W centrach handlowych zarządzanych przez White Star Real Estate rok 2023 możemy zaliczyć do udanych. Odnotowaliśmy znaczące wzrosty zarówno w odwiedzalności, jak i w obrotach generowanych przez Najemców. W przypadku Elektrowni Powiśle mówimy o dwucyfrowych procentowych wzrostach odwiedzalności w stosunku do 2022 r. pisze w komentarzu dla Omnichannelnews.pl Dariusz Domański, Managing Partner, Poland, White Star Real Estate.
W roku 2023 branża retail w Polsce przeszła wiele zmian, które miały znaczący wpływ na sposób funkcjonowania i strategie biznesowe. Jednym z kluczowych wyzwań w minionym roku była walka z inflacją i niepokojami społecznymi, spowodowanymi sytuacją gospodarczą i geopolityczną w kraju i na świecie. Mimo tych wyzwań badania rynkowe wskazują, że w I połowie 2023 roku centra handlowe odnotowały lepsze wyniki odwiedzalności i obrotów w porównaniu do 2022 roku, co świadczy o przemyślanej adaptacji do zmieniających się preferencji konsumentów i wciąż odbudowującej się postpandemicznej rzeczywistości.
Trendy rynkowe
Z roku na rok widoczne jest coraz silniejsze przeobrażenie w strukturze konsumenckiej ze względu na zmiany pokoleniowe. Dochodzące do konsumenckiego głosu pokolenie Z również w 2023 roku stawało się coraz bardziej dominującą grupą, kierującą swoje wybory zakupowe w stronę firm aktywnie angażujących się w politykę zrównoważonego rozwoju. Wzrost znaczenia marek dbających o środowisko oraz rozwój trendu odsprzedaży produktów i produktów „vintage” stał się widoczny, odzwierciedlając świadomość konsumencką i oczekiwania wobec marek. Realizacja założeń polityki ESG, zgodnej ze strategią White Star Real Estate, jest też ważnym aspektem działalności Elektrowni Powiśle. Jako miejsce skupiające odpowiedzialne marki polskie i zagraniczne, jest też przestrzenią Targów Vintage czy „Jestem Slow”, których frekwencja w 2023 roku jest potwierdzeniem powyższych wniosków.
Nadchodzący rok 2024 przynosi ze sobą nowe wyzwania i oczekiwania. Stabilizacja inflacji staje się priorytetem, a wzrost płacy minimalnej może wywrzeć istotny wpływ na strategie biznesowe i politykę cenową. Firmy będą starały się dostosować do bardziej świadomych zakupów konsumentów, którzy kładą nacisk na jakość, zrównoważony rozwój i zaangażowanie proekologiczne. Rok 2024 będzie również rokiem pełnym wyzwań dla branży gastronomicznej. Inflacja, chociaż spadająca w porównaniu do 2022 r., nadal jest wysoka, co w połączeniu ze wzrostem płacy minimalnej będzie podnosiło koszty prowadzenia działalności, które ciężko będzie pokryć poprzez podniesienie cen, ponieważ wydaje się, że ceny po poprzednich podwyżkach już są na granicy akceptowalności przez klientów
Już od kilku lat centra handlowe przekształcają się w miejsca nie tylko zakupów, ale też rozrywki, kultury i spędzania czasu, koncentrując się na funkcjach mixed-use i „retailtainment”. To dlatego rośnie popularność stref takich jak Food Hall czy pierwszy w Polsce Beauty Hall w Elektrowni Powiśle. To tutaj klient oprócz „produktu” otrzymuje również „doznania”, które stają się równie ważne jak sam produkt.
Branż reaguje na zmiany prawne
W kontekście regulacji dotyczących handlu w niedziele, branża nieustannie musi elastycznie reagować na ewentualne zmiany prawne. Dążenie do znalezienia balansu pomiędzy potrzebami konsumentów, pracowników a wymaganiami prawno-ekonomicznymi jest dziś kluczowym aspektem prowadzenia działalności handlowej. Idealnym przykładem jest tu koniec 2023 roku, kiedy nastąpiła zmiana niedzieli handlowej w wigilię. Dobrze przygotowane do tak dynamicznych zmian firmy mają silniejszą zdolność do wypracowania zysków.
Podsumowując – rok 2024 dla branży retail w Polsce będzie wymagał nie tylko adaptacji do zmieniających się trendów i preferencji konsumentów, lecz również inwestycji w innowacje, edukację klientów, elastycznej reakcji na zmieniające się regulacje rynkowe, a także równoważenia cen i strategii biznesowych. Wyzwania te, choć wymagające, stanowią jednocześnie szansę na dalszy rozwój i umocnienie pozycji firm w dynamicznym otoczeniu handlowym.
Autorem komentarza jest Dariusz Domański, Managing Partner, Poland, White Star Real Estate.