Dzięki współdziałaniu deweloperów, najemców i organizacji non-profit zrównoważony rozwój obiektów magazynowych może osiągać znacznie lepsze rezultaty niż suma poszczególnych osobnych działań. O tym jak należy wykorzystać efekt wzajemnej synergii by zwiększać pozytywny wpływ na środowisko i dobrostan człowieka opowiadają redakcji Omnichannelnews.pl eksperci z rynku magazynowego: Maciej Madejak, założyciel, Chief Development Officer MDC2, Sylwester Wzorek, Senior Facility Manager w Rohlig SUUS Logistics oraz Dagmara Trusewicz, CEO Fundacji Truckers Life.
Jak deweloper – poprzez współpracę z użytkownikami parku magazynowo-przemysłowego – może tworzyć efekt synergii wpływający pozytywnie na środowisko i dobrostan człowieka?
Maciej Madejak: Współpraca dewelopera z użytkownikami parku magazynowo-przemysłowego jest bardzo ważna. Poprzez taką współpracę deweloper i użytkownicy parku mogą stworzyć efekt synergii, który wpłynie pozytywnie zarówno na środowisko, jak i na dobrostan ludzi. Kluczem do sukcesu jest otwarta komunikacja, wzajemne zrozumienie potrzeb oraz wspólne dążenie do podobnych celów w zakresie ESG. Poprzez dialog z użytkownikami, deweloper może zidentyfikować obszary, w których inwestycje w infrastrukturę przyczynią się do ograniczenia wpływu na środowisko i poprawy jakości życia.Wdrażanie odnawialnych źródeł energii, stosowanie materiałów niskoemisyjnych, systemów recyklingu odpadów czy efektywne wykorzystywanie zasobów wodnych ma ogromne znaczenie. Odnosi się bowiem do najważniejszej sprawy – kondycji naszej planety. MDC2 jest liderem zmian w zakresie ESG w sektorze powierzchni magazynowych w Polsce. Wszystkie nasze budynki posiadają certyfikację BREEAM New Construction na poziomie Excellent jako minimum. MDC2 Park Gliwice jest certyfikowany w systemie BREEAM New Construction na poziomie Outstanding. Kreujemy najlepsze standardy rynkowe. W MDC2 Park Łódź South – wykazując ekwiwalent CO2 na poziomie 163 kg CO2e/m2 – zredukowaliśmy ilość wbudowanego węgla o 49% w porównaniu do średniej krajowej, a także o 61% w porównaniu do średniej światowej.
Dzielimy się wiedzą z naszymi najemcami, edukujemy w zakresie zrównoważonego korzystania z budynków, co prowadzi do wdrażania innowacyjnych rozwiązań poprawiających wydajność i ograniczających negatywny wpływ na środowisko.
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2024/06/maciej-madejak-mdc2-729x1024.jpg)
Jako deweloper angażujemy się w życie lokalnych społeczności, patronujemy wydarzeniom i sponsorujemy lokalnej inicjatywy. Solidaryzujemy się z miejscową społecznością, z której pochodzą pracownicy parku magazynowego. W ten sposób budujemy poczucie przynależności do lokalnych społeczności. Wspierając takie inicjatywy promujemy zrównoważone praktyki i zachęcamy do aktywnego udziału w działaniach proekologicznych. Promujemy aktywność fizyczną. Taka współpraca buduje świadomość i poczucie odpowiedzialności.
Maciej Madejak, założyciel, Chief Development Officer MDC2
Dla pracowników obiektów i osób odwiedzających park magazynowy – we współpracy z Fundacją Truckers Life – przygotowaliśmy specjalne strefy Rest&Move, w ramach których ich użytkownicy mają do dyspozycji wielofunkcyjne boisko, zewnętrzną siłownię i strefę odpoczynku i grillowania. Projekt ten wdrożony został także z myślą o kierowcach zawodowych, których dobrostan wpływa na bezpieczeństwo dostaw. Kierowcy jako grupa zawodowa pełnią w łańcuchu logistycznym bardzo ważną rolę. Na terenie parku magazynowego sadzimy łąki kwietne, tworzymy bioróżnorodne otoczenie, z którym mogą obcować osoby odwiedzające park.
W jaki sposób organizacje typu non-profit działające w branży transportu samochodowego mogą wpływać na deweloperów powierzchni magazynowo-logistycznych?
Dagmara Trusewicz: Jako fundacja skoncentrowana na kierowcach zawodowych, wciąż staramy się przypominać branży logistycznej o konieczności skierowania uwagi i działań w stronę potrzeb człowieka.
Kierowcy mają konkretne oczekiwania w kwestii poprawy warunków ich pracy. Dotyczy to między innymi miejsc, w których mają rozładunek lub załadunek.
Obecnie brakuje ogólnych standardów, które gwarantowałyby tak podstawowe udogodnienia, jak dostęp do toalety czy wolne miejsce parkingowe. Poprzez projekt Truckers Friendly Place przyczyniamy się do ulepszenia modelu współpracy pomiędzy trzema stronami: kierowcami, przewoźnikami i producentami (miejscami załadunku).
Regularnie pytamy kierowców o ich zdanie na temat jakości warunków socjalnych i jakości obsługi w miejscach przeładunkowych. Udostępniliśmy im narzędzie, dzięki któremu mają możliwość oceny standardów, jakie w tych miejscach zostaną. Wkrótce posłuży im do tego specjalna aplikacja.
Dagmara Trusewicz, CEO Fundacji Truckers Life
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2024/06/dagmara-trusewicz-truckers-life-685x1024.jpg)
Na naszej mapie miejsc załadunku i rozładunku znajdują się już te ocenione przez kierowców najwyżej. Chcemy je wyróżniać, jako miejsca przyjazne kierowcom. W tym miesiącu nadajemy pierwsze certyfikaty Truckers Friendly Place. W ten sposób, razem z kierowcami i firmami, wytyczamy nowe lepsze standardy – tak potrzebne w tym obszarze.
Standard obsługi kierowców nie tylko poprawi warunki ich pracy, ale wniesie także nową jakość do systemu łańcucha dostaw. Włączanie się kolejnych firm do działań Fundacji Truckers Life pozwoli stworzyć sieć miejsc definiujących nowe standardy w całej branży.
Zależy nam, aby znaleźć wsparcie i zrozumienie wśród firm, które planują i realizują inwestycje magazynowe. W nowych obiektach łatwiej jest wprowadzić rozwiązania infrastrukturalne służące kierowcom jak strefy odpoczynku, dostępne pomieszczenia sanitarne i socjalne. Przykłady MDC2 Park Łódź South czy MDC2 Park Gliwice pokazują, jak taka współpraca powinna wyglądać już na etapie planowania inwestycji.
Jak kooperacja między najemcą i deweloperem może oddziaływać na zrównoważony rozwój rynku magazynowego?
Sylwester Wzorek: Znaczenie ESG w biznesie nieustannie rośnie. Firmy oczekują zarówno odpornych oraz efektywnych łańcuchów dostaw, jak i takich, które pozwolą na redukcję emisji CO2. Dlatego coraz ważniejszy staje się rozwój „zielonych” magazynów, a kwestie z tym związane są dla nas istotne przy decyzji o nowej inwestycji.
W Rohlig SUUS Logistics w obszarze zrównoważonego rozwoju stawiamy na realne działania.
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2024/06/sykwester-wzorek-rohlig-suus-854x1024.jpg)
Niedawno opracowaliśmy naszą pierwszą strategię ESG, która wywodzi się wprost z podejścia biznesowego. W ramach dokumentu wyznaczyliśmy krótkoterminowe cele dekarbonizacyjne, które zostały zweryfikowane przez SBTi (Science Based Targets initiative). Dotyczą one m.in. obszaru magazynowego. Logistyka to system wielu naczyń połączonych, dlatego tylko we współpracy z odpowiednimi partnerami biznesowymi, w tym z deweloperami, którzy podzielają nasze spojrzenie, możemy realizować te cele.
Sylwester Wzorek, Senior Facility Manager w Rohlig SUUS Logistics
Co jest dla nas istotne? Znaczna część magazynów, w których funkcjonuje SUUS posiada certyfikację BREEAM, potwierdzającą, że projekty powstały zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, a budynki są przyjazne dla pracowników i środowiska naturalnego. Nasze lokalizacje wyposażone są m.in. w panele fotowoltaiczne, systemy inteligentnego oświetlenia LED, świetliki w dachach zapewniające duży dopływ naturalnego światła, systemy monitorujące zużycie energii, ale także łąki kwietne czy ładowarki do samochodów elektrycznych.
W SUUSie priorytetowy jest dla nas wątek społeczny. Dlatego przy naszych magazynach rozwijamy części socjalne dla kierowców, gdzie są m.in. kuchnie, prysznice i toalety, a także wygodne meble pozwalające kierującym pojazdami na odprężenie. W oddziałach posiadamy także innowacyjne biura, które są zaprojektowane w myśl koncepcji Office of the future i dostosowane do potrzeb pracowników.
Proszę wskazać główne wyzwania, na które napotykacie przy tworzeniu synergii między parkiem magazynowym i jego odbiorcami. Czy można je skutecznie przezwyciężyć?
Maciej Madejak: Tworzenie synergii między parkiem magazynowym a jego odbiorcami nie jest pozbawione wyzwań, zwłaszcza w obliczu rosnących obaw o przyszłość naszej planety. Jednakże, poprzez świadome i skoordynowane działania, wyzwania te można skutecznie pokonać. Jednym z kluczowych wyzwań jest różnorodność potrzeb i oczekiwań poszczególnych odbiorców. Każdy z nich może mieć odmienne priorytety, co utrudnia znalezienie rozwiązań satysfakcjonujących wszystkie strony. Kluczem jest tu otwarta komunikacja, wspólne wypracowywanie celów i kompromisów, tak aby finalnie wszyscy odczuli korzyści płynące ze współpracy.
Istotnym wyzwaniem jest kwestia zmiany mentalności i zachowań wśród pracowników oraz klientów. Przyzwyczajenia i opór przed zmianami mogą opóźniać wdrażanie rozwiązań proekologicznych. Dlatego ważne jest zaangażowanie wszystkich interesariuszy w proces edukacji i motywowania do przyjęcia nowych, zrównoważonych postaw. Deweloper bezpośrednio, lub poprzez zarządcę parku magazynowego może tu odegrać kluczową rolę, dzieląc się wiedzą na temat trendów i prognoz, a także promując wizję zrównoważonego rozwoju jako słusznej drogi do zabezpieczenia przyszłych pokoleń.
Poprzez efektywne zarządzanie tymi wyzwaniami, park magazynowy i jego odbiorcy mogą zbudować trwałą, synergiczną współpracę, która przyniesie wymierne korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne, przyczyniając się do lepszej przyszłości naszej planety.
Dziękuję za rozmowę.