Liderem dostaw zakupów online w Polsce są Paczkomaty InPost, z których najczęściej korzysta 77 proc. wszystkich kupujących w internecie – wynika z raportu Gemiusa E-commerce w Polsce w 2021 roku.
Dostawa kurierem do domu lub pracy jest wybierana jedynie przez połowę robiących zakupy online. Co więcej, dostawa do Paczkomatu InPost stała się także najbardziej motywującą do zakupów online formą dostawy, co potwierdza rekordowe 81 proc. respondentów. W obszarze dostaw kurierskich InPost plasuje się także na pierwszym miejscu, wyprzedzając międzynarodowe firmy DPD i DHL.
InPost liderem w dostawach kurierskich
Rola Paczkomatów InPost znacząco rośnie w kontekście form zwrotu zakupionego towaru, które zachęcają do zakupów online. Paczkomaty w tej kategorii zostały wskazane przez 64 proc. badanych. Możliwość darmowego odesłania produktu kurierem (door-to-door) jest następna w kolejności i została wskazana przez 44 proc. respondentów.
– Dostawy kurierskie InPost po raz pierwszy w historii wysunęły się na prowadzenie ze wskazaniami na poziomie 37 proc., choć naszymi konkurentami są najwięksi światowi giganci – tacy jak DPD, DHL, UPS, Fedex. W segmencie D2D trzech najmocniejszych graczy pokrywa większość rynku. Aż 88 proc. kupujących w internecie wybiera jedną z marek: InPost, DPD lub DHL. Czwarty w zestawieniu Pocztex ma tylko 4 proc. wskazań. Te wyniki oraz umocnienie pozycji Paczkomatów jako lidera rynku to duma, ale i zachęta do dalszej pracy, i podnoszenia poprzeczki – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost.
– Z raportu, oprócz świetnych wyników, można wyczytać, że na rynek handlu online wchodzi nowe pokolenie – a wraz z nim nowy typ konsumenta. Jest to konsument korzystający z technologii, mobilny, niezależny, bez kompleksów używający serwisów zagranicznych oraz przykładający szczególnie dużą wagę do kwestii ochrony środowiska. To właśnie w grupie wiekowej 15-24 lata 50 proc. osób kupuje równie często w serwisach zagranicznych, jak i polskich. W tej grupie wiekowej aż dla 73 proc. badanych szczególnie motywująca do wyboru formy dostawy jest dostawa przyjazna środowisku, np. eliminujące ślad węglowy, do Paczkomatu, pojazdami elektrycznymi – komentuje Rafał Brzoska.
Nowe pokolenie kupujących
Porównując wyniki to właśnie osoby w wieku 15-24 lat o wiele częściej jako motywujące do zakupów wskazywały Paczkomaty InPost (88 proc.) – przy i tak rekordowej średniej dla wszystkich grup wiekowych na poziomie 81 proc.. Także oni są wśród innych grup wiekowych najczęstszymi klientami Paczkomatów: 87 proc. przy średniej na poziomie 77 proc.. To jest także grupa, która jako motywator do zakupów (89 proc.) wskazuje błyskawiczną dostawę (Same Day Delivery), przy średniej na poziomie 83 proc..
– Taki jest konsument jutra. Warto się zapoznać z raportem Gemiusa, gdyż mówi nam o tym, co jest najważniejsze w biznesie – jak ten segment rynku będzie wyglądał nie za pół roku czy za rok, ale za 2,5 czy nawet 10 lat. Warto się wsłuchać w ten głos, bo biznes logistyczny i handel online za kilka lat będzie wyglądał inaczej – dodaje Rafał Brzoska.
Paczkomaty InPost są najbardziej ekologiczną formą zakupów internetowych. Z analiz InPostu wynika, że zamówienie przesyłki do paczkomatu zmniejsza emisję CO2 nawet o 75 proc. w porównaniu do dostawy bezpośrednio do domu klienta. Tylko w 2020 roku dostawy do Paczkomatów InPost ograniczyły emisję CO2 o ponad 180.000 ton. Dalszy rozwój i optymalizacja sieci Paczkomatów InPost przyczyni się to do ograniczenia ruchu samochodowego w miastach, co przełoży się na poprawę jakości powietrza i ochronę klimatu.