W sobotę 16 grudnia w Centrum Handlowym Bonarka w Krakowie odbyły się wyjątkowe sensualne warsztaty. Blisko stu uczestników spotkania prowadzonego przez znaną senselierkę Martę Siembab komponowało unikalne zapachy i poszukiwało zapachów emocji. Sprawdzali przy tym czy zapachy mogą uszczęśliwiać i wpływać na nasze emocje. Najpopularniejszymi zapachami okazały się OPIEKUŃCZOŚĆ oraz BLISKOŚĆ. Pretekstem do sensualnych warsztatów jest zimowa kampania Bonarki.
Jak pachnie miłość, radość i szczęście?
Jak pachną emocje? Czy zapach może nas uszczęśliwiać? Czy zapach miłości dla każdego jest taki sam? Na te i wiele innych intrygujących pytań szukali odpowiedzi uczestnicy warsztatów „Aromaty emocji”, które odbyły się w sobotę w krakowskiej Bonarce. Podczas warsztatów można było nie tylko zgłębić tajemnicę zapachów i zmysłu węchu, ale również samodzielnie, skomponować zapachy kojarzone z różnymi emocjami. Ponadto blisko 100 klientów centrum poznało zasady używania perfum oraz tego, w jaki sposób mogą one wpływać na ludzkie emocje i zachowania.
– By szerzej zgłębić temat roli zapachów w naszym życiu i ich wpływu na nasze samopoczucie zaprosiliśmy klientów Bonarki do udziału w niecodziennych, zmysłowych warsztatach. Pod okiem Marty Siembab ekspertki, która od lat przekazuje wszechstronną wiedzę związaną ze zmysłem węchu, uczestnicy nie tylko zgłębiali widzę na temat perfum, ale mogli też skomponować własne zapachy – mówi Katarzyna Kasprzak, marketing Manager Centrum Handlowego Bonarka.
-Podczas warsztatów z projektowania zapachów, które wyrażają emocje, goście mieli do dyspozycji 10 akordów używanych przez perfumiarzy do komponowania perfum. Zapachy były zakodowane nazwami emocji i wartości, którymi kierujemy się w życiu. Wśród nich znalazły się takie wrażenia jak beztroska i energia, tajemnica, bliskość, kreatywność i siła. W warsztatach wzięły udział cztery grupy. W każdej z nich można było zauważyć ten sam wiodący trend, a mianowicie najczęściej wybieranym zapachem była OPIEKUŃCZOŚĆ. To nuta określająca kwintesencję kobiecości, która w naszej kulturze wyrażana jest różą oraz miękkimi, ciepłymi nutami białego piżma. Drugim najpopularniejszym zapachem była BLISKOŚĆ skomponowana z nut brzoskwini, mirabelki i moreli. Co ciekawe jest to zapach ilustrujący trend kolorystyczny na rok 2024 o nazwie Fuzzy Peach. Najrzadziej wybieranym zapachem była TAJEMNICA. To wyrazisty, dymny, żywiczny zapach z ziemistymi nutami wetywerii i paczuli. Jego szorstkie, gorzkawe nuty najwyraźniej nie wpisywały się w pozytywne emocje warsztatu! – komentuje eksperta prowadząca warsztaty, senselierka Marta Siembab.
Zapach choć nietrwały, zostawia w naszej pamięci długotrwały ślad. Otaczające nas zapachy łączą się bowiem z naszą pamięcią. Pomagają przywołać emocje i uczucia, które towarzyszyły w określonej sytuacji w życiu i w kontakcie z danym zapachem. Przypominając sobie jakieś zdarzenia w naszej wyobraźni odtwarzamy obraz związany z daną nutą zapachową i jednocześnie odczuwamy emocje. Potrafią nas też wprawić w dobry lub zły nastrój, a dzieje się tak dlatego, że receptory węchowe są ulokowane w tym samym rejonie mózgu co pamięć. Mając taką wiedzę Bonarka we współpracy z pracownią badawczą Maison&Partners przeprowadziła badanie opinii, w centrum uwagi którego znalazły się zapachy.
Jak wielu Polaków używa perfum?
84% Polaków używa perfum, wody toaletowej lub perfumowanej. Istotnie częściej są to kobiety (87%) oraz osoby w wieku 34-44 lata (aż 91%).
Czy Polacy kupują perfumy w prezencie?
Prezenty zapachowe wypada dawać w prezencie wówczas, gdy dobrze znamy preferencje obdarowywanej osoby. Tego zdania jest 45% Polaków, którzy deklarują kupowanie perfum w prezencie, 31% jest w tym aspekcie zachowawcza, a 23% nie robi tego wcale. Ponadto, osoby, które nie używają perfum, są też mniej skłonne obdarowywać nimi bliskich, chyba, że mają pewność, iż dana osoba używa określonego zapachu. Mniej chętnie do dawania pachnących prezentów są mieszkańcy wielkich miast– robi to około 36% z nich.
– Zakupy to emocje. Tak naprawdę nie kupujemy ubrań, butów, książek czy zabawek, lecz emocje im towarzyszące oraz wpływ, jaki mają na nas i nasze otoczenie. Wizyta w centrum to dopiero początek wrażeń i radości, jakie sprawiamy sobie i innym. O tych wrażeniach i doświadczeniach chcemy opowiedzieć jako centrum handlowe w naszej zimowej odsłonie kampanii „Bonarka Spłata prezent”. Chcemy pokazać, że emocje to firmowe produkty centrum handlowego. Dlatego również tym razem – wraz z zimową kampanią – prezentujemy limitowane produkty, jakimi są indywidualnie skomponowane przez naszych klientów perfumy Czary Merry oraz świece zapachowe Czary Merry o aromacie wanilii i– opowiada o nowej kampanii Katarzyna Kasprzak.
Z jakim zapachem kojarzą nam się Święta?
W przeprowadzonym na Facebooku badaniu zapytano klientów Bonarki z jakim zapachem kojarzą się im Święta. Najwięcej, bo ponad 74% osób odpowiedziało, że z zapachem mandarynki. Na drugim miejscu respondenci wskazali ex aequo igliwie oraz domowe ciasto (59,1%)