zostanie zamknięty?
Ostatnie 3 lata to okres pełen wyzwań dla większości firm odzieżowych – niezależnie od tego czy działają online czy offline. Rok 2022 oceniamy pozytywnie, choć nie udało nam się zrealizować wszystkich założonych planów i celów. Po stosunkowo dobrej pierwszej połowie roku, wyraźnie zaobserwować można było pogorszenie się nastrojów konsumenckich w drugiej połowie, co przełożyło się na spadek dynamiki sprzedaży i marży. Ostatecznie jednak Laurella spodziewa się zamknąć rok z 10 proc. wzrostem przychodów.
Cele i wyzwania
Jakie stoją przed Państwem wyzwania związane ze sprzedażą?
Jednym z największych wyzwań i zarazem celów stojących przed nami jest zwiększenie skali działania, poszerzenie naszej oferty produktowej oraz wzrost bazy klientów. Równolegle, wobec obecnej sytuacji makroekonomicznej, istotne jest dla nas zwiększenie efektywności kosztowej i utrzymanie końcowych cen sprzedaży na podobnym, umiarkowanym poziomie. Wymaga to od nas reorganizacji wielu procesów, a także dużych zmian związanych z produkcją i logistyką. W nadchodzącym roku planujemy wzrost zatrudnienia w działach produktowych, a kolejnym etapem rozwoju naszej firmy jest także przeniesienie znacznej części produkcji poza Europę, gdzie przede wszystkim obecnie szyjemy.
Po jakie rozwiązania sięgacie, by usprawnić sprzedaż internetową? Jak rozwijany jest kanał online?
Na ten moment wyłącznym kanałem sprzedaży online jest nasz własny sklep internetowy www.laurella.pl, który odpowiada za 90 proc. ogólnego przychodu. Dążąc do ekspansji na rynkach europejskich, gdzie na ten moment jesteśmy zupełnie nieznani, planujemy otworzyć się na sprzedaż poprzez zagraniczne marketplace’y i między innymi w ten sposób budować rozpoznawalność i grono klientek. W nowym roku produkty Laurella dostępne będą więc dla klientów z Europy na platformach takich jak Zalando, About You, Spartoo, Amazon czy Emag.
W listopadzie tego roku jako pierwsza marka modowa w Polsce rozpoczęliśmy współpracę z Glovo, tym samym łącząc nasz kanał online z offline. Klientki z Poznania i Warszawy coraz częściej po sprawdzeniu w sklepie internetowym dostępności produktu w lokalnym butiku decydują się na złożenie zamówienie przez aplikację Glovo zamiast online. Dzięki temu wymarzona sukienka dociera do nich nawet w 15 minut zamiast 24-48h.


Stopniowy rozwój sieci butików
Laurella posiada 2 sklepy stacjonarne w Poznaniu i Warszawie, które pełnią funkcję showroomów. Czy w planach jest dalszy rozwój?
Obecnie działające 2 sklepy stacjonarne, choć pełnią funkcję showroomów, odpowiadają za blisko 10 proc. przychodów firmy. Kanał online jest dla nas kluczowy, planujemy jednak stopniowo rozwijać sieć własnych butików w największych miastach Polski. Na początku 2023 roku otwieramy sklep w Krakowie przy ulicy Floriańskiej. To właśnie w Krakowie, po Warszawie i Poznaniu, Laurella ma najwięcej klientek sklepu internetowego. Liczymy na to, że lokalizacja sklepu przy najbardziej ruchliwej ulicy w Polsce pozwoli nam nie tylko dotrzeć do lokalnych klientek, ale i milionów kobiet z Polski i zagranicy, które odwiedzają stolicę Małopolski
Poszukujemy obecnie atrakcyjnych lokalizacji we Wrocławiu, Gdańsku oraz Katowicach. Kolejne sklepy – tak jak ten w Poznaniu i Krakowie – także planujemy otwierać w formule „family friendly store”, która spotyka się z ogromnie pozytywnym odbiorem naszych klientek. Choć w naszej ofercie znajduje się niemal wyłącznie odzież kobieca (małe wyjątki z odzieżą dziecięcą), to chcemy, aby odwiedzały nas całe rodziny. Dlatego też w sklepach tworzymy mini kawiarnie z bezpłatnymi napojami i przekąskami, place zabaw dla dzieci czy miejsca relaksu z fotelami do masażu. Zależy nam na tym, aby nasze klientki mogły spokojnie przymierzać ubrania, nie martwiąc się o to, że członkowie jej rodziny się niecierpliwią. Dokładamy starań, aby zakupy w sklepie stacjonarnym dostarczały zupełnie inne doświadczenie niż w konkurencyjnych sklepach odzieżowych.
Zapowiadali Państwo szereg działań mających na celu pogłębienie podjętej przez firmę troski o środowisko. Na czym będą one polegały?
Wraz ze wzrostem naszej firmy czujemy coraz większą odpowiedzialność za planetę i planujemy wdrażanie strategii proekologicznych. Zastępujemy stosowane obecnie opakowania na takie, które wykonane są z surowców pochodzących z recyclingu lub surowców biodegradowalnych. Planujemy także zwiększyć udział ubrań wykonanych z tkanin pochodzących z recyclingu. Ponadto modyfikujemy nasze opakowania wysyłkowe, aby zajmowały one jak najmniej miejsca, generując mniejszy ślad węglowy. Zachęcamy nasze klientki do wymiany ubrań Laurella między sobą, oferując darmową wysyłkę między nimi (wymiana społecznościowa). Organizujemy również eventy wyprzedażowe (tzw. wyprzedaże garażowe), podczas których ubrania uzyskują drugie życie (do ponownego obiegu trafiają ubrania reklamacyjne, naprawione, ubrudzone zwroty itp.).
Marcin Vogel
prezes zarządu firmy Laurella, którą od 5 lat prowadzi wraz z żoną Laurą Reiss-Vogel. Wcześniej przez 10 lat jako prezes zarządu związany był z agencją interaktywną Internet Plus, specjalizującą się w reklamie internetowej dla tysięcy firm z sektora MŚP. W rozwoju firmy i marketingu poszukuje nieszablonowych i pionierskich rozwiązań.