Grupa LPP podtrzymała w raporcie finansowym za I półrocze, że plany sprzedażowe na rok finansowy 2022/23 (z wyłączeniem Rosji i częściowo rynku Ukrainy) wskazują na możliwość osiągnięcia 16 mld zł sprzedaży tj. wzrostu o około 13 proc. rdr, z czego w kanale sprzedaży internetowej przekroczenie poziomu 5 mld zł. W raporcie podno, że debiut brandów Reserved i Sinsay we Włoszech zaplanowano na I kw. 23/24.
Grupa LPP miała w drugim kwartale roku obrotowego 2022/23 246,2 mln zł zysku netto jednostki dominującej wobec 459 mln zł zysku przed rokiem – poinformowała spółka w raporcie.
Zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 537,5 mln zł. Strata netto na działalności zaniechanej wyniosła 291,3 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł w drugim kwartale 395,3 mln zł.
EBITDA wyniosła 667,1 mln zł. Analitycy spodziewali się 638,6 mln zł wyniku EBITDA. Przychody grupy wyniosły 4,34 mld zł, a rynek oczekiwał sprzedaży na poziomie 3,97 mld zł.
W całym pierwszym półroczu 2022/23 grupa miała 564,8 mln zł zysku netto z działalności kontynuowanej, 514,2 mln zł zysku netto jednostki dominującej, 512,4 mln zł EBIT i 7,37 mld zł przychodów. EBITDA wyniosła 1.035,7 mln zł.
Marża brutto na sprzedaży spadła w I półroczu o 3,9 p.p., do 51,6 proc. Przychody grupy ze sprzedaży online wyniosły w I półroczu ponad 2 mld zł. Sprzedaż internetowa stanowiła ok. 30 proc. całości sprzedaży grupy.
Wojna w Ukrainie a wyniki finansowe
Na wyniki finansowe grupy LPP w I półroczu 2022/23 wpływ miało m.in. zaniechanie działalności operacyjnej na terenie Rosji, a także sprzedaż przez LPP zależnej spółki rosyjskiej Re Trading OOO.
Wybuch wojny w lutym tego roku spowodował, że sklepy Grupy w Ukrainie zarówno internetowe jak i stacjonarne zostały zamknięte, a ich ponowna działalność nie wróciła w pełni do poziomu sprzed wojny. Na dzień bilansowy było otwartych 96 salonów ze 159 wszystkich działających przed wybuchem wojny, zaś sklepy internetowe wznowiły sprzedaż, ale z ograniczeniami.
Jednocześnie decyzją Zarządu w marcu Grupa zakończyła sprzedaż swoich produktów na terenie Rosji zamykając wszystkie sklepy stacjonarne oraz internetowe a w maju mając na uwadze niepewną sytuację oraz brak możliwości przewidzenia losów konfliktu zbrojnego na wschodzie, Spółka podjęła decyzję o sprzedaży rosyjskiej spółki zależnej inwestorowi z Azji. Uprawomocnienie się w czerwcu transakcji sprzedaży spółki i jednoczesna utrata kontroli przez LPP nad Re Trading OOO, spowodowała, że wyniki generowane przez tą spółkę w trakcie okresu rozliczeniowego zostały ujęte jako działalność zaniechana, co wpłynęło na wyniki Grupy Kapitałowej – działalności kontynuowanej.
Jako, że oba rynki tj. rosyjski i ukraiński do czasu wybuchu wojny były dla Grupy znaczącymi pod względem przychodów, to ograniczenie sprzedaży na nich wpłynęło na osiągnięte przez Grupę wielkości przychodów w I półroczu 2022/23.
Jednakże pomimo ograniczeń sprzedaży w tych dwóch krajach, przychody Grupy LPP były wyższe o ok. 23 proc. i osiągnęły ponad 7 mld zł wobec prawie 6 mld zł w tym samym okresie roku ubiegłego.
Debiut we Włoszech i kolejne sklepy Reserved w Wielkiej Brytanii
Pomimo trudnej sytuacji rynkowej grupa planuje utrzymać poziom zaangażowania inwestycyjnego na 2022/23 w wysokości 1 mld zł, w tym ok. 600 mln zł na rozwój sieci salonów stacjonarnych, której jednocześnie powierzchnia ze względu na wstrzymanie rozwoju w rejonie wschodnim ulegnie zmniejszeniu w bieżącym roku o około 10 proc. rok do roku tj. do 1.695,4 tys. mkw. W kolejnych latach grupa zakłada odbudowanie powierzchni handlowej i powrót do jej wzrostów – podano w raporcie półrocznym.
Z prezentacji spółki wynika, że w kolejnych dwóch latach wzrost powierzchni może wynieść 10-15 proc. rocznie.
W raporcie podano, że debiut marki Reserved we Włoszech w Mediolanie zaplanowano na I kw. 23/24, a kolejne salony Reserved w Wielkiej Brytanii w Londynie – w 3 centrach handlowych, mają zostać otwarte w 2023/24. Otwarcie własnych sklepów stacjonarnych Sinsay we Włoszech oraz w Grecji zaplanowano na I kw. 23/24.
W pierwszym półroczu Grupa LPP stworzyła dwie nowe spółki: włoską LPP Italy SRL z siedzibą w Mediolanie oraz albańskiej LPP Albania LTD z siedzibą w Tiranie. Nowo powstałe spółki włoska i albańska zostały utworzone w związku z ekspansją działalności Grupy w tych krajach.
Sieć sprzedaży stacjonarnej Grupy LPP to 1 756 sklepy o łącznej powierzchni 1 459,3 tys. mkw. w 25 krajach. Poprzez online grupa jest obecna na 32 rynkach.