W tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2023” – przygotowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu – doceniona została maksymalna liczba 5 projektów ESG MAKRO Polska.
MAKRO po raz piąty zostało wyróżnione między innymi za działania na rzecz środowiska, zrównoważonego rozwoju oraz kultury bezpieczeństwa żywności.
Jednym z docenionych projektów były Polskie Skarby Kulinarne, których celem jest wsparcie lokalnych restauracji oraz popularyzacja wiedzy na temat kuchni polskiej. Program cieszy się znacznym zainteresowaniem wśród przedstawicieli branży HoReCa, co potwierdza fakt, że w piątej edycji plebiscytu na „Najlepszą Restaurację 2024” udział wzięło blisko 600 lokali.
Dbałość o wszystkie aspekty ESG
Istotnym dla firmy aspektem są działania na rzecz środowiska. W ramach Freon Exit Program MAKRO rezygnuje ze stosowania w instalacjach chłodniczych substancji o wysokim potencjale niszczenia powłoki ozonowej (freonów), zastępując je CO2. Sieć prowadzi również Energy Saving Program, który polega na wymianie oświetlenia na LED, wdrożeniu automatycznej optymalizacji zużycia energii oraz kontroli pomiaru temperatur. Powyższe działania przyczyniły się do redukcji zużycia energii o blisko 40 proc.. Firma dba o dobrostan zwierząt. Jako pierwsza sieć hurtowa w Polsce zrezygnowała ze sprzedaży jaj klatkowych na 3 lata przed wyznaczoną datą.
MAKRO stawia na edukację pracowników i klientów. Prowadzi Energy Awareness Program oraz przygotowuje liczne publikacje eksperckie mające na celu między innymi zachęcanie do wdrożenia zasad zrównoważonego rozwoju. W 2023 roku sieć po raz pierwszy opublikowała we współpracy z Federacją Polskich Banków Żywności ebooka „Zrównoważona restauracja”, w którym opisane zostały narzędzia oraz zaproponowano rozwiązania, ograniczające negatywny wpływ na środowisko.
Sieć rozwija także kulturę bezpieczeństwa żywności. Od 2011 roku ma wdrożony system bezpieczeństwa żywności ISO 22000. Firma poddaje się licznym kontrolom i regularnie szkoli swoich pracowników z zasad jakości oraz higieny. Badania przeprowadzane są również na produktach marki własnej, których jakość jest stale monitorowana i weryfikowana.