Pepco Group, właściciel marek Pepco, Dealz i Poundland, przedstawiło śródroczne wyniki za I półrocze zakończone 31 marca 2021. Spółka w tym okresie zanotowała przychody ze sprzedaży na poziomie 1,995 mln euro. To wzrost ogółem o 9 proc., przy założeniu stałego kursu walutowego, wynikającego w dużej mierze z otwierania kolejnych sklepów wszystkich marek detalicznych.
W omawianym okresie Grupa zanotowała wzrost przychodów sklepów prowadzących sprzedaż w warunkach porównywalnych (LFL) o 5 proc., analogiczny do wyniku w trzech ostatnich latach poprzedzających pandemię COVID-19. Spadek przychodów LFL o 2,1 proc., co wynika z utraty ok. 15 proc. tygodni handlowych wskutek zamknięć sklepów w całej Grupie w związku z pandemią. Natomiast marża brutto w tym okresie wzrosła o ponad 100 punktów bazowych.
Pepco Group odnotowało także wzrost podstawowego wyniku EBITDA o 46,7 mln euro, tj. o 16,8 proc., wynika z dalszego wzrostu przychodów, zwiększenia marży brutto i skutecznego zarządzania kosztami.
– W najbliższym okresie spodziewamy się, że otoczenie, w którym działamy, pozostanie zmienne i wymagające, ale sądzimy, że zachowania konsumentów powrócą do normalności, wraz z tym jak ograniczenia związane z COVID-19, które mają wpływ na klientów, będą z czasem znoszone. Jednakże nasze wyniki dowodzą, że mamy, świetną ofertę dla klientów, jasną i długoterminową strategię rozwoju, dzięki której uruchamiamy sklepy na istniejących i na nowych, ekscytujących rynkach, a także szereg kluczowych inicjatyw ukierunkowanych na zwiększenie sprzedaży i marży. Dzięki temu możemy mieć pewność co do perspektyw dalszego rentownego wzrostu w drugiej połowie roku obrotowego oraz w dalszej przyszłości – komentuje wyniki finansowe Andy Bond, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group.
Kontynuacja rozwoju sieci sklepów
Pomimo wpływu istotnych restrykcji związanych z pandemią COVID-19, Grupa kontynuowała program otwierania nowych sklepów na wszystkich 16 terytoriach, w których prowadzi działalność. W pierwszej połowie roku otwarto 225 nowych sklepów, co oznaczało powiększenie sieci sklepów Grupy o 402 placówki w ujęciu rok do roku, tj. wzrost o 14,1 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Liczby te obejmują 129 sklepów Pepco w pierwszej połowie roku obrotowego i 299 w porównaniu z końcem marca ubiegłego roku, tj. wzrost o 15,5 proc. w zestawieniu z ubiegłym rokiem. Sklepy otwierane były we wszystkich 13 krajach, w których Pepco prowadzi działalność. Choć restrykcje związane z pandemią wpłynęły na liczbę sklepów otwieranych ostatnio we Włoszech i w Serbii, to każdy z tych krajów osiągnął wyniki przewyższające poziomy przyjęte w naszych wewnętrznych planach. To pozwala nam oczekiwać dalszych dobrych wyników po zniesieniu restrykcji związanych z pandemią i potwierdza strategiczne możliwości dostępne w każdym z tych krajów. W pierwszej połowie roku kontynuowaliśmy przygotowania do wprowadzenia marki Pepco do Hiszpanii. Pierwsze sklepy zostały otwarte krótko po zakończeniu tego półrocza. Nasza wiara w potencjał tej marki w Hiszpanii wynika zarówno z historycznych wyników osiąganych ze sprzedaży odzieży marki Pepco oferowanej w sklepach Dealz, jak i z demograficznego podobieństwa Hiszpanii do innych krajów, w których marka Pepco odniosła sukces.
W segmencie Poundland Dealz, po wielu przeprowadzonych próbach i testach oferty dla klientów oraz modelu biznesowego, kontynuowaliśmy rozbudowę sieci Dealz w Hiszpanii i w Polsce, otwierając w tych krajach odpowiednio 14 i 13 sklepów. Na koniec okresu marka Dealz prowadziła działalność w 123 lokalizacjach, co oznaczało wzrost o 27 sklepów (28%) od początku roku obrotowego, przyspieszając realizację przyjętych planów rozwoju sieci.
Efektywność kosztowa i nowy program ERP
Grupa kontynuowała realizację programów w zakresie marży operacyjnej, łącząc działania w zakresie oszczędności kosztów operacyjnych z renegocjowaniem czynszu za wynajem sklepów.
W ramach tych działań największe oszczędności uzyskała dzięki długoterminowemu programowi renegocjacji umów najmu dla marki Poundland. W pierwszej połowie roku obrotowego renegocjowano umowy najmu w 44 sklepach, uzyskując średnią obniżkę czynszu o ponad 50 proc. Według przewidywań Grupy oszczędności te będą kontynuowane, ponieważ w ciągu dwóch najbliższych lat upływa termin obowiązywania umów najmu dla 211 sklepów, co daje dalsze szanse na redukcję czynszu.
Równolegle prowadzone są inwestycje w inicjatywy mające przynieść długoterminowe oszczędności wynikające z większej efektywności działalności.
W całej Grupie w szybkim tempie wdrażany jest program ERP, w ramach którego obecnie istniejące systemy centralne zostaną zastąpione przez system Oracle, który stanie się podstawowym systemem ERP Grupy. Działania te obejmują pierwsze wdrożenia Oracle, tj. obszar finansowy w Poundland / Dealz, które zostaną zrealizowane na początku 2022 roku, po okresie szczytu sezonu sprzedażowego Grupy.
Pozytywnie rozwija się również projekt pełnego (end-to-end) łańcucha dostaw w Pepco, w ramach którego znaleziono szereg możliwości usprawnienia zarządzania zapasami i dalszego zwiększania marż operacyjnych.
Przychody sklepów prowadzących sprzedaż w warunkach porównywalnych
Sklepy prowadzące sprzedaż, tj. sklepy Grupy otwarte w trakcie wszystkich godzin roboczych każdego tygodnia, wypracowały dobre wyniki w I połowie roku obrotowego, osiągając wzrost w warunkach porównywalnych (like-for-like, LFL) w wysokości 5 proc. (wobec 0,7 proc. w 2020 r.). Ponieważ ograniczenia związane z COVID-19 zostały wprowadzone w połowie marca 2020 r., wpływ pandemii na handel był znacznie niższy w I połowie roku obrotowego 2020, gdy stracone zostało zaledwie 2 proc. tygodni pracy sklepów prowadzących sprzedaż w porównaniu do ok. 15 proc. utraconych tygodni pracy sklepów prowadzących sprzedaż w okresie 6 miesięcy zakończonych w marcu 2021 r.
Pepco, jako sieć prowadząca sprzedaż detaliczną artykułów nienależących do kategorii towarów pierwszej potrzeby, której działalność skupiona jest w głównej mierze na Europie kontynentalnej, ucierpiała najbardziej w wyniku nakazu zamknięcia swoich placówek w związku z pandemią w trakcie 19 proc. tygodni handlowych w całej I połowie roku obrotowego, głównie w listopadzie oraz pod koniec grudnia, a także ponownie w lutym i marcu. W szczególności całkowite zamknięcie sklepów objęte zarządzeniem wydanym na szczeblu krajowym dotyczyło Czech, Chorwacji, Słowenii, Litwy i Łotwy, na co nałożyło się obowiązkowe zamknięcie istotnych rodzajów placówek, w tym sklepów w centrach handlowych w Polsce w grudniu i styczniu. Sklepy, które nie musiały zawiesić swojej działalności w związku z COVID, odnotowały wysokie obroty, osiągając dynamikę wzrostu LFL na poziomie 8,8 proc. w porównaniu do I kwartału roku obrotowego 2020, tj. okresu sprzed nałożenia ograniczeń wynikających z pandemii, do czego przyczyniły się ciągłe inwestycje mające na celu wzmocnienie omówionej powyżej oferty dla klientów.
Poundland i Dealz, jako sieci prowadzące sprzedaż detaliczną towarów pierwszej potrzeby, nie były objęte nakazem zamknięcia swoich sklepów, w związku z czym prowadziły działalność handlową przez cały ten okres, pomimo ogłoszenia na początku stycznia lockdownu na całym terytorium Wielkiej Brytanii. Niemniej jednak każda z tych sieci odnotowała znacznie zmniejszoną frekwencję, co wynikało z faktu, że nasi klienci starali się zarówno robić co do zasady większe zakupy w trakcie rzadszych wizyt w sklepach, jak i unikać odwiedzania miejsc takich jak zadaszone centra handlowe oraz ruchliwe lokalizacje przy głównych ulicach, ponieważ w tych miejscach ryzyko braku możliwości zachowania dystansu społecznego było postrzegane jako największe. Poundland ucierpiał ponad proporcjonalnie w związku z tego rodzaju zachowaniami klientów, ponieważ większość sklepów tej sieci znajduje się w takich lokalizacjach.
W sytuacji niestabilnego otoczenia branży handlowej, można się spodziewać, że dynamika wzrostu LFL w placówkach handlowych, która wyniosła 1,4 proc., prawdopodobnie oznacza wzrost udziału w rynku brytyjskim, co stanowi kolejny dowód na udaną realizację programu zmian realizowanego przez markę Poundland.
Przychody wszystkich sklepów z portfolio Pepco Group
Grupa osiągnęła łączny wzrost przychodów w I połowie roku obrotowego wynoszący 9 proc. przy założeniu niezmiennych kursów wymiany walut oraz 4,4 proc. z uwzględnieniem zmian kursów (1 995 mln EUR I poł. roku obrotowego 2021 wobec 1 911 mln EUR tym samym okresie roku 2020), przy czym w ujęciu LFL nastąpił spadek przychodów o 2,1%, co wynikało głównie z 15 proc. utraconych tygodni handlowych w efekcie zamknięcia sklepów w związku z pandemią COVID-19 (w porównaniu z 2 proc. w poprzednim roku). Względna siła wyników w zakresie wygenerowanych przychodów była w głównej mierze efektem dalszego dynamicznego wzrostu Pepco, który wynikał z faktu, że po krótkim okresie zamknięcia sklepów klienci powrócili do korzystania z oferty szerokiego asortymentu i wartości dostarczanej przez Pepco, co przełożyło się na wysoką frekwencję i sprzedaż po ponownym otwarciu placówek.
Dynamika przychodów w Poundland i Dealz w dalszym ciągu rośnie dzięki nieustannemu udoskonalaniu oferty kierowanej do klientów, w tym dzięki ukończeniu konwersji kolejnych 50 sklepów uwzględniającej dodanie oferty produktów chłodzonych i mrożonych w trakcie półrocza.
Działalność handlowa w pierwszym kwartale oraz styczniu i lutym przekroczyła w ujęciu zannualizowanym wyniki sprzed pandemii, pomimo wymuszonych ograniczeniami zamknięć sklepów w poprzednim roku obrotowym. W styczniu i lutym 2021 r. średnio 20 proc. sklepów Grupy musiało zostać zamkniętych, co wpłynęło na wyniki w zakresie przychodów przejawiające się spadkiem w ujęciu rok do roku w trakcie tych dwóch miesięcy o średnio około 6%, przy całkowitym przychodach LFL wszystkich sklepów niższych o 12%, z jednoczesnym wzrostem obrotów LFL placówek handlowych o 4 proc..
Działalność handlowa w marcu 2021 r. przekroczyła w ujęciu zannualizowanym wyniki sprzed okresu uwzględniającego początkowe i najpoważniejsze ograniczenia wprowadzone w połowie marca 2020 r. w Europie Środkowej, w związku z czym wzrost przychodów LFL wszystkich sklepów Pepco w marcu 2021 r. wyniósł ponad 60 proc. W Wielkiej Brytanii ograniczenia zostały wprowadzone 23 marca 2020 r., po krótkim okresie gromadzenia zapasów przez konsumentów. Uwzględniając te czynniki, w marcu sprzedaż w ujęciu rok do roku wzrosła na poziomie Grupy o około 35 proc.
Nakłady finansowe, gotówka i zadłużenie netto
Nakłady inwestycyjne Grupy wyniosły 78 mln EUR (89 mln EUR w I poł. roku obrotowego 2020), głównie w związku z inwestycjami w sklepy PEPCO (39 mln EUR) oraz Poundland i Dealz (39 mln EUR), a także inwestycjami w infrastrukturę, głównie w systemy informatyczne oraz w związku z nabyciem Fultons Frozen Foods w październiku 2020 r. Przejęcie spółki Fulton’s znacznie poprawi możliwości sprzedaży marki Poundland w kategorii mrożonej żywności, umożliwiając rozwój skali przewidywany przez kierownictwo.
Grupa generuje w dalszym ciągu wysokie przepływy środków pieniężnych, niezależnie od równoległej realizacji wszystkich swoich docelowych inwestycji rozwojowych. Saldo środków pieniężnych na koniec okresu w wysokości 482 mln EUR (292 mln EUR w I poł. roku obrotowego 2020) oraz zadłużenie netto na poziomie 1 271 mln EUR (1 357 mln EUR w porównywalnym okresie 2020 r.) odzwierciedlają dalszy wzrost działalności podstawowej oraz efekty działań uzgodnionych z kluczowymi dostawcami, które umożliwiły poprawę cyklu kapitału obrotowego Grupy.
W maju 2021 r. Grupa zrefinansowała swoje zewnętrzne zadłużenie, składające się z kredytu terminowego w wysokości 475 mln EUR i kredytu obrotowego w wysokości 130 mln EUR oraz pożyczki wewnątrzgrupowej od akcjonariusza w wysokości 247 mln EUR. Celem Grupy było zapewnienie wystarczającej płynności w dłuższym okresie dzięki pozyskanym nowym kredytom terminowym zabezpieczonym nowym kredytem obrotowym z pięcioletnim terminem zapadalności, zmniejszenie kosztów odsetek uiszczanych od istniejącego zadłużenia oraz włączenie dotychczasowych kredytodawców i banków realizujących operacje skarbowe w odpowiedniej grupy banków, z którymi grupa utrzymuje relacje.
Refinansowanie objęło grupę 11 banków, z których wszystkie są istniejącymi kredytodawcami lub bankami realizującymi operacje skarbowe albo bankami zaangażowanymi w proces oferty publicznej akcji. Banki te zostały sklasyfikowane do poziomów Tier 1 i Tier 2 na podstawie ich ostatecznego zobowiązania do udzielenia kredytów oraz należą do grona najlepszych banków działających na rynkach środkowoeuropejskich, brytyjskim i rynkach międzynarodowych.
Zmienione źródła finansowania obejmują trzyletni kredyt terminowy A w wysokości 300 mln EUR, pięcioletni kredyt terminowy B w wysokości 250 mln EUR oraz pięcioletni kredyt obrotowy w wysokości 190 mln EUR z oprocentowaniem początkowym poniżej 1,5 proc., co znacznie obniża roczne koszty odsetek ponoszone przez Grupę.
Odzwierciedlając status Grupy jako podmiotu notowanego na giełdzie, w nowej umowie finansowania konsorcjalnego zawarte zostały tylko dwa kowenanty finansowe oraz zmniejszone wymogi objęte oświadczeniami:
- Wskaźnik dźwigni < 2,8x, wzrost wskaźnika akwizycji do 3,05x
- Pokrycie odsetek < 3,5x
Zdaniem dyrektorów Grupy, zrefinansowanie zadłużenia było właściwym posunięciem, które umożliwi Grupie kontynuację oczekiwanej trajektorii wzrostu i zapewni jej wystarczającą płynność, pozwalającą na bezproblemowe wywiązanie się ze wszystkich nadchodzących zobowiązań finansowych.
Przeczytaj także: Pepco Group wchodzi do Austrii. Przejmie lokalizacje po sklepach CCC