Wedle szacunkowych danych, w pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż online Answear wzrosła o 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r., osiągając wartość 280 mln zł.
W tym samym okresie przychody ze sprzedaży według sprawozdawczości MSSF wyniosły 289 mln zł, czyli o 7 proc. więcej rok do roku.
– Pierwszy kwartał nowego roku był dla nas wymagający z jednej strony ze względu na słaby popyt konsumencki wynikający z sytuacji makroekonomicznej, z drugiej ciepła zima nie pomogła w sprzedaży kolekcji zimowej, z trzeciej z kolei mierzyliśmy się z blokadą na granicy polsko-ukraińskiej, co powodowało obniżenie popytu na rynku ukraińskim – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Krzysztof Bajołek.
Spółka osiągnęła dodatnia dynamikę sprzedaży w 1Q2024, mimo presji następujących negatywnych czynników.
Czynniki zewnętrzne
1. Słaby popyt konsumencki kształtowany przez sytuację makroekonomiczną, ciepłą zimę (w tym miesiąc luty z rekordowymi temperaturami) oraz niskie wskaźniki sprzedaży detalicznej w kategorii ubrań
2. Blokady rolników na granicy polsko-ukraińskiej, o których szeroko informowały media w Ukrainie, powodujące obniżenie wolumenu składanych zamówień przez klientów na tym rynku
3. Umocnienie się złotego względem euro oraz walut regionu CEE. Answear jako eksporter realizuje ok 80 proc. swojej sprzedaży poza granicami Polski, co powoduje że dynamika przychodów ze sprzedaży w porównaniu rdr jest zależna od kształtowania się kursu polskiej waluty.
Czynniki wewnętrzne
1. Osłabienie popytu konsumenckiego w drugiej połowie 2023 r. poskutkowało podjęciem decyzji o ograniczeniu budżetów zakupowych na sezon AW23 celem dostosowania poziomu zapasów do sytuacji rynkowej oraz uniknięcia nadmiernego zatowarowania. Asekuracyjne podejście do zmniejszenia budżetów zakupowych wpłynęło negatywnie na poziom realizowanych przychodów w okresie zimowej wyprzedaży, ale pozytywnie w postaci niskiego poziomu zapasów po sezonie.
2. Kontynuacja strategii premiumizacji oferty, powodująca przejściowe obniżenie konwersji i powracalności klientów na skutek zmian w ofercie produktowej. Pozytywne efekty w postaci wzrostu średniej wartości zamówienia i poprawy rentowności powinny być widoczne w najbliższych kwartałach.
Spółka pozytywnie ocenia pierwsze tygodnie już rozpoczętej sprzedaży kolekcji wiosna-lato 2024, co w połączeniu z oceną jakości jak i odpowiednim poziomem zatowarowania Spółki na nadchodzący sezon, daje podstawę do oczekiwania lepszych wyników sprzedażowych w drugim kwartale br.