Usługa “Kup teraz, zapłać później” buduje zaufanie konsumentów do e-sklepów i jest kluczowa dla szybkiego rozwoju e-commerce w Polsce – tak wynika z globalnego badania firmy Klarna.
Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Mimo to konsumenci wciąż najczęściej proszeni są o zapłatę z góry za zakupy online, co stwarza bariery dla kupujących. 69 proc. Polaków twierdzi, że miałoby większe zaufanie do sprzedawców, gdyby ci oferowali opcję “Kup teraz, zapłać później” (BNPL). Podobna liczba respondentów (62 proc.) deklaruje, że dzięki dostępowi do takiej opcji płatności szybciej powtórzyłaby zakupy u danego sprzedawcy.
Płatności ważnym elementem procesu zakupowego online
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Klarny, dodanie nowoczesnych rozwiązań płatniczych może odblokować dalszy wzrost polskiego rynku e-commerce. Większość kupujących w Polsce (77 proc.) zna już usługę płatności odroczonych (BNPL), a prawie jedna trzecia z nich (29 proc.) zdecydowałaby się zapłacić po dostawie, gdyby sklep oferował taką możliwość.
Badanie pokazuje również, że możliwość zapłaty po dostawie znacząco zwiększa zaufanie konsumentów do e-sklepów, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych: 18-24 lata (67 proc.), 25-34 (69 proc.), 35-44 (66 proc.), 45-54 (71 proc.), 55-65 (72 proc.).
Wdrożenie BNPL wpływa również na wzrost aktywności powracających klientów ze wszystkich pokoleń (62 proc.), przy czym odsetek osób, które, dzięki wprowadzeniu tej opcji płatności, zdecydowałyby się szybciej powtórzyć zakupy w danym sklepie stale rośnie wraz z wiekiem konsumenta: 35-44 lata (60 proc.), 45-54 (64 proc.), 55-65 (66 proc.).
– Polska jest znacznie bardziej zaawansowana niż wiele innych krajów, jeśli chodzi o sposób robienia zakupów online. Polscy konsumenci doskonale znają koncepcję “Kup Teraz, Zapłać Później” (BNPL) i chętnie robią w ten sposób zakupy. Oprócz wyraźnej korzyści, jaką jest możliwość „wypróbowania przed zakupem”, opcja „Zapłać później” tworzy poczucie zaufania do sprzedawców i jest dla nich sposobem na budowanie długofalowych relacji z klientami. Wprowadzenie metod płatności dostosowanych do nowoczesnych zakupów online i zapewnienie bardziej bezproblemowych doświadczeń zakupowych to szansa na odblokowanie potencjału dalszego wzrostu polskiego e-handlu, który jest już jednym z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce na świecie – komentuje Viveka Söderbäck, ekspert Klarna ds. zachowań konsumenckich.
Dynamiczny rozwój e-commerce w Polsce
Sektor e-commerce rozwija się w Polsce szybko – prawie wszyscy Polacy (96 proc.) z dostępem do internetu dokonali w tym roku zakupów online, a prawie połowa (45 proc.) uważa, że w przyszłym roku będzie robić zakupy głównie przez internet. Dla Polaków największą wadą zakupów online jest brak możliwości zobaczenia lub wypróbowania produktu przed zakupem (54 proc.) – a aż 74 proc. stwierdziło, że preferowałoby sprzedawców internetowych, którzy pozwoliliby im zapłacić po dostawie, aby mogli sprawdzić zamówione przedmioty, zanim je kupią.
Wśród kupujących, którzy woleliby skorzystać z możliwości płatności po dostawie, gdyby była dostępna (29 proc. ankietowanych) – odsetek zwolenników tej opcji wzrasta w starszych grupach wiekowych – wynosi 33 proc. dla osób w wieku 45-54 lata i 31 proc. dla osób w wieku 55-65). W grupach młodszych jest niższy i wynosi 30 proc. dla osób w wieku 18-24 oraz 24 proc. dla osób w wieku 25-34. Dzieje się tak pomimo tego, że tylko 28 proc. kupujących jest świadomych tego, że korzystanie z opcji “zapłać później” jest bezpłatne, jeśli zaległa płatność zostanie przez nich uregulowana w czasie określonym przez dostawcę usługi.
Dla Polaków, którzy skorzystali z usługi BNPL największymi zaletami tego rozwiązania są: możliwość sprawdzenia towaru przed zapłatą (41 proc.), płacenie tylko za zatrzymane artykuły (34 proc.), płatność dopiero po otrzymaniu towaru (33 proc.) oraz poczucie bezpieczeństwa w momencie pierwszych zakupów w nowym sklepie internetowym (32 proc.).
Mając wybór, 3 na 5 (59 proc.) Polaków wybrałoby sklepy internetowe zamiast stacjonarnych – ponadto dla wielu BNPL jest rozwiązaniem rewolucjonizującym rynek. Polacy robiący zakupy online uważają, że płacenie po dostawie wpłynęłoby na ich zachowanie ponieważ:
– 71 proc. z nich czułoby się swobodniej podczas zakupów
– 69 proc. bardziej ufałoby sprzedawcy
– 62 proc. wcześniej wróciłoby do sprzedawcy
– 58 proc. uważa, że mogliby lepiej zarządzać swoimi pieniędzmi
– 57 proc. byłoby bardziej skłonnych robić zakupy w sklepie, w którym teraz tego nie robi
– 55 proc. uważa, że zamówiłoby więcej produktów
– 55 proc. dokonałoby szybszego zakupu
– 53 proc. uważa, że wydałoby więcej w sklepie
– 47 proc. zatrzymałoby więcej zamówionych przedmiotów.