Działający w branży handlu detalicznego polski startup ZeroQs zamknął kolejną rundę finansowania. Kapitał popłynął do spółki w ramach inwestycji kontynuacyjnej Freya Capital i zostanie przeznaczony na rozwój technologii inteligentnych wózków sklepowych oraz zintensyfikowanie ekspansji.
Z rozwiązania ZeroQs, będącego alternatywą dla znanych nam stacjonarnych kas samoobsługowych i pozwalającego na redukcję kolejek sklepowych oraz poprawę doświadczeń zakupowych konsumentów, korzystają już takie podmioty jak Społem oraz Detal Centrum.
Wszystkim nam znane samoobsługowe kasy stacjonarne pojawiły się w polskich sklepach już kilkanaście lat temu. Ich zadaniem była zmiana sposobu w jaki robimy zakupy poprzez zagwarantowanie wygody i efektywności czasowej. Faktycznie, częściowo spełniają one swoje zadanie, co sugerują dane rynkowe. Według portalu wirtualnemedia, w samej Biedronce, kasy self-checkout odpowiadają już za 40 proc. wszystkich transakcji.
Z drugiej strony pojawia się jednak wiele głosów negatywnych, zarówno konsumentów, jak i zarządzających sklepami. Mimo, że kasy self-checkout często pozwalają zredukować uciążliwe kolejki przy tradycyjnych kasach, klienci zgłaszają liczne niedogodności związane z ich użytkowaniem. Interfejsy w wielu przypadkach okazują się powolne i nieintuicyjne, a wagi nie zawsze działają sprawnie, wymagając interwencji personelu.
Znikome ryzyko błędu
Ponadto, ryzyko popełnienia błędu w trakcie całego procesu nie jest znikome – przecież nie zawsze pamiętamy typ drożdżówki, która wpadła nam w oko i zapakowaliśmy ją do koszyka. Raport „The State of Self-Service Checkouts” przygotowany przez Raydiant wskazał, że wśród negatywnych doświadczeń związanych z kasami self-checkout najczęściej wymieniano kwestie związane ze sprawnością – aż 67 proc. badanych zauważyło, że korzystanie z samoobsługowej kasy nie przyniosło oczekiwanej efektywności.
Pozytywne doświadczenia w sklepie odgrywają kluczową rolę w motywowaniu konsumentów do ponownych zakupów. Tworzenie przestrzeni, która nie tylko przyciąga uwagę, ale także buduje pozytywne doświadczenia, ma potężny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Dodatkowo potwierdzają to dane zebrane przez firmę Mood Media pokazują, że aż 84 proc. klientów zadeklarowało chęć powrotu do sklepów, gdzie panuje przyjemna atmosfera, co podkreśla istotę kreowania pozytywnych wrażeń i wygody konsumenta w handlu detalicznym. Warto też przyjrzeć się zagadnieniu kas samoobsługowych z drugiej strony – sieci handlowej. Właściciele sklepów narzekają na częste kradzieże i idące za tym straty, które jak donosi BBC wynoszą nawet dwa raz więcej, niż w sklepach obsługiwanych przez personel.
Pomimo ciągłego rozwoju w kierunku innowacji, wiele sieci handlowych, takich jak Walmart czy Booths, w ostatnim czasie zdecydowało się wycofać z używania kas samoobsługowych, argumentując decyzję niezadowoleniem i narzekaniami klientów. Odpowiedzią na potrzeby konsumentów i wyzwania sieci handlowych w tym obszarze, jest polski startup ZeroQs tworzący inteligentne wózki sklepowe, które w sposób bezpieczny dla sklepu i wygodny dla klienta pozwalają na przeprowadzenie całego procesu zakupowego.
Spółka pozyskała właśnie 2 miliony złotych na kontynuację rozwoju technologii swoich inteligentnych wózków sklepowych, wzmocnienie ich pozycji na krajowym rynku oraz rozpoczęcie ekspansji zagranicznej. Kapitał pochodzi od polskiego funduszu venture capital Freya Capital, który zdecydował się, w ramach tzw. rundy kontynuacyjnej, już po raz drugi wesprzeć ZeroQs.
-Inteligentny wózek zakupowy stworzony przez ZeroQs wyposażony jest w zintegrowany system wagowy, czytnik kodów kreskowych oraz ekran dotykowy. Klienci, umieszczając produkty w koszyku, skanują kody kreskowe za pomocą wbudowanego czytnika. Cały proces zakupowy jest monitorowany przez system wagowy i wizyjny, co skutecznie zabezpiecza sieci handlowe przed kradzieżą, oszustwami czy pomyłkami klientów. Po opuszczeniu sklepu, płatność jest automatycznie pobierana z konta klienta. – opisuje funkcjonalność ZeroQs, CEO spółki, Jarosław Kaczmarczyk.
-Nasza technologia nie tylko zapewnia klientom sieci handlowych nowy poziom doświadczeń zakupowych bez konieczności oczekiwania w kolejce, lecz także podnosi poziom bezpieczeństwa oraz generuje oszczędności czasu personelu na kontrolowaniu stanowisk self-checkout. – dodaje Kaczmarczyk.
Kluczowa technologia dla supermarketów
Jak wskazuje, w jednym ze swoich artykułów, amerykańska dziennikarka Forbes Pamela N. Danziger inteligentne wózki, które pozwalają kupującym całkowicie ominąć kolejki do kas, mogą być kluczową technologią, której supermarkety i sklepy spożywcze potrzebują, aby poprawić jakość obsługi i walczyć z innymi detalistami i formatami detalicznymi, które od lat zmniejszają ich udział w rynku. Nie ulega wątpliwości, że kasy samoobsługowe nie są idealnym rozwiązaniem wszystkich problemów konsumentów, a format 'kup i wyjdź’, znany m.in. ze sklepów Amazon czy rodzimej Żabki Nano, nie sprawdzi się w dużych supermarketach i dyskontach ze względu na konieczność poniesienia zbyt dużych nakładów inwestycyjnych (bez gwarancji precyzyjnego działania). Biorąc to pod uwagę, inteligentne wózki sklepowe zdają się być doskonałym rozwiązaniem. W porównaniu do kas samoobsługowych, oferują one dużo większą wygodę, umożliwiając klientom płacenie za produkty podczas zakupów i jednocześnie eliminując potrzebę scentralizowanych punktów kasowych i długich kolejek. Inteligentne wózki posiadają dodatkowe zalety, takie jak integracja śledzenia stanów magazynowych w czasie rzeczywistym, a także tworzenie spersonalizowanych rekomendacji dla klienta placówki handlowej – jednocześnie wpływając na jego retencję. Należy pamiętać, że technologia ZeroQs towarzyszy klientowi przez cały proces zakupowy, gromadząc istotne dane. Te informacje, po procesie anonimizacji, stanowią wartościowy zasób dla sieci handlowych ukazując preferencje zakupowe różnych grup konsumenckich. Można śmiało stwierdzić, że sieci handlowe dostrzegają wyzwania z którymi będą się mierzyć, a najbliższe kilka lat może znacząco zmienić sposób w jaki robimy codzienne zakupy.
Między innymi dlatego fundusz Freya Capital zdecydował się, na inwestycję kontynuacyjną w ZeroQs. Obserwując dynamiczny rozwój ZeroQs, a także samego rynku, zdecydowaliśmy się na zwiększenie naszego zaangażowania w spółce poprzez inwestycję follow-on. Sieci handlowe z coraz większym zainteresowaniem przyglądają się dostępowi do danych dotyczących zachowań klientów, a inteligentny wózek zakupowy ZeroQs może stać się kluczowym dostawcą tych informacji. Wspomniane zapotrzebowanie potwierdzają prognozy wzrostu na rynku analityki wewnątrzsklepowej. Według raportu Straits Research globalny rynek In-Store Analytics już w 2022 roku wart był 3,8 mld USD, a prognozuje się, że do 2031 roku osiągnie wartość 25,4 mln dolarów. Dzięki dostępowi do takich danych, sieci sklepowe mogą zwiększyć zarówno sprzedaż jak i zadowolenie swoich klientów. – komentuje Michał Lewandowski, partner zarządzający w Freya Capital.
Przyszłość handlu detalicznego zdecydowanie skłania się ku technologii, a innowacje są i będą odpowiedzią na wyzwania przed jakimi stają sklepy. Doświadczenia zakupowe oraz wygoda klientów, a także bezpieczeństwo i unikanie strat z perspektywy sieci handlowych stają się aktualnie jednymi z głównych priorytetów. W erze digitalizacji i zmieniających się oczekiwań konsumentów, sklepy stoją przed koniecznością wdrażanie innowacji, aby nie tylko przetrwać, ale także prosperować. Między innymi dlatego inteligentne wózki sklepowe ZeroQs cieszą się zainteresowaniem i zostały wdrożone już m.in. przez sieć sklepów Detal Centrum czy Społem, a aktualnie pozyskana runda finansowania ma pozwolić spółce umocnić swoją pozycję na polskim rynku i postawić pierwsze kroki w kierunku ekspansji zagranicznej.