Aż 69 proc. przedsiębiorców z branży handlu B2B planuje wdrożenie rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej w przeciągu kolejnych dwóch lat. Z tego, aż 42 proc. ma takie plany już w kontekście kolejnych 12 miesięcy.
Takie są wyniki badania “Stopień wdrożenia cyfrowej transformacji w polskich firmach B2B” przeprowadzonego przez Sente we współpracy z Wyższą Szkołą Logistyki w Poznaniu oraz Polskim Instytutem Rozwoju Biznesu. Zostało ono zrealizowane w gronie 100 firm.
Cyfrowa transformacja
Badanie było dla ankietowanych okazją do dokonania autodiagnozy stopnia cyfryzacji swoich firm, który ocenili w skali od 1 do 5. Najmniej wskazań otrzymały odpowiedzi skrajne. Jedynie 7 proc. badanych deklaruje pełną cyfryzację firmy. 5 proc. badanych twierdzi natomiast, że nie ma w swojej firmie wdrożonych żadnych rozwiązań z zakresu cyfryzacji. Większość ankietowanych, bo aż 88 proc., jest w trakcie procesu cyfryzacji i swój aktualny poziom określa między 2 a 4 stopniem zaawansowania.
Sprzedaż w centrum zainteresowania
Z badania wynika, że głównym obszarem, którego cyfryzacja planowana jest w najbliższym czasie, jest sprzedaż. To odpowiedź, której udzieliło aż 35 proc. badanych. Na drugim miejscu znajdują się magazyn i logistyka zamówień – zmiany w tych obszarach planuje aż 29 proc. firm. Uwagę zwraca przede wszystkim fakt, że aż 1⁄4 badanych deklarowała brak wiedzy na temat tego, jakich konkretnie obszarów będą dotyczyły zmiany.
Największe bariery
Wybór konkretnych procesów do cyfryzacji nie jest jedynym wyzwaniem. Działania w tym obszarze blokują również liczne obawy. Wśród nich aż 57 proc. badanych wskazuje, że największą przeszkodą we wdrażaniu rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej są zbyt wysokie koszty. Dla 48 proc. ankietowanych barierą jest natomiast brak czasu. Jako pozostałe elementy, które blokują wdrażanie rozwiązań IT, przedsiębiorcy wskazali trudność integracji rozwiązań (42 proc.) oraz brak możliwości dopasowania do indywidualnych potrzeb (36 proc.).
Przedstawiciele polskiego rynku handlu B2B deklarują jednak, że wdrożenie rozwiązań z zakresu transformacji cyfrowej jest jednym z kluczowych elementów ich strategii rozwoju na kolejne lata. Mimo że potrzeba wdrażania zmian w tym obszarze jest wyraźna i pilna to budzi wiele pytań i obaw.