W ostatnich miesiącach coraz więcej sieci handlowych stawia na rozwiązania samoobsługowe. Korzystania z tego typu kas oczekują klienci, a retailerzy mogą dzięki nim usprawnić doświadczenia konsumentów i generować oszczędności. Niestety, różnej maści oszuści także chcą korzystać z rozwoju technologicznego w handlu. Istnieje jednak szereg skutecznych zabezpieczeń kas samoobsługowych.
Wraz ze wzrostem popularności kas samoobsługowych rośnie również liczba prób wyłudzeń i oszustów. Zdarzają się osoby, które próbują oszukać technologię i pracowników sklepów. Mają miejsce również niezamierzone pomyłki. Dlatego też tak ważne jest, aby, z punktu widzenia sieci handlowych, sięgać po rozwiązania gwarantujące najwyższy poziom bezpieczeństwa. Jednocześnie zachowując wygodę obsługi urządzeń przez konsumentów.
Nowe technologie wspierają sieci handlowe
– Według badań firmy Nielsen, 87% konsumentów twierdzi, że kasy samoobsługowe poprawiają ich doświadczenia zakupowe. Ponad połowa klientów sieci handlowych uważa wręcz, że tego typu rozwiązań w sklepach jest za mało. Oznacza to, że self-service zostanie już z nami na zawsze. Wybór odpowiednich rozwiązań staje się zatem krytyczny dla dalszego rozwoju każdej sieci handlowej – zauważa Michał Strzyczkowski, członek zarządu Diebold Nixdrof w Polsce.
Inteligentna asysta pracownika
Technologia wspiera nie tylko konsumentów, ale i pracowników sieci handlowych. Dzięki połączeniu systemu kas obsługowych i wewnętrznych systemów dostępnych dla obsługi sklepu, pracownicy mogą zdalnie asystować konsumentom w trakcie zakupów i minimalizować liczbę oszustów. Obsługa wyposażona w urządzenia mobilne (smartfony, tablety, smartzegarki) może na bieżąco monitorować kasy samoobsługowe, nawet bez wiedzy kupujących. Dzięki temu, szybciej zareaguje na jakiekolwiek incydenty.
Kamera z funkcją rozpoznawania produktów
Każde nowoczesne rozwiązanie samoobsługowe powinno być wyposażone w kamerę, która rejestruje zachowania konsumentów i „widzi” jakie produkty znajdują się koszyku klienta. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu, obraz rejestrowany przez kamery może być w czasie rzeczywistym analizowany przez sztuczną inteligencję. Urządzenie rozpoznaje produkty, które „widzi” i weryfikuje czy to, co skanuje lub trzyma klient odpowiada temu, co widnieje na sklepowym rachunku.
Rozpoznawanie świeżych produktów
Kamery wbudowane w kasy samoobsługowe oraz oprogramowanie tego typu rozwiązań jest już tak zaawansowane, że potrafi rozpoznawać także różne świeże produkty, jak warzywa i owoce. Niestety, oszuści wciąż próbują naklejać etykiety owoców na sprzęt elektroniczny i zamiast smartfona na rachunku miałby widnieć np. banan. Dzięki sztucznej inteligencji analizując obraz z kamery urządzenia tego typu oszustwa nie są już możliwe.
Wideoweryfikacja wieku konsumenta
W każdym kraju istnieją różne ograniczenia zakupowe związane z wiekiem konsumentów. Najczęstsze są ograniczenia związane z zakupem alkoholu. Część sieci handlowych rozwiązuje to w ten sposób, że przy zakupie alkoholu wymagane jest asysta pracownika sklepu. Znów dzięki kamerom i sztucznej inteligencji można w znaczący sposób ograniczyć liczbę interakcji między klientami a obsługa sklepu przy zakupach ograniczonych wiekowo. Wideoweryfikacja wieku konsumentów jest już standardem w wielu rozwiązaniach samoobsługowych.
Wszystkie opisane wyżej rozwiązania bezpieczeństwa są lub będą dostępne w rodzinie kas samoobsługowych Diebold Nixdorf DN Series EASY. To rewolucyjna platforma samoobsługowa stworzona, aby zmienić doświadczenia związane z zakupami w sieciach handlowych. Całe portfolio rozwiązań zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić detalistom odpowiedź na największe wyzwania handlu: poprawić efektywności sklepów, zagwarantować najlepsze doświadczenia zakupowe konsumentom i obniżyć koszty obsługi. Rodzina rozwiązań DN Series EASY jest dostępna na polskim rynku.