Grupa AmRest, multibrandowy operator restauracji franczyzowych w Europie z portfolio światowych marek, działający w 21 krajach, kontynuowała trend wzrostowy w 2023 roku, ustanawiając swój nowy rekord sprzedaży rocznej w wysokości 2 431,6 mln EUR, to o 14,3% więcej niż w 2022 roku. Co więcej, Spółka zanotowała zysk na poziomie 50,9 mln EUR wobec 6,6 mln EUR w roku poprzednim, z czego 44,4 mln EUR z działalności operacyjnej, a 6,5 mln EUR z zaprzestanej działalności w związku ze sprzedażą pozostałego biznesu w Rosji w maju 2023 roku. Ponadto, przychody w czwartym kwartale 2023 roku wyniosły 628,9 mln EUR, o 9,2% więcej niż w poprzednim roku.
Mimo osłabienia europejskiej gospodarki w 2023 roku, co zwłaszcza w drugiej połowie roku wynikało z zaostrzenia polityki monetarnej, presji wysokich kosztów i w efekcie spowolnienia konsumpcji, AmRest dostosował swój swój biznes i profil finansowy do wymagającego otoczenia poprzez inicjatywy zwiększające efektywność Spółki.
W rezultacie, EBITDA Grupy w 2023 roku wyniosła 379,2 mln EUR, co oznacza wzrost o 16,3% w porównaniu do poprzedniego roku. Z kolei marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 15,6% wobec 15,3% w 2022 roku. Ponadto, zysk operacyjny EBIT wyniósł 103,5 mln EUR (pomimo odpisów w wysokości 41,2 mln EUR), z marżą 4,3%. EBITDA za czwarty kwartałsięgnęła 96,2 mln EUR, o 17,7% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost wyników EBITDA oraz marży wynikają z efektu skali, działań zwiększających efektywność oraz ograniczenia presji kosztowej w ostatnich miesiącach roku.
– W 2023 roku obchodziliśmy 30-lecie działalności naszej firmy. Przez ten okres wielokrotnie stawaliśmy przed licznymi wyzwaniami, jednak po raz kolejny nasze wyniki potwierdziły siłę i odporność modelu biznesowego AmRest. Znakomita dynamika sprzedaży jest efektem naszej kultury skoncentrowanej na wyjątkowej obsłudze, doskonałości usług i wsłuchiwaniu się w opinie naszych gości, w połączeniu z silnym czynnikiem ludzkim jakim jest wysoce doświadczona kadra zarządzająca oraz zespoły profesjonalistów pełnych pasji, działających z misją zdobycia serc naszych klientów. Zamierzamy dalej koncentrować się na efektywności, innowacjach i dostarczaniu wysokiej jakości produktów, tak by zapewnić dalszy zyskowny oraz zrównoważony rozwój firmy – powiedział Luis Comas, CEO AmRest.
Poprawiony profil ryzyka finansowego
W 2023 roku, wraz z podpisaniem nowej umowy kredytowej na kwotę 800 mln EUR, a także dzięki zwiększeniu generowania środków pieniężnych, jak i akumulacji środków własnych, AmRest poprawił swój profil ryzyka finansowego. Dzięki solidnym wynikom finansowym, kapitał własny AmRest wzrósł o 70 mln EUR do kwoty 401,2 mln EUR, notując wzrost o 21,1% w ciągu roku. Z kolei dług netto Grupy wyniósł 397,4 mln EUR na koniec 2023 roku.
![](https://omnichannelnews.pl/wp-content/uploads/2024/02/starbucks-kawiarnia-amrest-1024x576.png)
Wskaźnik dźwigni finansowej Grupy wyniósł 1,8x. Ponadto, płynność finansowa AmRest pozostaje na zdrowym poziomie 227,5 mln EUR, praktycznie niezmiennym od 2022 roku. Niemniej, dodatkowe zasoby w wysokości 254,5 mln EUR utrzymywane są na niewykorzystanych liniach kredytowych.
W ciągu roku poziom CAPEX Grupy wzrósł o 44,5% w porównaniu do 2022 roku i wyniósł 214,9 mln EUR. Rekordowe nakłady potwierdzają zobowiązanie AmRest do rozwoju portfolio restauracji, renowacji oraz modernizacji istniejących lokalizacji, a także dalszego postępu w zakresie możliwości technologicznych Grupy.
Wyniki w poszczególnych regionach
Wszystkie główne regiony działalności Spółki wykazały trend wzrostowy w 2023 roku. Europa Środkowo-Wschodnia wyróżniła się największą poprawą sprzedaży, osiągając 1 342,1 mln EUR, odpowiadając za 55,2% sprzedaży całej Grupy i notując wzrost o 18,4% w porównaniu do roku poprzedniego. EBITDA wyniosła 267,2 mln EUR, o 50,8 mln EUR więcej niż przed rokiem, z marżą w wysokości 19,9%.
W przypadku Europy Zachodniej sprzedaż w 2023 roku wyniosła 902,8 mln EUR, co oznacza wzrost o 8,9% w porównaniu do roku poprzedniego. EBITDA ukształtowała się na poziomie 118,9 mln EUR, generując marżę w wysokości 13,2%.
Sprzedaż w Chinach sięgnęła 99,9 mln EUR w 2023 roku, o 20,9% więcej niż przed rokiem. Deprecjacja Yuana chińskiego w stosunku do Euro znacząco wpłynęła na zaprezentowane wyniki. W walucie Euro, roczna sprzedaż wzrosła o 31%. Ponadto, EBITDA wyniosła 20,5 mln EUR z marżą na poziomie 20,5%.
W 2023 roku AmRest otworzył 114 restauracji, wobec 109 nowych lokalizacji oddanych do użytku w 2022 roku – tym samym Spółka osiągnęła swój cel zwiększając liczbę otwarć rok do roku. Jednocześnie, w ramach strategii optymalizacji portfolio, 54 lokale zostały zamknięte, co przełożyło się na wzrost netto na poziomie 60 restauracji w porównaniu do 47 restauracji w roku poprzednim.
Zaangażowanie społeczne
W 2023 roku AmRest kontynuował działania na rzecz lokalnych społeczności. Dzięki flagowemu programowi przeciwdziałania marnowaniu żywności „Harvest”, który Spółka prowadzi od 2016 roku, tylko w minionym roku ponad 700 tysięcy posiłków trafiło do najbardziej potrzebujących osób. Ponadto, w ramach corocznej inicjatywy „Foodsharing Day”, AmRest wsparł 150 dziecięcych organizacji pozarządowych w 60 miastach na terenie 9 państw. W akcji uczestniczyło ponad 350 wolontariuszy AmRest.
AmRest zacieśnił także swoją współpracę z Too Good To Go, firmą i aplikacją wspierającą działania przeciwko marnowaniu żywności. W rezultacie, ponad milion produktów zostało uratowanych przed wyrzuceniem.