Aby sprostać wyśrubowanym wymaganiom konsumentów, firmy logistyczne/KEP oraz branża retail kierują swoje decyzje inwestycyjne w kierunku dedykowanych hub’ów logistycznych oraz centrów Fulfillment w lokalizacjach śródmiejskich. Część z nich powstaje m.in. w centrach i parkach handlowych – mówi redakcji OmnichannelNews.pl Michał Brzeziński, Associate, eCommerce, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield.
Pandemia Covid-19 zmusiła wiele organizacji do przeorganizowania swoich łańcuchów dostaw w zaskakująco krótkim czasie i niespotykanym dotąd tempie. Co więcej, wraz z rozkwitem e-commerce przeważająca większość firm nie ma zamiaru powracać do status quo sprzed pandemii. Ma to bezpośrednie przełożenie na rozwój sektora kurierskiego / usług ostatniej mili oraz rekordowego zapotrzebowania na dedykowane powierzchnie magazynowe dla logistyków.
Nowe nawyki konsumenckie
Przez ostatnie miesiące wykształciły się nowe nawyki konsumenckie, jednocześnie jasno definiując preferencje klientów dot. płatności, dostaw czy reklamacji. Warto wspomnieć, że po zakończeniu pandemii, zakupy online utrzyma na takim samym poziomie ponad 75 proc. konsumentów, co bezpośrednio wpływa na przyszłe znaczenie i udział e-commerce w sprzedaży detalicznej.
Dostawa ostatniej mili jest kluczowa, a w większości przypadków jest elementem decydującym o zakupie w danym sklepie online. Nie bez znaczenia jest czas dostawy, jakość obsługi i dostępność usług „Out-of Home”, tj., Click & Collect, automaty paczkowe, etc. Oczekiwania wykraczają poza samą finalizację zakupu. Istotnym parametrem jest obsługa posprzedażowa – zwroty, reklamacje, programy lojalnościowe. W zakresie zwrotów, oczekiwania klientów są równie wysokie jak przy pierwotnym zakupie, a konsumenci oczekują takiej samej łatwości, szybkości i możliwości wyboru.
Lokalne magazyny miejskie
Podążając za trendami, zmiana paradygmatu w logistyce miejskiej nastąpi szybciej niż możemy się spodziewać. Zwłaszcza przy nieustającej presji ze strony konsumentów. Jeszcze nie tak dawno temu standardem dostaw w branży KEP były 2-3 dni robocze, aktualnie powszechnym jest dostawa następnego dnia. Trend zmierza w kierunku dostaw „express”, które nie powinny zająć więcej niż kilka godzin od momentu zakupu. Nie bez znaczenia pozostaje kwestia świadomości ekologicznej oraz natężenie ruchu w centrum miast, które ukierunkowują inwestycje na lokalne magazyny miejskie.
Aby sprostać wyśrubowanym wymaganiom konsumentów, firmy logistyczne/KEP oraz branża retail kieruje swoje decyzje inwestycyjne w kierunku dedykowanych hub’ów logistycznych oraz centrów Fulfillment w lokalizacjach śródmiejskich. Aktywność jest szczególnie zauważalna w dużych ośrodkach aglomeracyjnych takich jak Warszawa, Wrocław czy Trójmiasto.
Nowa rola obiektów handlowych
E-commerce jest bez wątpienia wielkim wygranym i beneficjentem pandemii Covid. Jednak nie wszystkie segmenty rynku miały tyle szczęścia – branża retail oraz powierzchnie zlokalizowane w parkach handlowych mocno ucierpiały na skutek kolejnych lockdown’ów i wprowadzanych restrykcji. Wakaty powierzchni w centrach handlowych można jednak bez problemu wykorzystać na magazyny, co już się dzisiaj dzieje.
Rynek parków handlowych dostrzegł potencjał w oferowaniu wolnych powierzchni w swoich centrach na potrzeby miejskich centrów logistycznych – co od zasady mają one doskonałe położenie w pobliżu „miejskich sypialni” oraz dogodny dostęp do węzłów komunikacyjnych. Z pewnością logistyka miejska może wykorzystać synergię dotychczasowej sieci oddziałów na obrzeżach miast oraz dedykowanych magazynów miejskich.
Strategia omnichannel
Co więcej, sklepy retail konwertują swoje powierzchnie w centrach handlowych pod kątem obsługi sprzedaży Omnichannel – oferują zarówno dotychczasowe produkty „z półki” jak i możliwość odbioru zamówień z kanału online, uatrakcyjniając tym samym swoją ofertę o kolejne SKU. Szczególną aktywność w tym obszarze przejawia branża „Fashion” oraz „RTV/AGD” – w ich przypadku jest to uzasadnione zarówno poszerzeniem oferty jak i optymalizacją kosztową powierzchni, którą już posiadają.
W takim wariancie uruchomienie kanału omnichannel nie wymaga pozyskania nowej lokalizacji, a jedynie zwiększenie stanów magazynowych i zapewnienie odpowiedniego łańcucha dostaw / ew. zasobów ludzkich. Finalnie wzrasta rentowność sklepów retail, w których równolegle funkcjonuje sprzedaż wielokanałowa i pozwala zapewnić dodatkowe usługi nie ponosząc nadmiernych kosztów, które z pewnością by zaistniały przy dystrybucji z magazynu centralnego, nie wspominając o czasie dostaw i możliwości zaoferowania usług ostatniej mili takich jak „same day”/ „express delivery”.
Ekspresowe przesyłki przestają być usługą premium
Co więcej, lokalna dystrybucja z magazynów miejskich, czy lokalnych centrów Fulfillment w połączeniu z rozwiązaniami ostatniej mili nie musi się wiązać dla klienta z ceną „premium”. Nowo powstający przewoźnicy miejscy są konkurencyjni cenowo względem ogólnopolskich liderów KEP i sprytnie budują swoją pozycję wciąż w niszowym sektorze dostaw „express”, czy „same day”. Kwestią czasu jest pojawienie się na rynku KEP / dostawców drobnych przesyłek e-commerce znanych nam wszystkim z ulic rowerzystów z kolorowymi plecakami, którzy już teraz oferują dostawy „express” niejako w standardzie, tylko w innym segmencie – branża gastronomiczna / FMCG.
Ostatnia mila to nie tylko dostawa zwykłej paczki – to doświadczenie zakupowe, które oddziałuje i spełnia oczekiwania klientów. To również „ostatnia” okazja w łańcuchu dostawy, aby zrobić dobre wrażenie na kliencie, a jeśli usługa nie zostanie potraktowana priorytetowo i dobrze wykonana, może być ostatnim przystankiem w podróży klienta z daną marką.
***
Autorem komentarza jest Michał Brzeziński. Jako Associate, jest ekspertem ds. e-commerce w dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych Cushman & Wakefield.
Jest odpowiedzialny za doradztwo strategiczne dla globalnych firm e-commerce planujących inwestycje przemysłowo-magazynowe na terenie CEE, doradztwo w zakresie logistycznym oraz w rozwoju e-commerce oraz zarządzanie transformacją firm rozważających obecność w regionie CEE w tym Polski. Odpowiada również za realizację biznesplanu poprzez zarządzanie i rozwój klientów z sektora e-commerce.