Od dziś można zaczytać się w książce wydanej na jubileusz X-lecia Izby Gospodarki Elektronicznej – „Dekada polskiego e-commerce”. To czas wzrostu zasięgu i znaczenia e-Izby dla legislacji i jakości sprzedaży online. Odpowiada wręcz tektonicznym zmianom w e-biznesie. Z tych dwóch powodów książka jest zapisem historycznych przekształceń o dalekosiężnych efektach – doświadczamy ich codziennie, robiąc zakupy w internecie.
Na okładce aż 16 nazwisk osób, które w sposób znaczący wpłynęły na kształt handlu elektronicznego w kraju, przez co premiera Wydawnictwa PWN zapowiada się wciągająco.
Książka pozwala odbyć podróż do początków dekady najbardziej sprzyjającej biznesowi e-commerce – lata 2013 – 23. O początkach polskiego cyfrowego biznesu opowiada Szymon Bujalski – MODIVO SA. Rozwój społeczeństwa cyfrowego przedstawiają Patrycja Sass-Staniszewska – prezes e-Izby i minister cyfryzacji Marek Zagórski. O konkurencji w internecie wypowiada się Grzegorz Wójcik – Autenti, czego uzupełnieniem są wątki prawne przedstawione przez mec. Martę Kasztelan i mec. Witolda Chomiczewskiego. Są to osoby, które w sposób wciągający przedstawiają przekształcenie krajobrazu handlu elektronicznego i kreślą przyszłość pełną nadal niespotykanych możliwości.
Biznes ma co opowiadać
Jest to pozycja wydawnicza nie tylko przeglądowa, ale również z gatunku literatury biznesowej.
-Powstała przy merytorycznym wkładzie Izby Gospodarki Elektronicznej. Przedstawia więc aktualną i kompleksową analizę handlu elektronicznego w kraju” – mówi Dorota Siudowska-Mieszkowska, wydawca redakcji ekonomii Wydawnictwa Naukowego PWN, które opublikowało książkę.
Rzeczywiście, „Dekada” pozwala zagłębić się w business case, jakie uformowały handel online, który znamy dziś. O czym mówią Dorota Bachmann – TuZwierzaki.pl, Marta Mikliszańska – Allegro i Łukasz Piech – Lantre. O kulturze innowacji i „the sky is the limit”, co przełożyło się na wykorzystanie możliwości handlu elektronicznego w sposób barwny i przekonujący włączają się w rozmowy „Dekady” Wojciech Tomaszewski – (wówczas) answear.com – chodzi o przełomy w cross-border e-commerce, oraz w rozwoju omnichannel – Jakub Gierszyński – Zdrowit, Melissa.
Spojrzenie ze wszystkich stron
Panoramę wiedzy o stale rozwijającym się e-biznesie w kraju rozszerzają rozmowy o zaawansowaniu technologicznym e-commerce. W te rozwiązania wprowadza czytelników Zbigniew Nowicki – Bluerank. Na siłę konkurencyjności performance marketingu zwraca uwagę Łukasz Szymula – Tradedoubler. A moment finalnego kliknięcia zanim zakupy dotrą pod drzwi czy do maszyny paczkowej – płatnościach online – i ich rozwój przedstawia Jacek Kinecki – Przelewy24.
Co więcej, wysiłki autora rozmów Pawła Oksanowicza – e-Izba, oraz jego rozmówców zmierzają w stronę łączenia różnorodnych perspektyw na biznes i doświadczeń klientów. Dlatego również ważnymi w tym zbiorowym wysiłku są rozmowy z Justyną Skorupską e-Izba, o B2B e-commerce, oraz z Martą Szymborską – GS1 o odpowiedzialnym łańcuchu dostaw.
O przeszłości ku przyszłości
Książka ta jest również świetnym przykładem współdziałania branży, które pozwoliło jej rozwijać się progresywnie przy wykorzystaniu możliwości mikro i makroekonomicznych. W ten sposób polski e-commerce unikał pułapek i odpowiadał zawsze na zapotrzebowanie rynku w sposób zgodny i nakierowany na przyszłość właśnie dzięki potędze współdziałania. To dlatego dziś Izba Gospodarki Elektronicznej jest największą organizacją branżową w kraju, dedykowaną dla e-handlu, ze znaczącymi osiągnięciami zarówno w sferze legislacji, rozwoju zrzeszonego biznesu i edukacji konsumenckiej.
-„Dekada” pokazuje dużą część historii e-commerce w naszym kraju. Przedstawia dzień dzisiejszy i kieruje nasz wzrok ku przyszłości. Nie ma obaw, nie chcemy przyspieszać czasu, bo wiemy, jak cenną wartość stanowi. Ale też wiedząc, że wokoło wszystko szybko się zmienia, w przyszłości możemy znaleźć się równie prędko. Jej oznaki można znaleźć w tekście – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby i pomysłodawczyni książki.
Pomiędzy poszczególnymi częściami „Dekady polskiego e-commerce” znajdują się informacje i znaczące liczby, które dotyczą e-commerce widzianego oczami klientów i przedsiębiorców. Pochodzą z komplementarnego do książki raportu „Dekada polskiego e-commerce”, wyd. styczeń 2023, e-Izba.
Całość adresowana jest do wszystkich zainteresowanych tematyką i rozwojem handlu elektronicznego. Jest też ciekawą propozycją dla szerokiego rynku, tzn. osób które są zainteresowane domeną handlu i marketingu. Przystępna forma dialogu pozwala sądzić, że czytelniczki i czytelnicy „Dekady” ocenią ją bardzo wysoko, pochłaniając treści książki w maksimum trzy wieczory. A może nawet krócej?