Park handlowy w Focsani o powierzchni 5 000 mkw. (GLA) został oficjalnie otwarty 11 listopada. To kolejny obiekt polskiej firmy Scallier, która buduje sieć handlowych projektów w małych i średnich rumuńskich miastach – we wrześniu został uruchomiony park w Rosiorii de Vede (6 200 mkw. GLA).
Nieruchomość w Focsani jest w pełni wynajęta, a wśród najemców znajdują się Hervis, Sinsay, Pepco, Kids Outlet, Animax czy KiK. Powierzchnię w parku wynajmują też marki gastronomiczne, dzięki którym obiekty firmy Scallier stają się ważnymi punktami na mapie mniejszych i średnich rumuńskich miast – sprowadzają nie tylko ofertę uznanych, międzynarodowych marek na lokalne rumuńskie rynki, ale tworzą także przestrzeń społecznościową i kreują miejsca spotkań. Scallier pracuje nad rozwojem kolejnych obiektów: ich otwarcie planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Firma aktywnie poszukuje także lokalizacji pod kolejne obiekty handlowe.
W poszukiwaniu nowych lokalizacji
– Park handlowy w Focsani to kolejne potwierdzenie słuszności naszych biznesowych założeń. Na wielu lokalnych rynkach w Rumunii brakuje nowoczesnego handlu i obiektów spełniających wyśrubowane wymagania międzynarodowych marek, co do jakości nieruchomości, w których mogłyby one otworzyć swoje punkty handlowe lub usługowe. Dostrzegliśmy tę niszę i dostarczamy na rynek obiekty bardzo dobrze wpisujące się w wymagania lokalnych społeczności z jednej strony, a z drugiej zaspokajające zapotrzebowanie sieci dynamicznie rozbudowujących liczbę swoich punktów sprzedażowych lub usługowych, co jest następstwem rosnącej siły nabywczej rumuńskich obywateli – mówi Wojciech Jurga, Partner Zarządzający w firmie Scallier, który odpowiada za rozwój spółki na rumuńskim rynku.
– Rumunia to jeden z najszybciej rozwijających się rynków Europy Środkowo-Wschodniej, który ma ambicje konkurowania z tempem rozwoju państw z tak zwanej starej Unii. To kraj, w którym zarówno sieci handlowe, jak i inwestorzy upatrują szansy na dalszy wzrost czego dowodem jest dynamiczny rozwój naszych parków handlowych i otwartość naszych inwestorów na kolejne biznesowe możliwości – podkreśla Wojciech Jurga.
Dobre aktywa
– Park handlowy w Focsani to modelowe aktywo doskonale wpisujące się w kontekst lokalizacji zarówno ze strony społecznej, jak i biznesowej. Nasze parki handlowe to projekty o wielkości nie przekraczającej najczęściej kilku tysięcy metrów kwadratowych powierzchni GLA. W naszej firmie zwykliśmy mówić, że są to obiekty o otwartej architekturze, co należy rozumieć wielowątkowo: bezpośrednie wejścia z zewnątrz do większości sklepów minimalizują liczbę kontaktów z innymi osobami, co miało niebagatelne znaczenie w czasie szczytu pandemii, oraz oszczędzają znaczne ilości czasu dla klientów. Są więc idealnym miejscem na dokonywanie codziennych, niezbędnych zakupów. Do tego ta klasa aktywów to nieruchomości elastyczne: stosunkowo łatwo i niskim kosztem można przystosować je pod potrzeby nowych najemców czy dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych w tym społecznych, ekonomicznych, technologicznych czy prawnych – mówi Adrian Aleman, Dyrektor ds. Rozwoju w rumuńskim oddziale firmy Scallier. Zauważyć także należy, że parki handlowe świetnie wpisują się w rozwój e-commerce. Stanowią ważny element w łańcuchu dostaw do klienta docelowego zamówionych w Internecie towarów. To kolejny element przewagi konkurencyjnej tej klasy aktywów nad innymi formatami handlowymi – zaznacza Adrian Aleman.
– Jak wszystkie nasze obiekty: park handlowy w Focsani jest certyfikowany w ekologicznym systemie oceny budynków BREEAM. To dla nas ważny element rozwoju, aby wszystkie nowo powstające aktywa powstawały w zgodzie z duchem zrównoważonego rozwoju i sprzyjały rozwojowi lokalnych społeczności oraz wspierały zachowanie ekologicznych uwarunkowań terenów, na których powstają – podsumowuje Wojciech Jurga.