Do 2025 roku zamierzamy rozwinąć sieć do 250 sklepów, o łącznej powierzchni ok. 400 tys. mkw. Oferta online HalfPrice będzie poszerzana na tych rynkach, na których już funkcjonują sklepy. Chociaż nie wykluczamy wejście na kolejne rynki – mówi w wywiadzie z OmnichannelNews.pl Adam Holewa, Prezes HalfPrice.
Pod koniec listopada Grupa CCC przedstawiła strategię GO.25 Everything Fashion. Omichannel platform. Jednym z priorytetów nowej strategii jest rozwój konceptu HalfPrice, który w ciągu 5 lat ma stać się liderem sektora off-price w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Proszę przybliżyć plany ekspansji marki na najbliższe lata?
Adam Holewa: Przede wszystkim, po ośmiu miesiącach od debiutu rynkowego HalfPrice, możemy powiedzieć, że koncept sklepów off-price okazał się sukcesem i spotkał się z bardzo dużym uznaniem klientów. W tym roku zakładaliśmy otwarcie kilkudziesięciu sklepów w Polsce oraz wejście z marką na trzy zagraniczne rynki. Jednak dynamika rozwoju była na tyle szybka, że HalfPrice zawitał aż na czterech zagranicznych rynkach. Sklepy brandu powstały w Czechach, Austrii, na Węgrzech i w Chorwacji. Jesteśmy bardzo zadowoleni z obecności marki w tych krajach. To tylko potwierdza nasze wcześniejsze założenia rozwojowe i pokazuje, że konsekwentnie je realizujemy. Warto dodać, że już w pierwszej połowie przyszłego roku, otworzymy nasz pierwszy sklep na Słowacji.
Według nowej strategii Grupy CCC przewidujemy dynamiczny rozwoju konceptu HalfPrice w Polsce i poza granicami naszego kraju. Przede wszystkim koncentrujemy się na Europie Środkowo-Wschodniej. Do 2025 roku zamierzamy rozwinąć sieć do 250 sklepów, o łącznej powierzchni ok. 400 tys mkw. Oferta online HalfPrice będzie poszerzana na tych rynkach, na których już funkcjonują sklepy. Chociaż nie wykluczamy wejście na kolejne rynki.
Ile rocznie będzie otwieranych sklepów, aby osiągnąć zakładaną skalę?
AH: Rozwój sieci HalfPrice w danym roku będzie uzależniony od możliwości pozyskania interesujących nas lokalizacji. Na pewno będziemy starać się utrzymać dynamikę otwarć sklepów na podobnym poziomie, co w 2021 roku, czyli tym, w którym marka HalfPrice wystartowała.
Ile zatem sklepów będzie funkcjonować na koniec roku?
AH: Planujemy jeszcze kilka otwarć. Także na koniec 2021 rok sieć HalfPrice będzie składać się z 48-50 sklepów. To są realne założenia, ponieważ budowy kolejnych sklepów zostały rozpoczęte i zakończymy je jeszcze w tym roku.
Wspomniał Pan, że marka została bardzo dobrze przyjęta przez klientów. A jak na nowy koncept zareagowali wynajmujący i właściciele obiektów handlowych?
AH: Właściciele galerii handlowych w rozmowach z nami podkreślają, że na polskim rynku brakowało takiego konceptu z segmentu off-price. Wiem, że w HalfPrice bardzo dobrze wkomponowuje się w mix najemców. Ponadto poszerza ofertę marek w galeriach i zwiększa w nich traffic. Nasz brand stał się topowym retailerem dla większości wynajmujących.
Podejrzewam, że wynajmujący sami zapraszają HalfPrice w progi swoich galerii. Bo nie da się ukryć, że wiele obiektów handlowych ma problem z wynajęciem części lokali, gdyż niektórzy najemcy z powodu pandemii i lockdownów wstrzymało rozwój. Czy zatem nie macie problemu z dostępnością powierzchni handlowych dla HalfPrice?
AH: Przede wszystkim wybieramy dobre lokalizacje, gdzie można uzyskać od wynajmujących konkurencyjne stawki czynszu za najem lokalu. Nie szukamy powierzchni za wszelką cenę. Chcemy wchodzić z konceptem do tych miejsc, gdzie wiemy, że dotrzemy do odpowiedniej liczby klientów. Natomiast nie odczuwam jakiejś większej poprawy w zakresie dostępności powierzchni handlowej. Może dlatego, że sklepy HalfPrice zajmują dużo większą powierzchnię niż sklepy CCC. Średnia powierzchnia naszego nowego brandu wynosi 1500 mkw., także nie wszystkie galerie i parki handlowe dysponują tak dużą powierzchnią do wynajęcia. Oczywiście możemy otwierać nieco większe lub nieco mniejsze sklepy. Jednak przed podjęciem decyzji najpierw sprawdzamy wszystkie parametry i wskaźniki finansowe, aby wyliczyć przyszłą rentowność lokalu.
W wakacje zostało otwartych kilka sklepów pod marką ShockPrice. W ofercie sklepu znajdował się ten sam asortyment co w HalfPrice. Czy to był koncept testowy?
AH: Wiele marek przed podjęciem decyzji o szerszej ekspansji testuje różne koncepty – tak było i w tym przypadku. Zastanawialiśmy się, czy oferta HalfPrice znajdzie odbiorców w mniejszych miejscowościach, czy będziemy musieli ją modyfikować, np. pod kątem asortymentu. Dzisiaj wiemy, że HalfPrice to koncept pojemny i uniwersalny – wkrótce zwita też do mniejszych miast.
Grupa CCC stawia na rozwój konceptu offprice pod szyldem HalfPrice.
W nowej strategii Grupy CCC podkreślacie, że do 2025 roku w ramach sieci HalfPrice będzie działać 250 sklepów. Ile przewidujecie otwarć w Polsce?
AH: Z planowanych 250 sklepów w regionie CEE połowa zostanie otwarta w Polsce. Tak jak wspomniałem na początku rozmowy – rynek handlowy i konsumenci czekali na nowy koncept off-price. My wyszliśmy naprzeciw tym oczekiwaniom. Chcemy rozwijać sieć sklepów w kraju, bo widzimy tu duży potencjał do wzrostu.
HalfPrice ma również sklepy w Czechach, na Węgrzech, Austrii i w Chorwacji. Jak polski brand jest odbierany przez konsumentów za granicą?
AH: Zagraniczni klienci pozytywnie zareagowali na HalfPrie. Warto dodać, że w krajach, oprócz Austrii, żaden koncept off-price dotychczas nie funkcjonował. Zaproponowaliśmy konsumentom nowoczesny sklep, w którym mogą znaleźć szeroką gamę produktów znanych marek w bardzo atrakcyjnych cenach. Z tym motto będziemy otwierać kolejne sklepy na tych rynkach, a być może wejdziemy na nowe. Cały czas prowadzimy szereg analiz potencjału lokalizacji – będziemy pojawiać się w najbardziej perspektywicznych miejscach.
Jak w 2022 rok będzie wyglądał CAPEX na rozwój sieci sklepów stacjonarnych?
AH: Zgodnie ze strategią GO.25, planujemy capex na poziomie 2-4% przychodów rocznie. Z czego ok. 45% zostanie przeznaczona na rozwój logistyki i technologii (w tym eobuwie.pl), a kolejne 45% właśnie na HalfPrice.
Jaki udziału w przychodach Grupy CCC będzie generować HalfPrice w 2025 roku?
AH: Dzisiaj jesteśmy wciąż na starcie. Jakkolwiek w perspektywie 2025 roku, zakładamy, że HalfPrice będzie miał ok. 15-20% udział w przychodach Grupy CCC.
Ważnym elementem w rozwoju HalfPrice będzie rozwój kanału e-commerce.
AH: 10 grudnia uruchomiliśmy sklep internetowy halfprice.eu. To kolejny krok w intensywnym rozwoju konceptu off-price. E-sklep działa w formule klubu zakupowego.
Kiedy sklep internetowy HalfPrice pojawi się na kolejnych rynkach?
AH: Planujemy rozwój platformy online na pozostałych rynkach, na których działają sklepy stacjonarne. Natomiast potrzebujemy czasu, żeby najpierw wyskalować biznes w Polsce – chcemy być dobrze przygotowani do kolejnych debiutów.
Dynamik rozwoju HalfPrice poprzez sieć sklepów i kanał online bardzo mocno związana jest z logistyką. Czy w perspektywie kolejnych lat Grupa CCC przewiduje budowę nowego centrum dystrybucyjnego pod obsługę marki?
AH: Logistyka jest kluczowym elementem ekspansji. Jednak obecna skala sieci pozwala nam sprawnie i szybko obsługiwać dostawy zamówień z centrum logistycznego w Polkowicach. W miarę powstawania kolejnych sklepów oraz rozwoju kanału online, na pewno będziemy zastanawiać się nad budową bądź wynajmem obiektów magazynowych.
Wtedy będzie łatwiej poszerzać asortyment sklepu?
AH: Asortyment HalfPrice poszerzany jest cyklicznie. W perspektywie najbliższych lat liczba brandów dostępnych w naszych sklepach zwiększy się z ok. 1000 do 3000. To sprawi, że asortyment we wszystkich kategoriach będzie jeszcze bardziej zróżnicowany. Cały czas jesteśmy w kontakcie z przedstawicielami różnych marek, które są zainteresowane współpracą z nami.
Rozmawiał: Wojciech Wojnowski
Adam Holewa, Prezes HalfPrice, Wiceprezes Grupy CCC
Absolwent Politechniki Śląskiej na wydziale mechanicznym (kierunek: metalurgia i materiałoznawstwo). Posiada wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu. Od ponad 20 lat był związany z branżą motoryzacyjną. Swoją karierę rozpoczął w General Motors. Od 2003 roku związany z Grupą Volkswagen, w której piastował najwyższe stanowiska kierownicze oraz zarządcze m. in. Kierownik planowania, Centralny Dyrektor Planowania oraz Dyrektor Zakładu w SITECH Sitztechnik GmbH w Niemczech. W latach 2015-2021 pełnił funkcję Dyrektora zarządzającego ds. technicznych/Dyrektora Zakładu / Prokurenta w SITECH Sp. z o. o. Volkswagen Group Components.
Swoją pozycję ugruntował prowadząc szereg projektów, które sprzyjały rozwojowi firm na arenie międzynarodowej (m.in. uruchomienia zakładów produkcyjnych, rozwój koncepcji zrównoważonego rozwoju, wdrożenie zarządzania projektami w oparciu o systemy produkcyjne i metodykę Lean, digitalizacja procesów oraz programy poprawy efektywności produkcyjnej).
Mając na celu świadomy i zrównoważony wzrost łączy praktykę dobrego biznesu z jego społeczną odpowiedzialnością. Manager, dla którego najważniejsi są ludzie. Wie, że to oni są najcenniejszym zasobem każdej firmy. Jest dla nich nie tylko wsparciem, ale i mentorem.
Wolny czas poświęca na rozwój osobisty, szkoląc swoje umiejętności poprzez uczestnictwo w kursach i konferencjach. Dzięki temu można śmiało powiedzieć, iż jest ekspertem. Pasjonuje się nowinkami technologicznymi, digitalizacją oraz przemysłem 4.0. Biegle posługuje się językami angielskim oraz niemieckim.