Comarch od kilkunastu lat notuje nieprzerwany wzrost sprzedaży w sektorze rozwiązań ERP. Plan na najbliższe lata zakłada rozbudowę oferty usług chmurowych, powszechne zastosowanie technologii sztucznej inteligencji i robotyzacji w systemach ERP, rozwój usług dla branży e-commerce oraz zwiększenie priorytetu dla projektowania user experience – zapowiedział podczas konferencji Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu Comarch oraz dyrektor Sektora ERP.
Comarch tworzy i wdraża rozwiązania ERP od 20 lat. Jego udział w rynku wynosi 20,4 procent, co daje pozycję największego polskiego dostawcy systemów ERP na krajowym rynku oraz drugie miejsce w zestawieniu producentów, uwzględniającym firmy zarówno polskie, jak i zagraniczne.
2020 – rok cyfryzacji
W 2020 roku tempo cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce i za granicą przyśpieszyło, a zapotrzebowanie na systemy informatyczne wzrosło. Firmy znacznie chętniej decydowały się na zakup narzędzi do cyfryzacji procesów biznesowych i administracyjnych, głównie elektronicznego obiegu dokumentów wewnątrz przedsiębiorstwa. Widoczny był również skokowy wzrost zainteresowania usługami chmurowymi, rozwiązaniami dla branży e-commerce oraz systemami do analizy danych (BI). Firmy potrzebowały także oprogramowania do obsługi nowych przepisów prawnych – m.in. programu oszczędnościowego PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) czy też obowiązku raportowania według standardów ESEF (Jednolity Europejski Format Raportowania z ang. European Single Electronic Format).
– W ofercie Comarch prawie każda z tych potrzeb biznesowych przedsiębiorstw znajduje rozwiązanie w naszych systemach informatycznych. Stale rozwijamy produkty, ponosimy wysokie koszty na działania badawczo-rozwojowe oraz kampanie marketingowe. Kładziemy też duży nacisk na innowacyjność produktową. Ta strategia przynosi korzyści, co pokazują bardzo dobre wyniki finansowe – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu Comarch oraz dyrektor Sektora ERP.
Comarch notuje dynamiczny wzrost sprzedaży
W ubiegłym roku marża Sektora ERP wyniosła 309,2 mln zł i była o dziewięć procent wyższa niż w 2019 roku. Aż 34 procent sprzedaży pochodziła z działalności na rynkach zagranicznych. Wyniki za pierwszy kwartał 2021 roku pokazują, że spółka utrzymuje szybkie tempo – marża wzrosła rok do roku o 12 procent i osiągnęła poziom 80,6 mln zł.
– Jesteśmy na finiszu półrocza, dlatego możemy zrobić pierwsze podsumowania i przyjąć, że utrzymamy dynamiczne tempo wzrostu sprzedaży systemów klasy ERP w 2021 roku. Po pięciu miesiącach zakontraktowanie Sektora ERP wynosi 145,9 mln złotych, czyli jest o 21 procent wyższe niż w czerwcu 2020 roku – podkreśla Zbigniew Rymarczyk.
Na wzrost przychodów ze sprzedaży duży wpływ miała również popularności usług chmurowych. Sprzedaż produktów w modelu cloud wzrosła w 2020 roku o 26 procent i osiągnęła wynik 40,6 mln zł, a w pierwszym kwartale 2021 roku wyniosła 13,3 mln zł, czyli o 35 procent więcej niż przed rokiem.
Obok wzrostu sprzedaży usług chmurowych, systemów dla branży e-commerce oraz rozwiązań do obsługi komunikacji z administracją publiczną, biznes Sektora Comarch ERP rozwija dzięki realizacji projektów informatycznych dla dużych firm. W 2020 roku krok na drodze do digitalizacji przy wykorzystaniu systemów Comarch ERP wykonały z m.in. w Läderach (szwajcarski producent ekskluzywnych wyrobów czekoladowych), Irrijardin (francuski producent instalacji basenowych, nawadniających oraz SPA) oraz Korporacji KGL (polski producent i dostawca folii oraz opakowań z tworzyw sztucznych).
Rozwój sektora możliwy jest również dzięki dużym nakładom na prace badawczo-rozwojowe oraz rozbudowie portfolio produktów. W 2020 roku spółka wydała na działania R&D 263 mln złotych, z czego 75,5 mln złotych zostało przeznaczone na innowacje w systemach do zarządzania przedsiębiorstwami.
Inteligencja w funkcjonalnym opakowaniu
Pozycja Comarch będzie umacniana dzięki realizacji strategii biznesowej, której podstawami są: Chmura Comarch, działalność biznesowa w sektorze e-commerce i rozwój własnej platformy sprzedażowej oraz większy nacisk w systemach klasy ERP na obszar user experience a także zastosowanie sztucznej inteligencji.
Konkurencyjność na rynku IT sprawiła, że firmy zaczęły zwracać większą uwagę na wygląd oraz doświadczenia użytkownika oprogramowania, a samo projektowanie systemów informatycznych stało się „must have”. Dlatego w Comarch powstał zbiór wytycznych, według których budowane są rozwiązania informatyczne: strony www, aplikacje, interfejsy systemów itd.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna jest intuicyjna i przyjazna obsługa systemów informatycznych. Kiedyś chcieliśmy robić zakupy czy też spotykać się kontrahentami i partnerami biznesowymi w ładnie zaprojektowanych wnętrzach. Teraz coraz bardziej przenosimy się do świata wirtualnego, zakupy robimy w sklepach internetowych, a faktury przesyłamy do biura księgowego przy użyciu smartfonów. Dlatego projektowanie user experience stało się niezbędne. Stworzyliśmy w firmie wspólną bibliotekę komponentów oraz wzorców dedykowanych systemom ERP, prowadzimy własne badania UX oraz weryfikujemy funkcjonalności już wdrożone w poszczególnych systemach. Te prace pozwalają lepiej zrozumieć potrzeby klientów – opisuje Zbigniew Rymarczyk.
Równie duży nacisk firma kładzie na wdrażanie nowych technologii w systemach ERP. Z każdą nową wersją systemu klienci otrzymują coraz więcej możliwości z obszaru sztucznej inteligencji oraz robotyzacji. Aktualnie trwają prace nad wykorzystujące AI w obszarach: zarządzanie zapasami, księgowości czy też planowania produkcji oraz handlu internetowego.
W obłokach informatycznej chmury
Europejski rynek ERP jest systematycznie konsolidowany, głównie przez amerykańskie korporacje i fundusze inwestycyjne. Przykłady akwizycji w ostatnich latach jest zakup Generix i Sylab we Francji, Abas w Niemczech czy przejęcia Simple i Sage w Polsce. Jeszcze groźniejsza jest konsolidacja całego rynku IT za pomocą chmury przez Google, Microsoft, Amazon, Apple czy Alibabę.
– Usługi chmurowe są bardzo ważnym obszarem biznesu Comarch. W tym celu budujemy w kolejnych krajach własne data center. Ośrodki przetwarzania danych działają już w Polsce, Francji i Niemczech, a na połowę przyszłego roku planujemy otwarcie centrum przetwarzania danych w USA. Dostępność usług chmurowych na wielu rynkach pozwoli proponować klientom atrakcyjne warunki współpracy, które będą alternatywą przed uzależnieniem się od usług jednego dostawcy – tłumaczy Zbigniew Rymarczyk.
Comarch chce konkurować z informatycznymi tuzami, rozwijając sprzedaż rozwiązań informatycznych w modelu usługowym. Już teraz kilkanaście systemów z oferty Comarch ERP działa na otwartych platformach (baza danych i system operacyjny), w szczególności na open source.
Comarch inwestuje w e-commerce
Kolejnym filarem strategii sektora ERP jest działalność biznesowa w sektorze e-commerce oraz rozwój własnej platformy sprzedażowej Wszystko.pl. Marketplace działa już od 2010 roku, ale teraz rusza jego nowa odsłona.
– Rozwijając Wszystko.pl chcemy dać polskim firmom narzędzie do prowadzenia działalności w branży e-commerce. Wiemy, że konkurencja jest mocna, ale nasza oferta posiada kilka wyróżników, które są w stanie zachęcić firmy do obecności na Wszystko.pl. Brak kosztów związanych ze sprzedażą towarów lub usług, co docelowo pozwala oferować produkty w bardziej konkurencyjnych cenach, dostęp do bazy milionów klientów online a także wsparcie techniczne oraz marketingowe ze strony Comarch, to tylko kilka z nich. Dodatkowo firma nie zamierza prowadzić działalności konkurencyjnej wobec sprzedających, co jest coraz częstszą praktyką dużych marketplace’ów – zapewnia Zbigniew Rymarczyk.
Już wkrótce serwis będzie dostępny w zmienionym układzie graficznym, z bardziej rozbudowaną i ulepszoną nawigacją. Ponadto uproszczone zostaną zasady prowadzenia konta na Wszystko.pl. Będzie ono dostępne dla wszystkich za darmo, a firmy nie będą płacić prowizji od sprzedaży produktów czy też usług, niezależnie od tego w liczby zrealizowanych transakcji.