O około 15 proc. wzrosła sprzedaż książek w salonikach Kolportera w 2021 roku. To efekt złagodzenia obostrzeń i zwiększenia liczby czytelników, którzy w czasie pandemii na nowo odkryli książki – twierdzą specjaliści z Kolportera.
Pandemia, a dokładniej liczne obostrzenia i lockdowny, sprawiły, że ludzie zaczęli chętniej sięgać po książki. Według raportu czytelnictwa – „Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 r.”, opracowanego przez Bibliotekę Narodową, 2020 rok przyniósł najlepszy wynik od sześciu lat. 42 proc. respondentów odpowiedziało, że przeczytało co najmniej jedną książkę. W 2019 roku po książkę sięgnęło zaledwie 39 proc., a rok wcześniej 37 proc..
– Naszym zdaniem osoby, które na nowo odkryły świat literatury chętnie w nim pozostały. Zwiększenie czytelnictwa książek przełożyło się na ich sprzedaż także w naszej sieci. W stosunku do 2020 roku odnotowaliśmy wzrost sprzedaży książek na poziomie ok. 15 proc. – mówi Patryk Podwysocki z Pionu Handlowego Kolportera. – Na wynik miało także wpływ to, że nasze saloniki stały się bardziej dostępne dla klientów. Rząd nie wprowadzał tylu restrykcyjnych obostrzeń w handlu jak w ubiegłym roku, a ograniczenia w ruchu klientów nie paraliżowały sprzedaży – dodaje Patryk Podwysocki.
Szczyt zakupowy w wakacje
Książki, w sieci saloników Kolportera, dobrze sprzedawały się przez cały rok, ale największą ich sprzedaż odnotowano w miesiącach wakacyjnych.
– Nasi klienci najchętniej sięgali po książki w lipcu i sierpniu. W tych miesiącach wielu Polaków przebywało na urlopach, a nie ma to, jak odpoczynek przy lekturze – mówi Patryk Podwysocki. – W naszej sieci mamy dwie podstawowe grupy książek: „prasowe” i „topowe”. „Prasowe” to książki dostarczane przez wydawców prasowych, m.in. Ringier Axel Springer Polska, Wydawnictwo Edipresse, Burda Media Polska czy Zwierciadło. Prym wiodą tu książki z bestsellerowego nurtu literatury kobiecej i sensacyjnej, w tanich wydaniach kieszonkowych, które są poręczne i łatwo zabrać je w podróż. Natomiast „topowe” to nowości rynku księgarskiego osiągające rangę bestsellera w comiesięcznych notowaniach. Większość z nich dostarcza nam firma Platon – wyjaśnia Patryk Podwysocki.
Kolporter jest największym dystrybutorem prasy w Polsce. Oferuje kompleksową obsługę punktów handlowych i sieci sprzedaży oraz świadczy usługi logistyczne i reklamowe. Kolporter zarządza siecią ok. 650 saloników prasowych.