Grupa Ingka zanotowała w ostatnim roku finansowym (zakończonym 31 sierpnia 2023 roku) wzrost przychodów o 5,4 proc. Wyniosły one globalnie 44,3 mld euro. Dochód netto firmy wyniósł 1,5 mld euro. Rok wcześniej było to 0,3 mld euro. Nakłady inwestycyjne w kolejnych trzech latach mają wynieść ponad 4,5 mld euro.
Firma zwiększyła także swoje zaangażowanie w energię odnawialną o 1 mld euro. Oznacza to, że do 2030 roku kwota ta sięgnie 7,5 mld euro.
– To był kolejny wyjątkowy, a zarazem pełen wyzwań rok. Czuję się niezwykle dumny, że skutecznie realizujemy nasze cele: tworzymy lepsze miejsca do mieszkania, ułatwiamy życie ludzi, dbamy o planetę, a także rozwój naszej firmy, również w dłuższej perspektywie. Osiągnięte wyniki pozwalają nam na dalsze inwestycje, mające na celu realizację wizji IKEA – powiedział Juvencio Maeztu, zastępca dyrektora generalnego i dyrektor finansowy Ingka Group (IKEA).
IKEA dla biznesu
IKEA od lat nie tylko określa trendy w aranżacji wnętrz, ale jest również partnerem przedsiębiorców. Rozwijanie oferty dla klientów biznesowych, stanowi istotną część strategii firmy. Dzięki temu, w roku finansowym 2023 niemal 20 proc. całej sprzedaży stanowiły zakupy dla biznesu.
Marka stale rozwija usługi IKEA dla Firm oraz prowadzi badania konsumenckie, tak, aby jak najlepiej pomóc mikro, małym i średnim przedsiębiorcom w rozwoju ich biznesów poprzez zaplanowanie i urządzenie przestrzeni idealnej na potrzeby ich działalności. Ważnym krokiem w tym kierunku było wprowadzenie programu lojalnościowego dla klientów biznesowych IKEA Business Network w 2022 r. oraz transformacja cyfrowa, która pozwoliła na rozwój omnikanałowej obsługi klienta.
97 proc. zadowolonych klientów
Tegoroczne badanie Satysfakcji Klienta biznesowego IKEA wykazało wzrost zadowolenia klientów w porównaniu z rokiem poprzednim. Aż 97 proc. respondentów jest zadowolonych z usług i współpracy z IKEA dla Firm (w zeszłym roku było to 87 proc.), a 95 proc. zadeklarowało, że współpraca spełniła lub przekroczyła ich oczekiwania. Poziom satysfakcji klientów ma swoje potwierdzenie w wynikach finansowych firmy w 2023 roku. Niemal 20 proc. całej sprzedaży stanowiły zakupy dla biznesu. Indeks sprzedaży dla firm na fakturę z polskim NIP-em wyniósł 115 proc. w stosunku do ubiegłego roku.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z rozwoju zarówno programu lojalnościowego IKEA Business Network, jak i usług IKEA dla Firm. Nasze starania zaowocowały wzrostem liczby klientów biznesowych o ok. 10 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem, a 98 proc. osób w badaniu Satysfakcji klienta biznesowego stwierdziło, że ponownie zdecydowałoby się na współpracę z IKEA dla Firm – komentuje Damian Łuczkowski, Kierownik ds. Klienta Biznesowego w IKEA Retail w Polsce.
Transformacja cyfrowa
Jeśli chodzi o tegoroczne osiągnięcia IKEA dla Firm, dużą rolę odegrała inwestycja w rozwój omnikanałowości marki. Teraz cały proces planowania, konsultacji oraz zakupów jest wygodniejszy, ponieważ może się odbyć w całości zdalnie, bez potrzeby odwiedzin w sklepie. Nawet usługa leasingu w IKEA umożliwia przedsiębiorcom sfinansowanie zakupów całkowicie online, nawet w 15 minut, bez dodatkowych formalności. Obecnie jest to jedna z najtańszych ofert tego typu na rynku. Oczywiście, jeżeli klient chciałby omówić swoje potrzeby osobiście – w każdym sklepie IKEA działa zespół IKEA dla Firm.
Warto wspomnieć, że w 2023 r. IKEA otrzymała prestiżową nagrodę Golden Arrow w kategorii Transformacja Cyfrowa w E-commerce za projekt realizowany wspólnie z agencjami Loyalty Point i Wavemaker, który koncentrował się na potrzebach klientów biznesowych. Kampania i działania marki w tym obszarze miały na celu pokazanie, że potrzeby klienta biznesowego różnią się znacznie od potrzeb klientów indywidualnych. Odpowiedzią IKEA na te potrzeby było wdrożenie klubu IKEA Business Network i rozwiązań ułatwiających proces zakupowy, np. umożliwienie różnych form płatności.
Ostatni rok dla IKEA był czasem znaczącego rozwoju, innowacji i wzmacniania relacji z klientami biznesowymi. Firma kontynuuje te działania, dostosowując się do potrzeb rynku. IKEA stara się umacniać swoją pozycję partnera biznesowego oferując nie tylko produkty, ale także kompleksowe wsparcie klientom.