Dzięki Allegro.cz i Allegro.sk zwiększyliśmy pulę naszych potencjalnych klientek i klientów o łącznie około 16 milionów, a uruchamiając nasze platformy w 5 nowych krajach, w których już działamy, zamierzamy prawie podwoić 38-milionową bazę potencjalnych klientów, którą mamy w Polsce – zapowiada Roy Perticucci, prezes Allegro.
W drugim kwartale 2024 roku Allegro oczekuje wzrostu GMV z działalności w Polsce w przedziale 10-11 proc. r/r, przy wzroście przychodów o 22-24 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 26-29 proc. r/r.
Przewidywana wartość GMV działalności międzynarodowej wzrośnie w drugim kwartale o 3-6 proc. r/r, przychody będą o 21-25 proc. niższe r/r, a skorygowana strata EBITDA ma wynieść 130-150 mln zł. Wydatki inwestycyjne szacowane są na 140-150 mln zł w Polsce i 25-35 mln zł za granicą. W efekcie, wzrost GMV skonsolidowanej grupy oczekiwany jest w zakresie 9-10 proc. r/r w drugim kwartale, a przychodów w przedziale 11-14 proc. r/r. Skorygowany zysk EBITDA całej grupy powinien być o 22-27 proc. wyższy r/r, zaś skonsolidowany CAPEX spodziewany jest na poziomie 165-185 mln zł.
– Jesteśmy mocni w Polsce i coraz silniejsi za granicą po udanym starcie Allegro.sk na Słowacji. Obecnie mamy już 20 milionów aktywnych kupujących w całym regionie, z czego ponad 5 milionów poza Polską. I nie powiedzieliśmy ostatniego słowa. Dzięki Allegro.cz i Allegro.sk zwiększyliśmy pulę naszych potencjalnych klientek i klientów o łącznie około 16 milionów, a uruchamiając nasze platformy w 5 nowych krajach, w których już działamy, zamierzamy prawie podwoić 38-milionową bazę potencjalnych klientów, którą mamy w Polsce. Allegro.sk wystartowało mniej niż rok po debiucie Allegro.cz, ponieważ dzięki czeskiej platformie zyskaliśmy świetny podręcznik dla kolejnych międzynarodowych wdrożeń. Nasz model ekspansji nie angażuje znacznych aktywów, co oznacza coraz niższe inwestycje kapitałowe z każdą nową platformą przy jednoczesnym zwiększaniu zasięgu i generowaniu nowego GMV. Każda uruchamiana przez nas platforma z miejsca daje lokalnym konsumentom dostęp do największej oferty na ich rodzimym rynku, oferując jednocześnie sprzedającym nowe możliwości dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Chcemy nadal rozwijać nasz marketplace, zwiększając lojalność klientek i klientów dzięki bezpiecznym i łatwym zakupom. Jednocześnie budujemy nowe źródła wzrostu w reklamie i ofercie fintechowej, aby poszerzać nasz potencjał. Dbamy również o marże w długim terminie poprzez rozbudowę oferty tanich dostaw, inwestycje w zaawansowaną technologię i zarządzanie produktywnością – komentuje Roy Perticucci, prezes Allegro.
Stabilna pozycja na polskim rynku
Allegro spełniło lub przekroczyło wszystkie swoje oczekiwania finansowe na pierwszy kwartał na rodzimym rynku, na którym generuje 95 proc. biznesu. Platforma w dalszym ciągu jest najpopularniejszym miejscem zakupów – liczba aktywnych kupujących w Polsce osiągnęła poziom 14,8 mln, a ich średnie roczne wydatki były w pierwszym kwartale o 5,8 proc. wyższe rok do roku. Kupujące i kupujący mogą wybierać spośród 445 mln ofert na blisko 130 mln produktów od ponad 150 tys. sprzedających. Allegro Smart! to już program regionalny i wraz z Gwarancją Najniższej Ceny, Allegro Protect czy Allegro Pay tworzą zestaw marek, które stały się synonimem wygodnych i niedrogich e-zakupów, wspierając się wzajemnie jako dźwignie popytu oraz lojalności klientek i klientów. Wartość pożyczek udzielonych za sprawą Allegro Pay, fintechowej gałęzi Allegro, wzrosła o 27 proc. r/r do 2,1 mld zł w I kwartale, finansując 14,4 proc. GMV platformy. Allegro Pay ma nowego partnera finansowego – Banco Santander, a Allegro Cash – nowe konto depozytowe typu cashback dla konsumentów – jest już w trybie testowym. Wszystkie te innowacje są na wyciągnięcie ręki dzięki aplikacji Allegro, najpopularniejszej apce zakupowej w Polsce.
Grupa w dalszym ciągu podnosi atrakcyjność dostaw poprzez zwiększanie własnych możliwości i współpracę z partnerami logistycznymi. One Kurier poszerza swój zasięg, a stopień wykorzystania automatów paczkowych One Box systematycznie się zwiększa. DPD będzie teraz realizować dostawy również do One Boksów i One Punktów, a nowa 7-letnia umowa z Ruchem obejmuje dostawy do sieci Orlen Paczki, a także One Boksów i One Punktów. Wraz z niedawnym aneksem do wieloletniej umowy z InPostem, wiążącym poziom cen z wolumenem, porozumienia te wpisują się w plan skalowania i dywersyfikacji metod dostaw dostępnych dla kupujących na Allegro.
Polscy konsumenci wykazują coraz większą chęć do robienia zakupów i w dalszym ciągu to właśnie Allegro nagradzają swoim zaufaniem, gdy kupują online. Najbogatszy wybór na rynku przełożył się więc na przyspieszenie wzrostu GMV Allegro w Polsce do 10 proc. r/r w pierwszym kwartale, czyli tempa ponownie mocniejszego niż nominalna sprzedaż detaliczna w kraju. Konsumenci doceniają bezpieczne i łatwe zakupy na Allegro, a wzrost GMV w kluczowych kategoriach Supermarket oraz Zdrowie i Uroda przewyższył średnią o 1,5-2,0x. Sprzedający i marki chcą skorzystać z zainteresowania milionów klientów, co z kolei pomogło Allegro zwiększyć przychody z reklam w Polsce o 26 proc. r/r w pierwszym kwartale. Wszystkie te czynniki wraz z wyższą średnią prowizją od sprzedaży stoją za wzrostem skorygowanego zysku EBITDA o prawie 37 proc. w skali roku, co wpłynęło na wzrost marży i obniżenie dźwigni finansowej.
Rynki międzynarodowe: Allegro.sk idzie w ślady Allegro.cz
Allegro oferuje obecnie najszerszy dostępny wybór zarówno w Polsce, Czechach jak i na Słowacji. Klienci we wszystkich trzech krajach korzystają już ze Smarta!, Gwarancji Najniższej Ceny na setki tysięcy ofert, oraz szerokiego wyboru metod dostawy lokalnej i transgranicznej. Allegro.sk wystartowało na Słowacji w marcu z aż 100 milionami ofert, czyli z ofertą 10 razy większą niż jakikolwiek inny e-sklep na rynku. Allegro.sk i Allegro.cz w Czechach mają łącznie ponad 2 miliony aktywnych kupujących, z czego 1,3 miliona to nowi klienci w grupie. Allegro ma już ponad 520 000 zagranicznych Smartowiczów! – o jedną trzecią więcej niż kwartał wcześniej – a ponad 45 tysięcy sprzedających, czyli o 20 proc. więcej w ujęciu kwartalnym, działa na Allegro.cz i Allegro.sk, łącznie z przejętymi przez Allegro lokalnymi markami MALL i CZC.
Allegro stopniowo przekształca MALL i CZC w dochodowych sprzedających na Allegro. Wyniki tych marek przełożyły się na większy od oczekiwanego przez Allegro spadek GMV i przychodów w Segmencie International w ujęciu rocznym, ale ich stopniowa transformacja i uruchomienie nowych platform przełożyły się z kolei na niższą niż oczekiwano skorygowaną stratę EBITDA tego segmentu. Allegro będzie w dalszym ciągu wdrażać swój model ekspansji, który nie angażuje wielkich aktywów. Każda nowa platforma w nowym kraju będzie kosztować mniej, jednocześnie zwiększając zasięg i GMV.
– Allegro dobrze rozpoczęło rok, a GMV w Polsce przyspieszyło tempo wzrostu do 10 proc. r/r w pierwszym kwartale. Lepsza monetyzacja w połączeniu z bieżącymi inicjatywami w zarządzaniu kosztami wciąż procentują, pomagając napędzać wzrost skorygowanego zysku EBITDA do prawie 37 proc. r/r w pierwszych trzech miesiącach roku, które zwykle są spokojnym sezonem dla branży. W pierwszym kwartale inwestowaliśmy w możliwości dostaw jak i dywersyfikację ich metod oraz pozyskaliśmy Banco Santander jako drugiego partnera finansującego Allegro Pay. Zakończyliśmy także przejście na pobieranie prowizji od sprzedających u źródła, co w połączeniu z wysoką rentownością i przepływami pieniężnymi obniżyło dźwignię finansową grupy do 1,4x – wyjaśnia Jon Eastick, CFO Allegro.