Przychody Pepco Group, właściciela marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, za rok obrotowy kończący się 30 września 2021 r. wyniosły 4 122 mln euro. To wzrost o 19,4% rok do roku. – Po raz kolejny osiągnęliśmy dobry wynik handlowy i poczyniliśmy postępy w realizacji naszych planów strategicznych. Pomimo wyzwań operacyjnych związanych z zakłóceniami wywołanymi przez COVID, kontynuowaliśmy otwieranie nowych sklepów wszystkich naszych marek, uruchamiając w ostatnim kwartale 141 placówki. Łącznie w bieżącym roku powstało 483 nowych sklepów netto, co stanowi rekordową liczbę nowo otwieranych placówek w ciągu roku – mówi Andy Bond, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group
Grupa zanotowała dynamiczny wzrost sprzedaży ogółem w warunkach porównywalnych („LFL”) o 6,5%. W tym Pepco: wzrost o 10,2% LFL w IV kwartale i o 9,8% LFL w całym roku. Poundland / Dealz: wzrost o 1,0% LFL w IV kwartale i +3,1% LFL w całym roku.
Otwarcia nowych sklepów i modernizacje istniejących
Kontynuowana jest ekspansja nowych sklepów wszystkich marek Grupy Pepco. Liczba nowo otwieranych sklepów jest zgodna z założeniami – w ciągu roku otwarto 424 nowe sklepy netto (483 z uwzględnieniem sklepów Fultons nabytych na koniec roku).
Pepco: otwarcie 364 nowych sklepów, czyli wzrost o 17,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym, w tym 33 sklepów na rynkach Europy Zachodniej we Włoszech i Hiszpanii oraz otwarcie pierwszych trzech sklepów w Austrii.
Poundland / Dealz, otwarcie 60 nowych sklepów netto (119 z uwzględnieniem Fultons), co stanowi wzrost o 6,5% r./r. (12,9% z uwzględnieniem Fultons).
Przeprowadzono modernizacje 954 placówek (827 Pepco, 127 Poundland), dzięki którym sklepy zyskały nowoczesny rozkład i wystrój, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży LFL i poprawy postrzegania sklepów przez klientów.
Komentarz Andy Bond, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group
„Po raz kolejny osiągnęliśmy dobry wynik handlowy i poczyniliśmy postępy w realizacji naszych planów strategicznych. Pomimo wyzwań operacyjnych związanych z zakłóceniami wywołanymi przez COVID, kontynuowaliśmy otwieranie nowych sklepów wszystkich naszych marek, uruchamiając w ostatnim kwartale 141 placówki. Łącznie w bieżącym roku powstało 483 nowych sklepów netto, co stanowi rekordową liczbę nowo otwieranych placówek w ciągu roku. Wliczamy w to pierwsze sklepy Pepco w Austrii, Serbii i Hiszpanii. Wstępne wyniki sklepów Pepco w Europie Zachodniej – we Włoszech, Austrii i Hiszpanii wyglądają bardzo zachęcająco. Jesteśmy również zadowoleni z efektów naszego programu modernizacji sklepów, który przyczynił się do wzrostu wyników LFL, a sklepy bardziej podobają się klientom.
W miarę odbudowywania się popytu konsumentów i aktywności gospodarczej po spadku spowodowanym pandemią COVID, rosła presja na globalne łańcuchy dostaw, a ograniczona dostępność surowców powodowała inflację, potęgowaną dodatkowo przez ograniczoną dostępność kontenerów, co znacznie zwiększyło koszty transportu. Dzięki połączeniu działań podejmowanych w ramach naszego modelu operacyjnego i bezpośredniego zaopatrzenia na Dalekim Wschodzie, poprzez PGS, która ma świetne relacje bezpośrednie z dostawcami i fabrykami, szybko podjęliśmy działania w celu złagodzenia tych skutków.
Aby dalej realizować nasze plany rozwoju, biorąc pod uwagę siłę finansową Grupy oraz wrażliwość cenową naszych klientów, zamierzamy tak kształtować naszą ofertę by utrzyma naszą przewagę cenową. Opracowaliśmy plany redukcji kosztów operacyjnych poprzez wykorzystanie zwiększonej skali naszej działalności, aby nadal utrzymywać wzrost zyskowności. Chociaż otoczenie, w którym działamy pozostanie przez jakiś czas wymagające, jesteśmy przekonani co do znacznych możliwości wzrostu jakie przed nami stoją i skuteczności naszych planów, a także tego, że będziemy w stanie spełniać przyszłe oczekiwania rynku.”
Wyniki Grupy Pepco
Wzrost LFL Pepco za cały rok wyniósł +9,8%, z uwzględnieniem wpływu zamknięć sklepów w związku z pandemią COVID. Wynika to z siły oferty Grupy, w tym programów modernizacji sklepów i asortymentu, a także wyższego popytu ze strony klientów. Wskaźnik LFL Grupy Poundland za cały rok, wynoszący +3,1%, wyraźnie wskazuje na wzmocnienie oferty dla klientów, a w szczególności na dobre wyniki w rozszerzonych ostatnio kategoriach tj. odzieży i artykułów gospodarstwa domowego oraz wprowadzenia nowej oferty artykułów chłodzonych i mrożonych w 35 sklepach w ciągu kwartału (127 od początku roku). Równolegle do programu modernizacji kontynuowana jest transformacja oferty, dzięki której udział produktów w zróżnicowanych cenach w sprzedaży wynosi 36,2% (ub. rok 25,9%).
Dostrzegając znaczne możliwości rozwoju działalności wszędzie tam, gdzie działa spółka, Pepco powiększyło swój portfel o 364 sklepy w całym roku (+17,3% r./r.), w tym o pierwsze sklepy w Austrii, Serbii i Hiszpanii. Ponadto, Pepco kontynuowało rozbudowę lub zmianę lokalizacji sklepów. Dotyczyło to 60 placówek w ciągu ostatniego roku. Podjęto także pierwsze kroki w kierunku aktualizacji brandingu sklepów, uwzględniając nową stylistykę, którą będzie posługiwać się Pepco w kolejnej fazie rozwoju. Program modernizacji sklepów jest kontynuowany zarówno w sieci Pepco jak i Poundland, gdzie w ciągu roku zostanie zmodernizowanych niemal 1 000 sklepów, co zapewni trwały wzrost w ujęciu LFL. W ślad za stale poprawiającymi się wynikami, kontynuowaliśmy wprowadzanie formatu Dealz w Polsce i Hiszpanii, otwierając 65 sklepów w ciągu roku i 14 w ciągu kwartału, przy czym w Polsce działa obecnie ponad 100 sklepów tej marki.
Grupa podjęła również decyzję o powołaniu Trevora Mastersa na stanowisko Dyrektora Operacyjnego (COO) Grupy, co zostało ogłoszone 8 października. Grupa jest przekonana, że ta nominacja jeszcze bardziej przyspieszy realizację programu rozwoju i zwiększy efektywność.
Środki pieniężne, zadłużenie netto i poziom zysków
Grupa generowała znaczne środki pieniężne, które po uwzględnieniu nakładów inwestycyjnych1 wyniosły ok. 190 mln EUR. Środki pieniężne na zamknięciu okresu wyniosły 513 mln EUR (FY20: 400 mln EUR), a zadłużenie netto 102 mln EUR (FY20: 328 mln EUR) (według MSSF16 zadłużenie netto wyniosło 1 200 mln EUR (w ub. roku 1 239 mln EUR). Wartości te odzwierciedlają stały wzrost w działalności podstawowej i są efektem działań podjętych w 2020 r. dot. kluczowych dostawców. Są także efektem znaczących programów zwiększania efektywności, które zmniejszają wymagany poziom zapasów i poprawiają zarządzanie kapitałem obrotowym Grupy.
Oczekuje się, że EBITDA za cały rok będzie kształtować się w przedziale od 640 mln EUR do 655 mln EUR, czyli w górnym zakresie oczekiwań analityków i będzie stanowić ok. 45% wzrost (licząc środek przedziału) wobec ubiegłego roku dotkniętego przez pandemię COVID.