Najnowsze globalne badanie firmy doradczej PwC pokazuje, że zbliżające się święta Bożego Narodzenia będą bardzo udane. Jego wyniki wskazują, że konsumenci odzyskali wiarę w magię świąt i wraz z początkiem listopada rozpoczęli intensywne świąteczne zakupy, na które przeznaczą budżet wyższy o 12 proc. w stosunku do 2022 roku.
Już odczuwa to branża TSL, która jest swoistym barometrem sytuacji gospodarczej. Jak wskazują eksperci DSV – Global Transport and Logistics, po skromniejszych pandemicznych latach, rośnie liczba zamówień związanych z dystrybucją produktów, a magazyny przygotowują się na rekordową sprzedaż w sklepach internetowych. Konsumenci stają się jednak coraz bardziej wymagający.
Święta takie jak dawniej
Według globalnego raportu PwC, Holiday Outlook 2023, w tym roku wysokość świątecznego budżetu wyniesie ok.1 530 USD, czyli wzrośnie o 12 proc. r/r. Jest to symbol powrotu poziomu wydatków konsumenckich do linii trendu sprzed pandemii koronawirusa.
W tym roku więcej konsumentów zamierza obchodzić Święta w sposób szczególny, w przeciwieństwie do wcześniejszych lat, gdy pandemia zniechęcała do hucznego świętowania. Wzrost zainteresowania tradycyjnymi obchodami Bożego Narodzenia przełożył się na zwiększenie kwot, które konsumenci zamierzają wydać tego roku na przygotowania – od dekoracji, przez odzież, rozrywkę, po prezenty i podróże.
Mikołaj rusza z prezentami z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem
Choć Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię, Polskę czy USA dzieli wiele różnic w zakresie tego,
jak celebrowane są święta Bożego Narodzenia, łączy je jedno: sezon zakupów świątecznych
rozpoczyna się już z końcem października. Blisko 72 proc. konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu PwC, planuje rozpocząć poszukiwania najlepszych ofert jeszcze przed Black Friday, który przypada na koniec listopada.
– Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia są niezwykle wymagającym procesem, ponieważ w czwartym kwartale roku wolumeny transportowe są zwyczajowo największe. Jednocześnie jest to bardzo satysfakcjonujący okres. To od nas i naszej pracy zależy to, czy Polacy i Europejczycy znajdą na sklepowych półkach produkty, których potrzebują w tym czasie. Ogromnie ważna jest elastyczność rozwiązań logistycznych ze względu na sezonowość popytu na konkretne kategorie produktowe w oknie „kalendarza adwentowego”. Przykładowo, konsumenci sięgają szczególnie często po towary spożywcze, kawy, herbaty w listopadzie, z kolei szczyt popytu na zabawki trwa od września aż do listopada— mówi Rafał Niewęgłowski, Regional Sales Manager w DSV. — Wzmożony ruch wymaga odpowiedniego planowania oraz pracy setek osób, od spedytorów projektujących trasy, przez kierowców obsługujących dystrybucję, po pracowników magazynów przeładunkowych. Dlatego już od końcówki okresu wakacyjnego rozpoczęliśmy przygotowania celem zabezpieczenia odpowiednich mocy transportowych dla naszych Klientów – dodaje.
Około 75 proc. konsumentów wskazało w badaniu PwC, że podstawowe kryterium wyboru przez nich prezentów i innych produktów świątecznych, będą stanowiły promocje. Specjalne oferty, gratisy, postrzegane są przez nich jako metoda na ograniczenie skutków inflacji, która poważnie uszczupliła budżety domowe w mijającym roku.
Marki starają się przyciągać klientów do swoich sklepów stacjonarnych i internetowych aż do samej Wigilii. Stopniowo odsłaniają kolejne oferty – jak w handlowym kalendarzu adwentowym. By jednak ten model był możliwy, łańcuchy dostaw muszą zostać przygotowane na dodatkowe obciążenia z odpowiednim wyprzedzeniem: od kwestii zamówienia stocku magazynowego, przez zapewnienie dodatkowych mocy transportowych i wzmocnienia kanałów dystrybucji do punktów handlowych.
Mikołaju, prezent wyślij kurierem
Dla ponad 80 proc. respondentów badania PwC opcja „do domu” jest preferowaną metodą dostawy.
Z drugiej strony liczba konsumentów, dla których odbiór zamówienia w sklepie jest ulubioną metodą, ustabilizowała się na poziomie nieco powyżej 40 proc. Obydwa te rozwiązania wiążą się jednak
z dodatkową pracą kurierów oraz centrów fulfilment w okresie od listopada do Wigilii.
― Okres przedświąteczny jest najintensywniejszym czasem w ciągu roku dla branży magazynowej.
Intensyfikujemy prace już we wrześniu i wspieramy naszych klientów w przygotowaniu ich łańcuchów dostaw dla kanałów sprzedaży eCommerce – mówi Zbigniew Gawęda, Senior Business Development Manager, DSV. ― Dla zobrazowania skali wyzwania warto spojrzeć na statystyki. W okresie przedświątecznego szczytu liczba zamówień, które są realizowane przez nasze centra logistyczne i fulfilment wzrasta niekiedy o kilkadziesiąt czy kilkaset procent, za co odpowiadają przede wszystkim zamówienia wysyłane na rynki Europy Zachodniej i Północnej oraz atrakcyjniejsza oferta wyprzedażowa niż w Polsce. Przygotowujemy się także na rekordowy sezon na polskim rynku eCommerce, na którym, wedle naszych szacunków, możemy się spodziewać wzrostu wolumenów nawet o 10 proc. rok do roku. To wciąż bardzo dobry wynik względem oczekiwań jeszcze sprzed kilku miesięcy – wyjaśnia.
Jak wykazało badanie PwC, dla 40 proc. konsumentów opóźnienie w dostawie produktu stanowi przesłankę do tego, by całkowicie zmienić sklep internetowy czy markę producenta towaru. Bezbłędne działanie łańcuchów dostaw jest w tym świetle nie tylko kwestią tego, czy klienci otrzymają w Wigilię wymarzone prezenty, ale także realnym wyzwaniem dla możliwości rozwoju biznesu w Internecie. Umożliwienie konsumentom dostępu do śledzenia statusu ich przesyłek w czasie rzeczywistym, szybkie przetwarzanie zwrotów stało się kluczowym elementem konkurencyjności w świecie handlu internetowego.