Pepco Group wygenerowało rekordowe przychody za cały rok obrotowy 2023 w wysokości 5 649 mln euro, co oznacza wzrost o 17,7 proc. przy założeniu stałego kursu walutowego, do czego przyczynił się wzrost Pepco o 24,8 proc. i Poundland Group o 8,4 proc. Łączna liczba sklepów na koniec roku wyniosła 4 629, czyli zwiększyła się o 668 nowych sklepów netto, w przeważającej mierze poprzez rozwój sieci Pepco.
Przychody Grupy Pepco w warunkach porównywalnych (LFL) wzrosły w trakcie roku o +6,0 proc., a w Pepco o +6,3 proc., natomiast w Poundland Group o +5,6 proc. EBITDA bazowa za rok obrotowy 2023 (MSSF 16) wyniosła 753 mln Eeuro, co oznacza wzrost o 3,1 proc. przy założeniu stałego kursu walutowego
Grupa Pepco planuje otwarcie co najmniej 400 nowych sklepów netto we wszystkich formatach w roku obrotowym 2024 – największa ich liczba dotyczyć będzie sieci Pepco.
Komentarz Andy Bond, Prezes Wykonawczy Pepco Group
– Pomimo trudnych warunków rynkowych, odnotowaliśmy kolejny rok strategicznego postępu i rekordowej sprzedaży w wysokości 5 649 mln EUR w porównaniu z wyśrubowanymi już wynikami wypracowanymi rok wcześniej. Otworzyliśmy rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto, głównie pod szyldem Pepco, w Europie Środkowo-Wschodniej, ale także w Europie Zachodniej, przy czym liczba nowych sklepów w tym regionie zbliżyła się do połowy wszystkich uruchomionych – przy bardzo optymistycznych postępach w Europie Zachodniej, w szczególności w krajach takich jak Hiszpania i Włochy.
– Biorąc to wszystko pod uwagę nasze ogólne wyniki przyjęliśmy z mieszanymi uczuciami ze względu na dość rozczarowującą wielkość zysku. Zgodnie z informacjami, które przedstawiliśmy podczas Dnia Rynków Kapitałowych w październiku, podejmujemy zdecydowane działania aby temu zaradzić oraz zmierzamy do realizacji naszej strategii zapewnienia bardziej systematycznego wzrostu sprowadzającej się do hasła „robić mniej, by osiągnąć więcej”, z większym naciskiem na poprawę rentowności i generowanie gotówki. Obejmuje to bardziej ukierunkowane podejście do otwierania nowych sklepów na dotychczasowych rynkach oraz powrót do skupienia się na przechodzenie do modelu jednej firmy dysponującej ujednoliconą ofertą dla klientów i zharmonizowaną strategią zaopatrzenia, dzięki czemu zamierzamy zwiększyć naszą efektywność kosztową i operacyjną.
– Skupiamy się również na działalności w Wielkiej Brytanii, która jest największym rynkiem Grupy. Naszą ambicją jest kontynuowanie znacznych postępów poczynionych przez zespół, w tym zapewnianie coraz lepszej oferty Poundlandu, co obejmuje wprowadzanie do sklepów asortymentu odzieży dostarczanej przez Pepco, a także szerokiej gamy produktów szybko zbywalnych (FMCG), cieszących się dużą popularnością wśród klientów.
– Doświadczenie i zaangażowanie naszych kolegów mają kluczowe znaczenie dla wypracowywanych przez Grupę coraz lepszych wyników, dlatego pragnę skorzystać z tej okazji, by podziękować wszystkim naszym współpracownikom za ich wytężoną pracę na rzecz realizacji naszych strategicznych priorytetów.
– Wybiegając myślami w przyszłość do 2024 r., pragnę zauważyć, że pomimo spodziewanej kontynuacji krótkoterminowych wyzwań sprzedażowych w całej branży, spoglądamy w nadchodzący rok z ostrożnym optymizmem ze względu na niedawno opublikowane dane wskazujące na spodziewane złagodzenie niektórych źródeł presji na budżety gospodarstw domowych, szczególnie w Europie Środkowo-Wschodniej. Spodziewamy się również poprawy marży brutto w trakcie roku, a nawet już teraz dostrzegamy zachęcające sygnały w tym zakresie. Grupa szczyci się wiodącą na rynku ofertą dla klientów, silnym bilansem i odporną na zawirowania strukturą przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, co stanowi solidną podstawę do kontynuacji odnoszonych przez nią sukcesów w całej Europie. Szanse biznesowe na naszych głównych rynkach są wciąż duże, dlatego zamierzamy je wykorzystywać w bardziej ukierunkowany sposób, kładąc większy nacisk na kapitały, zyski i wolne przepływy pieniężne, rozwijając w ten sposób naszą działalność zgodnie z założeniami naszej odnowionej strategii.
Optymalizacja i rozwój sieci sklepów
W 2023 r. Grupa otworzyła rekordową liczbę 668 nowych sklepów netto (826 sklepów otwarto oraz 158 zamknięto). Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w przyszłości przyjmiemy bardziej zdyscyplinowane podejście do wzrostu, skupiając się na otwieraniu nowych sklepów na naszych obecnych rynkach i kładąc większy nacisk na maksymalizację zwrotu z kapitału i wolne przepływy pieniężne. W roku obrotowym 2024 planujemy otworzyć co najmniej 400 nowych sklepów netto w całej Grupie.
W oparciu o nasz sprawdzony, rentowny i skalowalny model biznesowy, będziemy dążyć do zwiększania rentowności sklepów Grupy i pozycjonowania klientów w kluczowych regionach, ze szczególnym uwzględnieniem naszej podstawowej działalności w Europie Środkowo-Wschodniej, a także zwiększania skali działalności we Włoszech i Hiszpanii, które są obecnie naszymi największymi rynkami w Europie Zachodniej. Mocno zaangażowaliśmy się również w Wielką Brytanię, będącą największym rynkiem Grupy pod względem przychodów, z ambicją uczynienia z tego kraju naszego najbardziej dochodowego rynku w perspektywie średnioterminowej.
Ekspansja Pepco
W roku obrotowym 2023 Grupa otworzyła 556 nowych sklepów Pepco netto, w tym 294 nowe sklepy netto w Europie Środkowo-Wschodniej i 262 nowe sklepy netto w Europie Zachodniej, będącej obecnie naszym najszybciej rozwijającym się regionem.
Na naszych głównych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, szczególnie poza Polską, istnieje wciąż znaczna przestrzeń do rozwoju. Na koniec okresu mieliśmy w Polsce 1 256 sklepów. We wrześniu 2023 r. wprowadziliśmy markę Pepco do Bośni i Hercegowiny, gdzie na koniec okresu działało dziewięć sklepów, stanowiąc mocny przyczółek do zdobycia tego regionu. W marcu Pepco otworzyło swój setny sklep w Serbii, gdzie nasza marka w dalszym ciągu umacnia swoją obecność, korzystając z silnego popytu konsumenckiego w tym kraju.
Europa Zachodnia pozostaje ważnym obszarem rozwoju dla Pepco: liczba sklepów nowo otwartych w tym regionie zbliżyła się do połowy wszystkich naszych nowo otwartych sklepów na przestrzeni całego roku. Włochy i Hiszpania pozostają naszymi największymi i najszybciej rozwijającymi się terytoriami w Europie Zachodniej, przy czym w roku obrotowym 2024 planujemy skupić się na nowych otwarciach w tych krajach w celu zwiększenia korzyści wynikających z efektu skali dzięki zagęszczeniu sieci. Na koniec roku Pepco prowadziło 205 sklepów w Hiszpanii i 157 we Włoszech. Wyniki całej sieci pozostają zasadniczo dobre, szczególnie w naszych większych sklepach Pepco „Plus” w Hiszpanii, które oferują produkty z kategorii FMCG, natomiast do poprawy pozostają nam wciąż kwestie wysokości marż sklepowych i zwrotów z inwestycji. Na tym szczególnie skupimy się w 2024 r.
W roku obrotowym 2023 otworzyliśmy sklepy w dwóch nowych krajach Europy Zachodniej, mianowicie w Grecji i Portugalii. Od czasu uruchomienia naszych pierwszych placówek w Grecji w październiku 2022 r. liczba obecnie prowadzonych sklepów w tym kraju wzrosła do 22, przy pozytywnym odbiorze ze strony klientów i wypracowywaniu dobrych wyników. W maju 2023 r., na kanwie wcześniejszego udanego wejścia na rynek hiszpański, Pepco uruchomiło swoje pierwsze sklepy w Portugalii. Obecnie prowadzimy w tym kraju 14 sklepów i planujemy selektywnie dodawać nowe lokalizacje w nadchodzącym roku. W przyszłości większość nowych sklepów Pepco w Europie Zachodniej będzie łączyć w sobie najlepsze elementy oferty odzieżowej, produktów powszechnego użytku oraz produktów szybko zbywalnych oferowanych przez Grupę.
Dealz ma plan na Polskę
Po strategicznym przeglądzie naszych marek operacyjnych, Dealz skupi się w trakcie najbliższych 12 miesięcy na rozwoju swojej działalności w Polsce, natomiast dalsza ekspansja tej marki w Europie Środkowo-Wschodniej będzie uzależniona od osiągnięcia odpowiedniego poziomu rentowności i zwrotu z inwestycji.
Nasze sklepy Dealz uzupełniają ofertę sieci Pepco w Polsce, oferując unikalne międzynarodowe marki FMCG i produkty powszechnego użytku w liczbie 3000 produktów w 15 kategoriach. Świadomość marki szybko rośnie wśród naszych kluczowych klientów docelowych w wieku 19-45 lat, przy czym w każdym tygodniu ponad 750 tys. klientów robi zakupy w Dealz.
Spółka Dealz Poland otworzyła w omawianym okresie 110 nowych sklepów netto, posiadając na koniec roku liczbę 283 sklepów, przy czym spodziewać się można, że pułap 300 sklepów osiągnie jeszcze przed końcem roku kalendarzowego 2023. Wizją Dealz jest osiągnięcie pozycji największego detalisty dyskontowego w Polsce o potencjale do prowadzenia tysiąca placówek w całym kraju.