Jedno z największych centrów handlowych w Katowicach – 3 Stawy jest niemal w pełni wynajęte. Jego odwiedzalność systematycznie rośnie. Rocznie pojawia się w nim ponad 3 mln klientów z całej aglomeracji.
Przy średniej stopie pustostanów w obiektach handlowych w Polsce na poziomie 3,3 proc., Katowice należą do miast o większej skali niewynajętej powierzchni. W III kw. 2023 r., według szacunków BNP Paribas Real Estate Poland, powierzchnia wakatów wyniosła 3,9 proc. Tymczasem w katowickim centrum 3 Stawy prawie nie ma pustostanów – obok 60 prosperujących dziś sklepów, do wynajęcia zostały pojedyncze lokale.
O jego popularności zdecydowało kilka czynników. Po pierwsze, dobra lokalizacja – obiekt znajduje się blisko centrum miasta, w zasięgu największych, nowoczesnych osiedli mieszkaniowych Katowic, w dodatku między autostradą A4 a Doliną Trzech Stawów, będącą głównym miejscem rekreacji Katowiczan.
Między innymi ze względu na budowę nowych osiedli w niedalekim sąsiedztwie centrum oraz zmiany w otoczeniu konkurencji, po przejęciu zarządzania obiektu przez firmę należącą do międzynarodowej grupy – Multi Poland, została podjęta decyzja o jego repozycjonowaniu i przekształceniu w centrum pierwszego wyboru dla lokalnych mieszkańców. Ta strategiczna decyzja przyniosła wymierne rezultaty w postaci rosnącego footfall’u oraz obrotów , a 3 Stawy stały się ulubionym miejscem robienia zakupów pierwszej potrzeby okolicznej ludności. Dzięki dobrej lokalizacji klienci docierają do 3 Stawów z obszaru całych Katowic czy nawet sąsiednich miejscowości, ponieważ do centrum można łatwo dostać się do transportem publicznym – kilka linii autobusowych zatrzymuje się w pobliżu centrum, a także tuż przed głównym wejściem do obiektu.
Zgodnie z potrzebą
Oprócz doskonałej lokalizacji, centrum dynamicznie się zmienia, dopasowując swoją ofertę do potrzeb rynkowych. Oferta modowa w marcu 2022 roku została uzupełniona m.in o cieszący się ostatnio dużą popularnością koncept off-price czyli Halfprice, a takżeTop Secret. Jeszcze w tym roku oferta centrum 3 Stawy zostanie wzmocniona o sklepy Sinsay oraz Hebe. Przebudowano również powierzchnię obiektu na potrzeby równie pożądanych wśród klientów marek jak Tedi i Dealz.
– Ta strategia przyniosła oczekiwane rezultaty. Centrum jest prawie w całości wynajęte, a obroty najemców rosną rok do roku – zapewnia Anna Fabianowska, Senior Asset Manager w Multi Poland.
Podkreśla, że przy wysokim dziś nasyceniu powierzchnią handlową w wielu miastach w Polsce, dalszy rozwój centrów handlowych jest uzależniony od elastycznej reakcji zarządców na zmieniające się potrzeby klientów.
Warto również mieć na uwadze, że po czasach pandemii, przeciągającej rynek w stronę zakupów online, w ostatnich kwartałach widać wyraźne zmiany – klienci wracają do centrów handlowych. Potwierdzają to statystyki dotyczące odwiedzalności, która, według danych Cushman&Wakefield, wzrosła w IV kw. 2023 r. w porównaniu do 2022 r. – o 3,7 proc. r/r. w październiku, o 1,8 proc. r/r. w listopadzie oraz 0,5 proc. r/r. w grudniu. Ponadto, według danych GUS spada również udział e-commerce w polskim handlu, który w ubiegłym roku wahał się, w zależności od miesiąca, między 7,7 proc. a 11,7 proc. To stymuluje parki handlowe i inne formaty do dalszego rozwijania oferty.
Od zakupów po rozrywkę
Komplementarność i odpowiednie zróżnicowanie oferty z dbałością o potrzeby każdego pokolenia, to podstawowy warunek dobrze prosperujących centrów handlowych. Przede wszystkim klienci coraz częściej postrzegają centra handlowe nie tylko jako realizację potrzeb zakupowych, ale także miejsce rodzinnego spędzania czasu. Dla nich ważne jest więc m.in. bezpieczeństwo budynku, wygodny parking czy wreszcie rozbudowana strefa gastronomiczna, a także oferta rekreacyjna odpowiadająca potrzebom najmłodszego pokolenia.
– Rosnąca liczba udogodnień i atrakcji powstających z myślą o dzieciach stanowi w dzisiejszych czasach jeden z priorytetów w strategiach rozwojowych obiektów handlowych. Stąd w 3 Stawach najmłodsi mogą bawić się np. na Placu Zabaw. Organizujemy również wiele ciekawych imprez m.in. z myślą o dzieciach – opowiada Anna Fabianowska – jednocześnie na klientów czeka ponad 1000 mkw. strefy food court o zróżnicowanej ofercie gastronomicznej – dodaje.
W ostatnim czasie centrum odnowiło pokój matki z dzieckiem, a także odświeżyło i rozwinęło strefy kids play. 3 Stawy zadbało również o strefy well-being. Na amatorówzdrowego ruchu i aktywności czeka nowoczesny klub fitness – Fabryka Formy.
Zarządca nieruchomości, Multi Poland, systematycznie wprowadza zmiany w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. Dzięki m.in. wdrożeniu polityki oszczędności energii, centrum handlowe 3 Stawy posiada certyfikat jednego z najbardziej znanych systemów oceny zrównoważonego budownictwa BREEAM na poziomie Excelence. Co więcej, centrum organizuje szereg inicjatyw poświęconych zagadnieniom ekologii, jak np. „Ekologiczny Dzień w 3 Stawach” czy „Znamy się na ekologii”, akcja przeprowadzana z Auchanem, Lasami Państwowymi oraz z zajmującą się recyklingiem firmą Alba.
Centrum zaprasza klientów również na zróżnicowane eventy, które odbywają się w nim systematycznie, jak choćby ciesząca się dużym zainteresowaniem, prospołeczna akcja „Żyjące Książki” w ramach projektu fundacji Arka.