Do końca 2025 r. grupa Kingfisher chce osiągnąć 60 proc. sprzedaży produktów pochodzących ze Zrównoważonych Produktów dla domu. Już teraz Castorama Polska, posiada w swojej ofercie prawie 10 tys. produktów należących do programu „Nasza sfera”. Do końca 2040 roku grupa Kingfisher ma zamiar osiągnąć zerową emisję netto. Dziś został opublikowany Raport Odpowiedzialnego Biznesu (ESG) grupy Kingfisher za rok 2021/22, w którym przedstawia wyniki swoich działań i znaczne postępy w realizacji priorytetów odpowiedzialnego biznesu oraz plany na kolejny rok.
Grupa Kingfisher już od ponad 30 lat systematycznie wdraża działania z obszaru odpowiedzialnego biznesu. Działania te stanowią kluczowy element obecnej strategii „Powered by Kingfisher”, dzięki którym grupa podejmuje starania na rzecz pozytywnego wpływu na życie swoich klientów, pracowników, lokalnych społeczności i planety. Prezentowany raport podsumowuje osiągniecia w stosunku do zamierzonych celów, podkreśla działania podjęte przez członków grupy w poszczególnych krajach i zawiera kluczowe dane dotyczące wyników w minionym roku obrotowym (od 1 lutego 2021 r. do 31 stycznia 2022 r.).
Kluczowe osiągniecia grupy Kingfisher w roku 2021/22:
- 24,5 proc. redukcji emisji dwutlenku węgla w działalności Kingfisher (zakres 1 i 2),
- Ponad 5,8 miliarda funtów (44,1 proc.) rocznej sprzedaży pochodzi z produktów, które pomagają klientom tworzyć bardziej zrównoważone domy,
- Wsparcie dla ponad 1,5 mln osób potrzebujących pomocy mieszkaniowej od 2016/2017,
- 87,2 proc. drewna i papieru w produktach oraz 100 proc. papieru katalogowego, obecnie jest pozyskiwanych w sposób odpowiedzialny i na najlepszej drodze do uzyskania statusu Forest Positive do roku 2025/26.
Nowe cele:
- Osiągnięcie zerowej emisji netto dla działalności (zakres 1 i 2) do końca roku 2040,
- 60 proc. całkowitej sprzedaży ma pochodzić ze Zrównoważonych Produktów dla domu do końca 2025 r.
– Zobowiązujemy się pomagać w walce ze zmianami klimatu poprzez wyznaczanie celów zarówno krótko- jak i długoterminowych. W perspektywie krótkoterminowej jesteśmy na dobrej drodze do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla zgodnie z globalnymi wysiłkami na rzecz ograniczenia ocieplenia do poziomu poniżej 1,5°C do 2025 r. W dłuższej perspektywie jesteśmy zobowiązani do osiągnięcia zerowej emisji netto do końca 2040 r. – mówi Thierry Garnier, Dyrektor Generalny Kingfisher plc
Przegląd zobowiązań do odpowiedzialnego biznesu na rok 2022 i kolejne lata:
Nowy cel – zerowa redukcja emisji netto
Kingfisher zobowiązał się do osiągnięcia zerowej wartości emisji netto w obrębie całej swojej działalności (zakres 1 i 2) do końca roku 2040/41. Plany te zostały oparte o wcześniej potwierdzone naukowo cele redukcji emisji operacyjnych o 37,8 proc. do roku 2025/26[1]. Zgodnie z wcześniejszym oświadczeniem, dzięki przejściu na 100 proc. odnawialną energię elektryczną, znaczącym inwestycjom w środki efektywności energetycznej oraz testowaniu i wprowadzaniu paliw alternatywnych w swoich flotach dostawczych, grupa Kingfisher obniżyła emisje już o 24,5 proc. To dodatkowe zobowiązanie w związku z obietnicą obniżenia emisji gazów cieplarnianych w zakresie 3 GHG powstałych na skutek użytkowania sprzedanych produktów i zakupionych towarów oraz usług o 40 proc. z każdego miliona funtów obrotu finansowego do roku 2025/26.
Castorama Polska prowadzi szereg zróżnicowanych działań wprowadzających rozwiązania ograniczające zużycie energii w budynkach. Sklep sieci w Zamościu jest pierwszym obiektem, na którego dachu zostały zainstalowane panele fotowoltaiczne, dzięki czemu sklep generuje prąd na własne potrzeby, ale także przesyła go do sieci w sytuacji wyprodukowania nadwyżki. Do końca tego roku kolejnych kilkanaście sklepów Castorama w Polsce będzie posiadało własne panele fotowoltaiczne. Już od 2016 roku firma systematycznie wprowadza w swoich sklepach system BMS (Building Management System), którego celem jest automatyzacja procesów sterowania i monitorowania urządzeń sklepowych. Technologia umożliwia wygenerowanie znacznych oszczędności w zużyciu energii min. klimatyzacji czy wentylacji. System pozwala nie tylko zarządzać urządzeniami ale także zbiera dane i generuje pełne zestawienia usprawniające oszczędzanie energii.
Stawanie się „Forest Positive”
Grupa Kingfisher jest na dobrej drodze, aby stać się organizacją Forest Positive do 2025/26 roku. Jako członek-założyciel inicjatywy „Rainforest Alliance Forest Allies” inwestuje w sześć projektów w kluczowych obszarach leśnych na całym świecie, które będą wspierać społeczności w regionach najbardziej zagrożonych wylesianiem. Firma nadal czyni postępy w kierunku osiągnięcia celu, jakim jest wykorzystanie w 100% odpowiedzialnie pozyskiwanego drewna i papieru w swoich produktach i katalogach do 2025/26 roku. W latach 2021/22 roku, w sposób odpowiedzialny pozyskiwano 87,2 proc. drewna i papieru w produktach, a w drugim roku 100 proc. papieru katalogowego.
Castorama Polska promuje zrównoważone leśnictwo poprzez oferowanie produktów oznaczonych certyfikatami FSC, PEFC, które podpowiadają Klientom, że produkty oznaczone certyfikatami pochodzą z odpowiedzialnych źródeł. Dzięki wprowadzonej polityce w zakresie drewna skierowanej do dostawców oraz poprzez działania informacyjne do klientów, jak np. Piątek FSC, Castorama Polska przyczynia się do rozwijania gospodarki leśnej zarządzanej w sposób odpowiedzialny z poszanowaniem przyrody i lokalnych społeczności.
Pomaganie klientom, aby mogli mieszkać w bardziej zrównoważonych domach
Jako firma sektora Home Improvement (DIY), Kingfisher jest odpowiedzialny za poprawę referencji zrównoważonego rozwoju domów w całej Wielkiej Brytanii i wyznaczył nowy cel, aby 60 proc. całkowitej sprzedaży pochodziło ze Zrównoważonych Produktów dla domu („Sustainable Home Products” – SHP, takich jak izolacja, wodooszczędne krany i produkty ogrodnicze wolne od chemikaliów) do końca 2025 r. Cel ten obejmuje 70 proc. dla Ekskluzywnych Marek Własnych. Raport ujawnia, że w latach 2021/22 44,1 proc. (5,8 miliarda funtów) całkowitej sprzedaży Grupy pochodziło z SHP, w tym 10 proc. (1,32 miliarda funtów) pochodziło z produktów oszczędzających energię i wodę. Stanowi to podwojenie sprzedaży od czasu powstania programu SHP w 2011 roku.
Na polskim rynku Castorama również odpowiada na wzrastające zainteresowanie klientów zrównoważonymi produktami i wychodzi naprzeciw potrzebom setek tysięcy Polaków związanych z ulepszaniem domów i ogrodów. Aktualnie dokonywanie ekologicznych wyborów podczas zakupów nie jest łatwe. Sieć stara się pomóc każdemu klientowi cieszyć się ekologicznym domem w przystępnej cenie – na tę potrzebę Castorama stworzyłam program „Nasza Sfera” z myślą o obecnych i przyszłych pokoleniach, aby już dziś wspólnie zadbać o lepszą przyszłość i tworzyć dobry klimat. Firma weryfikuje setki tysięcy produktów, przy współpracy z organizacją pozarządową Bioregional. Oceniany jest produkt, a nie opakowanie – te muszą spełniać wszystkie wymagania grupy Kingfisher, w tym politykę zrównoważonych materiałów opakowaniowych. Każdy zrównoważony produkt dla domu pomaga zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko ze względu na to, jaki jest lub co może zrobić. Poprzez „Naszą Sferę” Castorama wskazuje konkretne rozwiązania, które są przyjazne dla środowiska, zdrowia oraz portfela, a także dzieli się poradami i poleca wydarzenia, które przyczyniają się do zmiany świadomości i stylu życia na zdrowszy, bardziej odpowiedzialny i zrównoważony.
– 49,2 proc. z naszej sprzedaży produktów marki własnej pochodzi z produktów, które klasyfikujemy jako zrównoważone, a prawie 80 proc. sprzedaży w sektorze kuchnia pochodzi właśnie ze zrównoważonych produktów. Jest to spowodowane głównie tym, że znaczna część naszej oferty jest wyprodukowana z certyfikowanego drewna FSC lub PEFC, co świadczy o pochodzeniu surowca z kontrolowanych i certyfikowanych źródeł. Bardzo dobry wynik sprzedaży ze zrównoważonych produktów osiągnęliśmy także w sektorze łazienka i przechowywanie (52 proc.) oraz w sektorze budowlanym (49 proc.) – mówi Piotr Bober, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju.
Wspieranie społeczności i naprawianie złych warunków mieszkaniowych
Grupa Kingfisher jest na dobrej drodze, aby do 2025 r. pomóc ponad dwóm milionom ludzi, których potrzeby mieszkaniowe są największe i najpilniejsze. W roku 2021/22 zainwestowano łącznie 4 mln GBP w projekty społeczne, a 800 000 osób w całej Europie otrzymało wsparcie w rozwiązywaniu problemów związanych z niebezpiecznymi warunkami mieszkaniowymi. Oznacza to, że od 2016/17 roku łączna liczba osób, do których udało się dotrzeć przekroczyła 1,5 mln – to ogromny postęp w realizacji celu Grupy, jakim jest pomoc dwóm milionom osób.
– Większość działań w Polsce na rzecz poprawy warunków mieszkaniowych osób w trudnej sytuacji życiowej, podopiecznych ośrodków, walczących z ubóstwem mieszkaniowym, czy zagrożonych bezdomnością realizujemy za pośrednictwem Fundacji Castorama. W ramach wsparcia oferujemy produkty i rozwiązania związane z remontami, modernizacją i wykończeniem w sposób praktyczny, przyjazny i funkcjonalny. Do tej pory pomogliśmy już 2200 beneficjentom na terenie całej Polski poprzez ponad 140 projektów. W związku z agresją Rosji na Ukrainę od samego początku aktywie wspieramy Ukraińskich obywateli, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia swoich domów i szukania schronienia w Polsce – mówi Paweł Świętochowski, Prezes Fundacji Castorama
Od pierwszych dni wojny w Ukrainie, Castorama Polska otoczyła opieką swoich pracowników z obywatelstwem ukraińskim, wycofała ze sprzedaży produkty pochodzenia rosyjskiego i białoruskiego, przeznaczyła 1 mln zł na działania pomocowe we współpracy z organizacjami charytatywnymi, a za pośrednictwem swoich pracowników i dzięki ogromnemu zaangażowaniu wolontariuszy, wciąż organizuje różnego rodzaju zbiórki przedmiotów i środków finansowych na pomoc uchodźcom. Firma dostarcza także materiały na remont i doposażenie tymczasowych miejsc noclegowych oraz docelowych mieszkań dla uchodźców, a także wciąż zatrudnia do swoich zespołów na terenie całego kraju osoby pochodzenia ukraińskiego, w tym też te bez znajomości języka polskiego.
Poprawa w zakresie różnorodności
Zgodnie z dzisiejszym raportem, w ramach strategii Grupy na rzecz Inkluzywności i Różnorodności, wprowadzonej w 2021 roku, odsetek kobiet na stanowiskach dyrektorskich wzrósł z 44 proc. do 50 proc. Kingfisher jest również na dobrej drodze do osiągnięcia celu, jakim jest poprawa równowagi płci do 35 proc. kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych i 40 proc. na stanowiskach kierowniczych do 2025 r., przy czym firma osiągnęła 25 proc. kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych i 38 proc. kobiet na stanowiskach kierowniczych w 2021r.
Zarządzanie
Od 2022/23 Kingfisher integruje środki odpowiedzialnego biznesu z Planem Performance Share Kingfishera, który zostanie przyznany członkom grupy kierowniczej wyższego szczebla.