Szybkie przelewy elektroniczne, płatności mobilne i przelewy tradycyjne to najczęściej wybierane formy płatności przez Polaków kupujących online – wynika z najnowszego raportu Gemiusa na temat handlu elektronicznego w Polsce.
Ponadto, zgodnie z przeprowadzonym badaniem, ponad 3/4 osób kupujących przez internet dokonuje transakcji przy użyciu smartfona, a co trzeci e-konsument ma już doświadczenie z zakupami w zagranicznych sklepach.
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy e-commerce w Polsce nabrał niespotykanego wcześniej rozpędu. Wartość transakcji w kanale online w 2020 roku stanowiła aż 14 proc. całej sprzedaży detalicznej w kraju. Z roku na rok zwiększa się też liczba Polaków kupujących przez internet – z najnowszego raportu Gemiusa wynika, że obecnie 77 proc. internautów w Polsce, czyli ponad 22 miliony osób, choć raz dokonało zakupu online (w 2020 r. – 73 proc., w 2019 r. – 62 proc.).
Najchętniej płacimy szybkim przelewem
Podczas zakupów online, spośród różnych dostępnych form płatności, internauci niezmiennie najchętniej wybierają szybki przelew przez serwis płatności (70 proc. kupujących). Płatności mobilne, np. Blik, znalazły się na drugim miejscu pod względem popularności z wynikiem 48 proc., a za nimi przelewy tradycyjne (42 proc.). W ostatnim roku na popularności zyskały także płatności kartą płatniczą (41 proc.), których używano równie często jak płatności gotówką przy odbiorze zamówienia (tzw. wysyłka za pobraniem). Marka PayU jest liderem pod względem korzystania z serwisów płatności przez osoby dokonujące zakupów online i korzystających z takiej formy płacenia za zakupy. System płatności PayU wybiera najczęściej aż 46 proc. e-konsumentów.
– W 2020 roku niemal każda osoba kupująca online w Polsce przynajmniej raz skorzystała z płatności PayU. Jesteśmy dumni z tego faktu, bo oznacza to zaufanie milionów użytkowników naszych usług. Cały czas się rozwijamy i koncentrujemy na tym, aby konsumenci mogli zawsze wybrać ulubioną metodę płatności w sklepie i bezpiecznie dokonać zakupu. Jak wynika z najnowszego badania NPS, które przeprowadziliśmy w tym roku, w kontekście bezpiecznego procesowania transakcji sklepy internetowe mają do nas najwyższe zaufanie – mówi Joanna Pieńkowska-Olczak, prezes PayU.
Smartfon centrum dowodzenia
Wraz z rosnącymi umiejętnościami cyfrowymi społeczeństwa, zwiększa się też udział urządzeń mobilnych w procesie zakupowym. Z najnowszych danych wynika, że już 76 proc. osób kupujących w internecie dokonuje transakcji z poziomu smartfona (wzrost o 7 p. p. względem 2020 r.). W najmłodszej grupie wiekowej konsumentów (15-24 lata) odsetek ten wynosi aż 92 proc.. Jednocześnie 80 proc. wszystkich kupujących mobilnie deklaruje, że napotkało na problemy przy zakupach online.
– Praktycznie wszyscy doświadczamy rewolucji mobilnej. Smartfony są naszym centrum dowodzenia, z którymi niemal się nie rozstajemy. Za ich pośrednictwem szukamy produktów, porównujemy oferty i realizujemy transakcje. Nawet w sklepach stacjonarnych coraz więcej z nas płaci telefonem. Dostosowanie stron zakupowych do urządzeń mobilnych powinno być „must have” dla właścicieli e-sklepów, którzy chcą wykorzystać potencjał zachodzących zmian w zwyczajach zakupowych konsumentów – dodaje Joanna Pieńkowska-Olczak.
Coraz chętniej kupujemy za granicą
Z raportu Gemiusa wynika, że 75 proc. badanych e-konsumentów deklaruje robienie zakupów online na polskich stronach internetowych. Jednocześnie już ponad 3 na 10 internautów (32 proc.) deklaruje kupowanie w serwisach zagranicznych (wzrost o 2 p. p. względem 2020 r.). Sprzedaż transgraniczna jest dziś jednym z ważniejszych kierunków rozwoju rynku e-commerce, a jednym z kluczowych działań, które e-sklepy powinny podjąć, aby wesprzeć skuteczną ekspansję zagraniczną, jest udostępnienie lokalnych rozwiązań w zakresie płatności internetowych.