Grupa CDRL, która jest właścicielem takich marek jak Coccodrillo, Lemon Explore, Petit Bijou, Broel, Fikołki, Mokida oraz sieci supermarketów Buslik, zanotowała w 2023 roku spadek przychodów ze sprzedaży o ponad 3 proc. rok do roku. Wyniosły one 275 161 tys. zł.
Jednocześnie wartość sprzedanych towarów w 2023 r. wyniosła 123 175 tys. zł, co stanowi wzrost o 1,51 proc. (2022: 121 338 tys. zł). W wyniku tych zmian zysk na sprzedaży towarów obniżył się o 10 424 tys. zł. i tym samym marża na sprzedaży spadła z 57,2 proc. do 55,2 proc..
Udział przychodów ze sprzedaży w sklepach stacjonarnych w Polsce i Europie był nieznacznie niższy niż w roku poprzednim wynosząc 71,3 proc. (72,7 proc. w 2022 r.), z kolei udział kanału internetowego wzrósł z 22,8 proc. do 24,3 proc..
Wynik z działalności kontynuowanej przed opodatkowaniem za rok 2023 wyniósł 4 092 tys. zł i był niższy o 15 398 tys. zł w stosunku do roku poprzedniego.
Mokida.com odpowiedzią na zmiany konsumenckie
“Odpowiedzią Grupy CDRL na zmianę postaw konsumenckich był rozwój w 2023 roku nowoczesnego, multibrandowego sklepu internetowego dla dzieci Mokida.com z szerokim asortymentem odzieży, obuwia, akcesoriów szkolnych, zabawek edukacyjnych, zestawów kreatywnych, książek czy artykułów wyprawkowych dla niemowląt. Oprócz znanych już klientom produktów marek Coccodrillo oraz Lemon Explore, swoje miejsce znalazła tam również najmłodsza marka z portfolio Grupy, tj. Mokida, która poprzez niższe ceny skierowana jest do nowych grup odbiorców. Sklep spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem klientów i z miesiąca na miesiąc odnotowuje coraz wyższe obroty – porównując dane r/r w miesiącu styczniu i lutym 2024 roku odnotowano wzrost obrotu o 100 proc.. W ramach kontynuacji i rozwoju tego konceptu jesienią 2023 roku otworzyliśmy pierwszy sklep stacjonarny pod marką Mokida w Elblągu” – komentują Marek Dworczak, Prezes Zarządu, oraz Tomasz Przybyła, Wiceprezes Zarządu, CDRL.
Fikołki na plusie
“Podobnie jak w roku 2022, również w raportowanym okresie optymizmem napawa wynik finansowy biznesu związanego z salami zabaw Fikołki, gdzie Grupa CDRL posiada 40 proc. udziałów. W 2023 roku firma wygenerowała 3 176 tys. zł zysku ze sprzedaży względem 2 773 tys. zł rok wcześniej. Aktualnie spółka posiada 17 lokalizacji o łącznej powierzchni 11.847,68 m2. W 2024 roku zaplanowano otwarcie trzech nowych sal zabaw, co pozwala liczyć na kolejne wzrosty” – poinformowali prezesi spółki.
Rok pełen wyzwań
“W ubiegłym roku kontynuowaliśmy działania dywersyfikacyjne kanałów sprzedaży na zagranicznych platformach marketplace, które przekładają się pozytywnie na rozpoznawalność naszych brandów. W 2023 roku rozpoczęliśmy sprzedaż na Allegro w Czechach, a w 2024 również na Słowacji oraz na niemieckim Zalando.de. W roku bieżącym Spółka nadal stawia na rozwój marketplace za granicą.
Najbliższy rok będzie dla Grupy CDRL okresem wielu wyzwań związanych z polepszeniem sytuacji finansowej. Spółka będzie koncentrowała swoje działania polegające na zmniejszeniu stanów magazynowych powstałych w ubiegłych latach. Wdrażana jest nowa polityka sprzedażowa w sklepach stacjonarnych oraz w obszarze e-commerce, dokonano zmiany polityki zakupowej oraz dostaw do sklepów stacjonarnych, aby zapewnić jak najwyższą efektywność sprzedaży i odpowiadać na potrzeby klientów, co ma przyczynić się do wzrostu obrotów. Podejmowane działania w obszarze optymalizacji procesów i kosztów mają przełożyć się również na zmniejszenie zapotrzebowania na kapitał obrotowy i umożliwić zmniejszenie zadłużenia” – podsumowują Marek Dworczak oraz Tomasz Przybyła.