W komentarzu przygotowanym dla redakcji OmnichannelNews.pl Tareck Ouaibi, Prezes Carrefour Polska, pisze o tym, co udało się osiągnąć w mijającym roku, a także zdradza plany i cele na 2024 rok.
Koniec roku to zawsze dobry czas dla podsumowań. Mijający rok był dla całej branży rokiem wielu wyzwań. Przede wszystkim była nim utrzymująca się przez wiele miesięcy bardzo wysoka dwucyfrowa inflacja, która znacząco wpłynęła na cały rynek
Wszyscy odczuli też wzrost kosztów energii i wielu innych opłat, pracodawcy odczuli wzrost płacy minimalnej, zaostrzyły się negocjacje handlowe między producentami, a dystrybutorami. Zmienili się również konsumenci, którzy przytłoczeni wyższymi kosztami życia, zaczęli szukać oszczędności nie tylko na dobrach luksusowych, ale także na produktach codziennego użytku, w tym również żywności. Części firm działających na rynku nie udało się udźwignąć tego ciężaru i zakończyły swoją działalność.
Prawie 90 nowych sklepów
Carrefour Polska w 2023 roku skoncentrował swoją działalność na podnoszeniu rentowności firmy oraz wdrażaniu na lokalnym rynku pierwszych elementów globalnej strategii Carrefour 2026. Było to m.in wdrożenie w pierwszych sklepach metody MAXI, której celem jest uproszczenie pracy w sklepach, a także zwiększenie efektywności komunikacji działań cenowych do klientów. Wykonaliśmy także dużo pracy z naszym asortymentem produktów, aby lepiej wykorzystać miejsca na naszych półkach sklepowych i dalej zwiększać sprzedaż marek własnych. Na poprawie rentowność bardzo mocno skupiliśmy się również w naszym segmencie sklepów convenience. Między innym zakończyliśmy działalność sklepów naszej sieci Galerii Alkoholi, a także umożliwiliśmy partnerom franczyzowym zamknięcie placówek, które mocno ucierpiały przez trudną sytuację na rynku i w dłuższej perspektywie czasowej nie miałyby szansy na odzyskanie rentowności. W wyniku tych działań zmniejszyła się liczba naszych sklepów netto, ale jednocześnie znacząco wzrosła rentowność naszej sieci w tych segmentach.
Co warto podkreślić, w 2023 roku otworzyliśmy też blisko 90 nowych sklepów Carrefour, w głównych naszych formatach, zarówno hiper- i supermarketów, jak i sklepów convenience, a także powiększyliśmy zasięg naszego ecommerce. Sukcesem jest również fakt, że w październiku 2023 roku osiągnęliśmy rentowność naszego sklepu internetowego i przyszłość tego formatu wygląda bardzo dobrze. Wśród sukcesów możemy wymienić także zwiększenie wskaźnika zadowolenia klientów z zakupów w naszej sieci (NPS), zwiększenie liczby lojalnych klientów czy poprawę naszego wizerunku cenowego. W obszarze naszych współpracowników, było to m.in. przeszkolenie ponad 6000 osób w zakresie digitalizacji, wdrożenie akcjonariatu pracowniczego, a także stworzenie dla naszych franczyzobiorców Centrum Kompetencji Franczyzy, w którym stale podnoszą swoje kompetencje w zarządzaniu sklepami.
Plany na 2024 rok
Patrząc w przyszłość, na rok 2024, wiemy już, że nie będzie on łatwy. Nadal będzie to czas wielu wyzwań. Eksperci prognozują spowolnienie wzrostu PKB oraz dalsze osłabienie siły nabywczej konsumentów. Nadal będzie utrzymywała się inflacja, a my – jako konsumenci czy przedsiębiorcy, będziemy doświadczać wyższych koszty życia czy prowadzenia działalności biznesowej. Już teraz przygotowujemy się m.in. kolejne podwyżki płacy minimalnej czy koszty wprowadzenia w Polsce systemu kaucyjnego.
Tak więc z naszej perspektywy – rok 2024 roku – będzie w Polsce i Europie kolejnym rokiem dużej niepewności, zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców. Jednak już nasze tegoroczne działania, w tym koncentracja na realizacji globalnej strategii “Carrefour 2026”, spowodowały, że jesteśmy do niego dobrze przygotowani. Realizujemy obecnie wiele projektów operacyjnych i handlowych, których efekty będą bardzo widoczne w 2024 roku. Już dzisiaj widzimy ich pozytywny odbiór przez naszych klientów, dostawców i franczyzobiorców. Nasza sieć jest jedyną na polskim rynku w pełni omnikanałową siecią handlową. Mamy najszerszą na rynku sklepów stacjonarnych ofertę produktów w wielu kategoriach, w tym bardzo mocną ofertę non-food. Nasze sklepy wyróżniają się wystrojem oraz rozwiązaniami podnoszącymi komfort i jakość dokonywanych zakupów. Klienci to bardzo cenią. Jesteśmy też jedną z najbardziej zdigitalizowanych firm wśród retailerów w Polsce i chcemy dalej iść w tych kierunkach. Będziemy dalej walczyć o zwiększenie udziałów w polskim rynku handlowym, opierając się na omnikanałowości i rentownym wzroście, a także dalej konsolidować nasz model zrównoważonego rozwoju, pokazując naszym klientom i interesariuszom, że z troską i uwagą patrzymy w przyszłość. Nie oddajemy pola i planujemy dalej aktywnie walczyć o polskich konsumentów, bazując na naszych przewagach konkurencyjnych we wszystkich formatach i obszarach biznesowych.
Autorem komentarza jest Tareck Ouaibi, Prezes Carrefour Polska.