Branża e-commerce stoi w obliczu ogromnych zmian – takie wnioski płyną z globalnego raportu firmy PayPal.
Raport Globalna branża e-commerce w obliczu ogromnych zmian przygotowany przez firmę PayPal prezentuje światowe trendy w branży e-commerce oraz główne zmiany, jakie będą kształtowały przyszłość handlu międzynarodowego. Obejmuje on także szczegółową analizę kluczowych zwyczajów konsumenckich panujących na wybranych 13 rynkach w regionie Azji i Pacyfiku, Ameryce Łacińskiej i Europie, w tym Australii, Brazylii, Chinach, Francji, Niemczech, Hongkongu, Indiach, Japonii, Meksyku, Rosji, Singapurze, Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych.
Informacje zawarte w raporcie pozwolą firmom planującym wejście na zagraniczne rynki zrozumieć ich specyfikę, a co za tym idzie zidentyfikować potencjalne obszary rozwoju i skuteczniej przygotować się do ekspansji.
PayPal: kluczowe czynniki napędzające sprzedaż online
W 2020 r. internetowa sprzedaż detaliczna wyniosła 4,28 bln USD (3,35 bln USD w 2019). Wg prognoz w 2021 roku światowa branża e-commerce wzrośnie o kolejne 14,3 proc., m.in. za sprawą zmieniających się zwyczajów zakupowych oraz rozwoju technologii, a zwłaszcza coraz większej popularności rozwiązań mobilnych. Prognozy przewidują, że w 2021 r. ok. 67 proc. zakupów online na świecie będzie dokonywanych przy użyciu smartfona.
Zwyczaje zakupowe klientów
Na przeanalizowanych przez PayPal 13 rynkach 56 proc. respondentów stwierdziło, że podczas pandemii kupuje więcej przez Internet. Z kolei 22 proc. ankietowanych wskazało, że z powodu pandemii swobodniej robi zakupy zagraniczne, głównie ze względu lepsze oferty (48 proc.) oraz dostęp do produktów, których nie ma w ich ojczystych krajach (39 proc.). Na siedmiu z trzynastu przeanalizowanych rynków preferowaną metodą płatności w przypadku zakupów zagranicznych jest PayPal.
Francja: Dwie trzecie osób kupujących online robi zakupy w innych europejskich państwach. Dobry stosunek ceny do jakości to dla Francuzów najważniejsza motywacja do zakupów internetowych za granicą. Branża zakupów online rozwija się w tempie 10,4 proc., a w przypadku m-commerce wzrost jest jeszcze szybszy – wynosi 16,8 proc.. Konsumenci w zdecydowanej większości (70 proc.) wybierają strony firm prowadzących działalność w zrównoważony sposób.
Niemcy: Obawy dotyczące bezpieczeństwa online to główny powód powstrzymujący Niemców od robienia zakupów za granicą. Aż 62 proc. ankietowanych osób, które kupują przez Internet, preferuje płatność za zagraniczne zakupy za pomocą PayPal. 93 proc. Niemców już teraz wspiera lub kupuje więcej u sprzedawców, którzy oferują produkty wytwarzane w sposób zrównoważony lub przyjazny dla środowiska.
Stany Zjednoczone: Od 2019 r. popularność zakupów zagranicznych wzrosła o 42 proc.. Co ciekawe, aż 61 proc. amerykańskich konsumentów kupujących online robi zakupy przy użyciu smartfona, a niemal jedna czwarta trafia na zagraniczne strony internetowe sklepów z platform społecznościowych, tj. Facebook (65 proc.), Instagram (41 proc.) i YouTube (24 proc.).
Najważniejsze święta dla branży e-commerce
Planując sprzedaż zagraniczną warto pamiętać o zróżnicowaniu analizowanych rynków w odniesieniu do ważności poszczególnych wydarzeń zakupowych. W Chinach obchody Dnia Singla w 2020 trwały 11 dni i zaowocowały sprzedażą na poziomie 115 mld USD. W Rosji 20 proc. konsumentów kupiło prezent bliskiej kobiecie z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet.
El Buen Fin, meksykański odpowiednik Black Friday, zamiast zwyczajowych 4 dni długiego świątecznego weekendu trwał przez 12 dni, a towarzysząca tej okazji sprzedaż, przewyższyła wynik z 2019 r. o 230 proc.. W USA główne święto zakupowe przypada na okres Bożego Narodzenia, a za jego umowny początek można uznać Black Friday.