Przychody Grupy Pepco, właściciela marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, za I półrocze wyniosły 3 200 mln euro przy stałym kursie walutowym i wzrosły o 11 proc. wobec poprzedniego roku. Przychody Grupy według danych porównywalnych (LFL) za I półrocze spadły o 2,5 proc.
Przychody LFL sieci Pepco spadły o 3,2 proc., przy wysokiej bazie odniesienia sprzed roku, kiedy to sprzedaż LFL wzrosła o 15,8 proc. w I półroczu roku obrotowego 2023.
Przychody LFL Poundland spadły o 0,7 proc. przy silnych wynikach sprzedaży produktów szybkozbywalnych, przy słabszych wynikach sprzedaży odzieży oraz towarów codziennego użytku, na co wpływ miał proces przechodzenia na ofertę produktową Pepco. Przychody LFL Dealz spadły o 4,6 proc. z uwagi na zaplanowaną zmianę oferty produktów codziennego użytku na towary dostarczane przez Pepco.
Liczba otwarć nowych sklepów w II kw. zgodnie z założeniami zmniejszyła się i wyniosła 86 nowych sklepów netto, w porównaniu do 203 nowych sklepów netto w I kw.
Nowa strategia
– W pierwszym półroczu kontynuowaliśmy postępy w realizacji naszej nowej strategii, zwiększając przychody o 11 proc. do 3 200 mln euro i utrzymując pozytywną trajektorię marży brutto. Chociaż otoczenie handlowe pozostaje trudne, jesteśmy podbudowani oznakami poprawy wyników w drugim kwartale na niektórych z naszych głównych rynków Pepco w Europie Środkowo-Wschodniej – kluczowym regionie geograficznym dla Grupy. Spodziewamy się dalszej kontynuacji trendu wzrostowego sprzedaży LFL w Pepco w drugiej połowie roku – powiedział Andy Bond, przewodniczący wykonawczy (Executive Chair) Pepco Group.
– Nadal koncentrujemy się na kontroli kosztów i jesteśmy na dobrej drodze do znacznego obniżenia nakładów inwestycyjnych w tym roku, co sprawia, że jesteśmy coraz bardziej pewni generowania zwiększonego przepływu wolnych środków pieniężnych w roku obrotowym 2024. Nasza poprawa marż jest napędzana przez kombinację czynników makroekonomicznych, od obniżenia kosztów, w tym towarów i frachtu, po korzystniejsze kursy wymiany walut, a także własne działania optymalizacyjne, w tym zwiększoną efektywność zakupów i łańcucha dostaw. Zgodnie z planem, w drugim kwartale przyjęliśmy wyważone podejście do otwierania nowych sklepów, koncentrując się na rynkach, co do których jesteśmy pewni, że wygenerują one najwyższe stopy zwrotu. To ukierunkowane podejście będzie kontynuowane w nadchodzących kwartałach, jako część naszej odnowionej strategii mającej na celu zwiększenie podstawowej rentowności poprzez bardziej zdyscyplinowane podejście do wzrostu i inwestycji.
Grupa jest przekonana, że w tym roku finansowym osiągnie rentowny wzrost – odzwierciedlający silniejszą i bardziej odporną działalność – ponieważ nadal dążymy do zbudowania wiodącej pozycji na rynku europejskich detalistów dyskontowych – dodaje Andy Bond.
Nowe sklepy
Grupa uruchomiła 289 nowe sklepy netto w I półroczu. Jak informowano w komunikacie za I kw., rozkład otwarć skoncentrowany był na początku okresu, z uwagi na kroki powzięte w roku obrotowym 2023 oraz by wykorzystać okres szczytów sprzedażowych. Ze względu na to, jakkolwiek w I kw. otwarto 203 nowe sklepy netto, ta liczba spadła do 86 nowych sklepów netto w II kw. (z wyłączeniem Austrii) ze względu na skoncentrowanie otwarć na głównych, rozpoznanych rynkach, które dają większą pewność wzrostu rentowności. Grupa wciąż spodziewa się uruchomić łącznie co najmniej 400 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2024.
- Pepco: 215 nowych sklepów netto otwartych w pierwszym półroczu. Do tej liczby znacząco przyczyniła się Europa Środkowo-Wschodnia, w której uruchomiono 68 proc. z tych sklepów, w tym 61 z nich otwartych netto w Polsce
- Poundland: 81 nowych otwarć brutto sklepów, w większości przekształconych w 56 sklepów Wilko
- Sieć Dealz Poland otworzyła netto 33 nowych sklepów w I półroczu i obecnie posiada łącznie 316 placówek w Polsce
Wyjście z Austrii, incydent na Węgrzech
Grupa ogłosiła 19 lutego 2024 r., że z uwagi na wyniki dogłębnej analizy bieżących wyników, zaprzestanie działalności w Austrii, jako że nie przewiduje osiągnięcia przez rynek austriackich odpowiednich poziomów rentowności. Grupa prowadziła 83 sklepy Pepco w tym kraju. Dalsze informacje na temat wyjścia z tego rynku zostaną udostępnione przy publikacji wyników za I półrocze.
Jak poinformowano 27 lutego 2024 r., Grupa Pepco stała się celem złożonego ataku phishingowego na swoją działalność na Węgrzech, co poskutkowało utratą kapitału w wysokości ok. 15,5 mln euro. Śledztwo węgierskiej policji w tę sprawę trwa, co dotyczy również potencjalnego odzyskania tych pieniędzy. Firma prowadzi obecnie pełny przegląd szkoleń i procedur dotyczących ataków phishingowych w całej Grupie.
Wymagając warunki
Warunki dla handlu pozostają wymagające w większości krajów Europy, ale jesteśmy podbudowani poprawą wskaźników sprzedaży LFL na niektórych z naszych kluczowych rynków w Europie Środkowo-Wschodniej w II kw. Ogólne wyniki w I półroczu są porównywane z wysoką zeszłoroczną bazą odniesienia ale spodziewamy się, że wyniki LFL poprawią się w drugiej połowie roku obrotowego. W przypadku Poundland, na działaniach w I półroczu wpływ miała istotna zmiana polegająca na przejściu na ofertę Pepco w ofercie konsumenckiej w kategorii odzieży oraz towarów ogólnego przeznaczenia. Te zmiany w znacznym stopniu się już zakończyły i kolejne miesiące powinny przynieść sukcesywną poprawę osiąganych rezultatów z działalności.
„Jesteśmy nadal optymistycznie nastawieni z uwagi na oczekiwaną poprawę marży brutto w ujęciu rok do roku, wynikającą z naszej działalności pod marką Pepco, która pomoże zwiększyć rentowność w całym roku. Poprawa marży brutto wynika ze zmniejszenia kosztów nakładów, w tym towarów i frachtu, poprawy kursów walutowych oraz poprawy marży na kupnie. Podczas gdy sytuacja na Morzu Czerwonym nadal prowadzi do pewnych dopłat do stawek frachtowych i opóźnień w czasie realizacji kontenerów, Grupa zarządza dostępnością produktów w całej firmie i na chwilę obecną nie spodziewa się, aby miało to znaczący wpływ na marżę brutto w drugiej połowie roku” – napisali w komunikacie przedstawiciele Pepco.