Pod koniec stycznia tego roku w Dublinie po raz pierwszy wręczono Growing Further Awards. To wyróżnienie przyznawane przez firmę Greenman Group, która w ten sposób chce nagradzać wizjonerskie start-upy i foodtechy, które przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju na rynku detalicznym handlu artykułami spożywczymi. O nagrodzie i projekcie redakcja Omnichannelnews.pl rozmawia z Martą Drzewiecką, Director w Greenman Poland.
Konkurs Growing Further Awards organizowany jest przez Greenman Group po raz pierwszy. Jaki jest jego cel i jakie nadzieje wiąże z nim organizator?
Marta Drzewiecka: Growing Further Awards to nowa, paneuropejska inicjatywa Greenman Group, która ma na celu dostrzeżenie i nagrodzenie firm, które przyczyniają się do pozytywnych zmian w całym łańcuchu dostaw na rynku detalicznym handlu artykułami spożywczymi. Projekt wyróżnia innowacyjne firmy, które stawiają na zrównoważony rozwój i przyczyniają się do wdrożenia w różnych obszarach – od produkcji po gospodarkę odpadami – rozwiązań proekologicznych. Cały projekt koncentruje się natomiast w dużej mierze na start-upach i foodtechach, które działają na rynku nie dłużej niż 5 lat i zatrudniają mniej niż 30 osób. To niewielkie, młode firmy, często z ogromnymi ambicjami i spektakularnymi pomysłami, dla których udział w Growing Further Awards jest szansą na zaprezentowanie swoich rozwiązań czy technologii na arenie międzynarodowej, pozyskanie kontrahentów, a także środków finansowych. Udział w projekcie wiąże się bowiem ze sporą nagrodą finansową, której pula w tym roku wyniosła 100 tys. euro. Cały projekt ma także drugie dno. Jego zadaniem jest inspirować rynek spożywczy do zmian oraz promować zrównoważony rozwój, przełomowe eko-innowacje i odkrycia naukowe, które ograniczają negatywny wpływ branży na środowisko i przyczyniają się np. do zmniejszenia emisji CO2. Firmy, które przechodzą do finału Growing Further reprezentują kluczowy w dobie wyzwań klimatycznych kierunek myślenia, który jest bliski Greenman Group i Greenman Poland.
Czym wyróżniały się firmy, które trafiły do ścisłego finału Growing Further?
M.D.: Przede wszystkim, ich wybór był bardzo trudny, co wyraźnie podkreślili jurorzy podczas gali w Dublinie. Do projektu zgłosiły się firmy z 18 krajów, w tym z Polski, co już pokazuje skalę inicjatywy i nagrody. Z tego, jury podjęło się wybrania 12 finalistów w 4 kategoriach: „Produkcja i opakowania”, „Dystrybucja”, „Handel detaliczny” i „Redukcja odpadów”. Do grona nominowanych trafiły firmy, które odważnie patrzą w przyszłość, mają jasną wizję zmian i chcą stać się aktywnymi uczestnikami „zielonej” transformacji na rynku detalicznym handlu artykułami spożywczymi. Każda z firm pokazała nam bowiem, w jaki sposób innowacja, technologia, nauka czy inżynieria mogą przyczynić się do pozytywnych zmian. To firmy, które między innymi wykorzystują oprogramowanie oparte na A.I. do planowania, zarządzania zapasami i produkcją, korzystają z platformy matchmankingu B2B, aby zbyć nadwyżkę produkcji i ograniczyć marnotrawstwo żywności, dysponują technologią umożliwiającą monitoring jakości gleby w czasie rzeczywistym, zapewniają rozwiązania ułatwiające dekarbonizację czy wykorzystują beztlenową komorę fermentacyjną do tworzenia energii odnawialnej. Lista rozwiązań, które poznaliśmy, była naprawdę imponująca. Wdrożenie nawet jednego z nich może mieć kolosalny wpływ na rynek.
A czym zaskoczyli zwycięzcy? Z tego grona wybrano bowiem tylko 4 firmy.
M.D.: Start-upy i foodtechy, które nagrodził Greenman Group, stworzyły przełomowe technologie i rozwiązania, które już teraz zmieniają rynek spożywczy. Nagrodzona w kategorii „Produkcja i opakowania” firma Nerit’e opracowała specjalne czujniki składników odżywczych, co ma ułatwić zrównoważone praktyki w rolnictwie. Z kolei firma Optiwiser A.I. Solutions, która wygrała w kategorii „Dystrybucja”, opracowała oprogramowanie do zarządzania zapasami i harmonogramowania produkcji, oparte na sztucznej inteligencji. Rozwiązanie to jest wykorzystywane w segmencie napojów. W kategorii „Handlu detalicznego” nagrodzono natomiast firmę Hibyrd, która dostarcza technologie i usługi, redukujące koszty energii oraz zmniejszające emisję dwutlenku węgla. W kategorii „Redukcji odpadów” wygrała firma Spore.bio, która stworzyła technologię nowej generacji, która przy pomocy uczenia maszynowego pomaga o wiele wcześniej wykrywać mikrobiologiczne skażenie żywności. Ta ostatnia firma zgarnęła także nagrodę główną. Nagroda publiczności trafiła natomiast do start-up’u The Wonki Collective, który jako pierwszy stworzył technologię matchmankingu B2B, aby identyfikować nadwyżki w łańcuchu dostaw i je sprzedawać, przeciwdziałając tym samym marnotrawstwu.
Growing Further to konkurs otwarty także dla polskich firm? Kto powinien w Pani ocenie zgłosić się do kolejnej edycji?
M.D.: Owszem, jest to inicjatywa dostępna również dla polskich firm, z czego rodzime start-upy skorzystały. Wszystko jednak dopiero przed nami. Jesteśmy przekonani, że kolejne edycje bardziej ośmielą i zgłoszeń z Polski będzie coraz więcej. Tym bardziej, że krajowy rynek ma potencjał, a tutejsze start-up’y i foodtechy są niezwykle pomysłowe i – co ważne – konkurencyjne wobec tych chociażby z Irlandii czy Niemiec. W Polsce mamy dziś ponad 3,3 tys. tego typu firm, które stanowią niemal jedną czwartą rynku CEE. Sam konkurs otwarty jest natomiast dla każdej firmy będącej częścią łańcucha dostaw w handlu detalicznym artykułami spożywczymi, która chce zmieniać ten rynek, czyniąc go bardziej zrównoważonym, odpowiedzialnym i ekologicznym.
Jakie korzyści daje udział w Growing Further? Polskie firmy też mogą na tym skorzystać?
M.D.: Po pierwsze, udział w inicjatywie stwarza szansę na dodatkowe finansowanie, które można przeznaczyć na rozwój. Tegoroczni zwycięzcy w 4 kategoriach otrzymali granty w wysokości 12,5 tysiąca euro. Oprócz tego główny laureat konkursu otrzymał dodatkowo 50 tysięcy euro. To konkretne pieniądze, które można zainwestować w biznes. Po drugie, Growing Further to unikalna w swoim segmencie platforma B2B, dzięki której można szerzej zaprezentować swoje pomysły i rozwiązania, rozwinąć sieć znajomości w całej Unii Europejskiej, a także zwrócić uwagę inwestorów. Ta platforma ułatwia także przepływ wiedzy i doświadczeń między start-upami, z czego mogą narodzić się nowe, ekscytujące biznesy. Po trzecie, nagroda docenia wkład, jaki niewielkie i młode firmy wnoszą w pozytywne zmiany w całym łańcuchu dostaw w handlu detalicznym artykułami spożywczymi, które są związane z tak ważnymi zagadnieniami, jak np. ograniczenie śladu węglowego, przeciwdziałanie marnowaniu żywności, zrównoważona produkcja czy odnawialne źródła energii.
Greenman Group również od lat skupia się na zrównoważonym rozwoju swojego portfolio. Jak ten kierunek przekłada się na aktywność Greenman Poland w Polsce?
M.D.: Działalność Greenman Group na europejskim rynku stanowi świetny punkt odniesienia, na którym Greenman Poland opiera swoją działalność w naszym kraju. Firma od lat zaangażowana jest na polu ekologii, w takich obszarach jak: edukacja ekologiczna czy dążenie do ograniczenia śladu węglowego. Ważnym elementem promocji zrównoważonego rozwoju dla Greenman Group jest także rozwój farm wertykalnych oraz inwestycje w odnawialne źródła energii. Greenman Group realizuje również szereg projektów edukacyjnych dla dzieci, np. w ramach inicjatywy Beezdorf odbywają się warsztaty na temat zdrowej i zrównoważonej żywności oraz znaczenia pszczół dla bioróżnorodności. Jednym z kluczowych celów środowiskowych Greenman Group jest ograniczenie emisji CO2 do zera przed rokiem 2050, co wiąże się z różnymi inwestycjami w rozwiązania proekologiczne, np. odnawialne źródła energii. Firma ocenia, że do roku 2027 aż 69% jej portfela korzystać będzie z energii z paneli fotowoltaicznych. To kierunek i praktyki, które jako asset managerzy staramy się wdrażać także w centrach handlowych i parkach handlowych w Polsce.
Jak to wygląda w praktyce na rodzimym rynku?
M.D.: Najlepszym przykładem są trzy centra handlowe w Polsce należące do portfolio Greenman Poland tj. Nowe Czyżyny, Nowe Bielawy i Nowa Górna. Ostatnimi czasy we wszystkich trzech obiektach zrealizowaliśmy szereg modernizacji i inwestycji, których celem były: poprawa monitoringu konsumpcji mediów oraz wpływu, jaki obiekty wywierają na środowisko, a także ograniczenie zużycia wody oraz energii. Efektem tego były m.in. niedawno przyznane centrom i powstałym w 2022 i 2023 roku parkom handlowym certyfikaty BREEAM In-Use z wynikiem „doskonały”. To pokazuje, że staramy się mieć realny, pozytywny wpływ na środowisko. Podobnie jak Greenman Group, także w Polsce skupiamy się na edukacji i promocji postaw pro-eko wśród klientów i dzieci. Pomaga nam w tym chociażby program edukacji ekologicznej „Eco Smart”, który w 2023 roku miał aż 11 odsłon. Pod jego parasolem realizujemy także cały szereg akcji proekologicznych. Dla przykładu w 2023 roku w Nowych Bielawach przeprowadziliśmy akcje sadzenia drzew, a w Nowych Czyżynach wielką zbiórkę elektrośmieci, w czasie której zgromadziliśmy aż 2 tony odpadów. Poprzez zbiórkę używanych ubrań z „Ubrania do oddania” promowaliśmy natomiast postawę less waste i modę cyrkularną. Ponadto we wszystkich trzech centrach działają ogólnodostępne czytelnie, do których każdy może przynieść niepotrzebne już książki. Wiele uwagi poświęciliśmy też zdrowemu odżywianiu, organizując dla dzieci warsztaty zakładania ogródków oraz sadzenia i uprawy jadalnych roślin. Pod tym względem działania Greenman Poland idą w ramię w ramię z praktykami całej firmy Greenman Group.