Koniec roku to jeden z najgorętszych okresów sprzedażowych w e-handlu. Nie inaczej jest w przypadku Allegro. Po wrześniowym Smart! Weeku nadchodzi listopadowy Black Week, czyli 8 dni dużych przecen na platformie. Listopadowe święto zakupowe już na stałe wpisało się w kalendarze Polaków.
– Co roku zwiększamy skalę akcji i takie też są nasze plany na 2021. Wyniki zeszłorocznego festiwalu pokazują, że to nie tylko marketing, ale realne korzyści dla sprzedających i kupujących. Sprzedawcy, którzy w poprzednim roku dołączyli do Black Week na Allegro, odnotowywali wyższą sprzedaż – o ok. 250-300 proc. więcej sprzedanych przedmiotów niż przeciętnego dnia. Jeszcze więcej zyskali ci, których oferty miały opcję darmowej dostawy Allegro Smart! Warto również wspomnieć, że 80 proc. naszej sprzedaży w ramach ofert specjalnych Black Week pochodziło od sprzedawców zewnętrznych, którymi są zazwyczaj małe lub średnie firmy – skomentowała Aleksandra Sroka-Krzyżak, Strategy Director w Allegro.
Poszukiwacze okazji online
Jak wynika z badania przeprowadzonego w tym roku przez Allegro i SW Research, już 30,1 proc. respondentów kupuje na wyprzedażach tylko w sklepach online (dla porównania – wyłącznie w sklepach stacjonarnych – 20 proc.). Dlaczego tak się dzieje? Chcą zaoszczędzić czas (59,4 proc. wskazań), uniknąć tłoku (51 proc.) oraz uważają, że oferta dostępna online jest bogatsza i w korzystniejszych cenach (ok. 40 proc.).
Co ważne, prawie 7 na 10 badanych korzystało już w przeszłość z ofert na Black Week, a prawie 90 proc. pytanych w badaniu zrealizowanym przez platformę i SW Research, odpowiedziało, że udało im się, chociaż raz, upolować naprawdę satysfakcjonującą obniżkę w tym czasie.
– Allegro dba o to, aby zaproponowane na Black Week ceny były atrakcyjne, a obniżki znaczące. Wprowadziliśmy wiele rozwiązań, aby mieć pewność, że ceny są uczciwe. Jednym z nich jest sposób komunikowania ceny pierwotnej ofert, które były już na naszej platformie. Pokazujemy średnią z ostatnich 4 tygodni, a nie ostatnią, sprzed obniżki. To sprawia, że zakupy na Allegro są bardziej przejrzyste – dodała Aleksandra Sroka-Krzyżak.
Nie tylko AGD i RTV
Do niedawna wyprzedaże związane z Black Friday najczęściej kojarzone były z przecenami na gadżety elektroniczne. Dzięki włączaniu się z roku na roku coraz większej liczby sklepów, postrzeganie to zmienia się. Według badanych najlepszych obniżek należy spodziewać się w modzie (47,6 proc.), sprzęcie AGD i RTV (47,5 proc.), wspomnianej elektronice (46,4 proc.) oraz kategorii kosmetyków / perfum (32,3 proc.). Różnice w zainteresowaniach widać, analizując płeć respondentów. Kobiety planują polowanie na najlepsze okazje przede wszystkim w modzie (prawie 48 proc.). Na drugim miejscu znalazły się kosmetyki i perfumy – 4 na 10 badanych planuje zakupy urodowe. Z kolei panowie nastawiają się na elektronikę (36 proc.) oraz sprzęt RTV i AGD (34,6 proc.). Na pytanie, który sklep internetowy ma najlepsze ceny na Black Week, najwięcej, bo 18,5 proc. ankietowanych, odpowiedziało, że Allegro. Jako kolejny, przez niecałe 12 proc., wskazany został jeden z dużych sklepów z elektroniką.
A skoro promocje są spore, to czy zdarza się, że kupujących ponoszą emocje i decydują się na spontaniczne zakupy? Tak! 9 na 10 osób przyznało, że zdarzyło im się kupić coś, ponieważ skusiła ich niska cena z okazji Black Week, a nie realna potrzeba. Co ciekawe, zjawisko to jest na podobnym poziomie, niezależnie od deklarowanych zarobków badanych oraz miejsca zamieszkania. Ponad 54 proc. badanych wstrzymuje się również z jesiennymi zakupami, licząc na lepszą ofertę cenową podczas Black Weeka. Zwłaszcza w najbardziej interesujących ich kategoriach, takich jak moda, elektronika i sprzęt RTV/AGD.
Black Week to również otwarcie sezonu na bożonarodzeniowe szaleństwo zakupów. Według wyników badania, ponad 48 proc. respondentów wykorzystywało już w przeszłości ten festiwal zakupów jako okazję do kupienia prezentów. Z kolei 19,1 proc. badanych nie robiło tego wcześniej, ale zadeklarowało, że tegoroczny Black Week wykorzysta właśnie w tym celu. Zatem, jakie wydatki są planowane podczas tegorocznego szaleństwa zakupowego? Najwięcej (21 proc.) badanych wskazało, że planuje przeznaczyć na zakupy pomiędzy 251 a 500 zł, a 16 proc. – nawet do 1000 zł!