Według danych zebranych przez Tpay, podczas Black Friday sprzedaż w sklepach współpracujących z tym operatorem płatności wzrosła średnio o 116 proc. w porównaniu do pozostałych dni miesiąca, co oznacza niewielki spadek w stosunku do ubiegłego roku.
Z kolei średnia liczba transakcji wzrosła o 30 proc., co oznacza spadek względem 2022 i 2021 r. Podczas tegorocznego Black Friday internauci najczęściej decydowali się na płatność BLIKIEM (82 proc.) – to wzrost w stosunku do poprzedniego roku o aż 30 p.p.
Poza BLIKIEM, tego dnia e-konsumenci wybierali przelew online (Pay-By-Link) – 9 proc. transakcji (spadek o 24 proc.) i kartę płatniczą – 6 proc. transakcji (spadek o 9 proc.). W Black Friday, podobnie jak rok temu, klienci najczęściej wybierali produkty z kategorii Moda i akcesoria – średnia liczba transakcji wzrosła tam o 100 proc. względem średniej z całego listopada.
Znamy już odpowiedź na pytanie, jak sytuacja gospodarcza i nastroje wpłynęły na coroczne
święto internetowych zakupów, czyli Black Friday i Cyber Monday. Tpay ponownie
przeanalizował sprzedaż w tych dniach, biorąc pod uwagę liczbą odnotowanych transakcji,
wartość koszyków czy wybierane metody płatności. Generalnie było to mniejsze święto
zakupów niż w poprzednich latach. Jak wynika z danych tego operatora płatności online,
24 listopada br., czyli w Black Friday, sprzedaż wzrosła o około 116 proc. w porównaniu do
pozostałych dni miesiąca, co oznacza 2 p.p. spadek w stosunku do 2022 r. i 44 p.p. do 2021
r.
BLIK królem Black Friday 2023
W 2023 r. w trakcie Black Friday najczęściej wybieranym przez użytkowników sposobem
dokonywania płatności online był ponownie BLIK. Zrealizowano nim aż 82 proc. transakcji
odbywających się za pośrednictwem Tpay. Na drugim miejscu znalazły się przelewy online
(tzw. Pay-By-Linki) – wybrało je 9 proc. internautów, co oznacza znaczny spadek w stosunku
do 2022 r., kiedy ich udział wynosił 33 proc. Na trzecim miejscu znalazła się płatność kartą –
6 proc. transakcji, czyli również mniej niż rok temu (15 proc.). Kolejną metodą płatności, którą
wybierali internauci w Czarny Piątek, były portfele elektroniczne (tzw. e-wallety) – 3 proc.
transakcji.
– Można przypuszczać, że na wygraną BLIKA wpływ miała nie tylko jego ciągle rosnąca
popularność, lecz także fakt, że umożliwia błyskawiczną zapłatę, często kluczową podczas
wyprzedaży. Coraz więcej sprzedawców korzysta także z dodatkowych rozwiązań
płatniczych opartych o BLIKA, np. umożliwia zapłatę bez konieczności przechodzenia na
stronę bramki płatniczej – mówi Przemysław Płudowski, Head of Partnership w Tpay,
i dodaje – Warto też zwrócić uwagę na trendy związane z płatnością kartą. Zamiast
wpisywania danych “z plastiku”, konsumenci coraz częściej korzystają z innowacyjnego
modelu opartego o token, czyli np. z Visa Mobile, dla której był to premierowy rok.
Black Week 2023
Z analizy Tpay wynika, że również w tym roku Black Friday cieszył się większym
zainteresowaniem niż Cyber Monday. Sprzedaż 24 listopada, w stosunku do pozostałych
dni tego miesiąca, wzrosła o 116 proc., podczas gdy 27 listopada „zaledwie” o 43 proc.
W trakcie Cyber Monday również liczba transakcji i wartość koszyka były niższe niż w Black
Friday – w stosunku do pozostałych dni miesiąca zwiększyły się odpowiednio o 11 i 29 proc.,
podczas gdy w Black Friday odnotowano wzrosty na poziomie odpowiednio 30 i 66 proc.
– Black Friday nadal jest najatrakcyjniejszym dniem wyprzedażowym. Dla konsumentów był
to czas prawdziwych łowów, natomiast dla nas – sprzedawców i dostawców kluczowych
usług, kulminacja intensywnej pracy nad dopracowaniem każdego etapu ścieżki zakupowej.
Aby odnieść sukces, sklepy internetowe muszą się dobrze przygotować na wzmożony ruch.
Sprawdzona bramka płatnicza, która poradzi sobie z nagłym skokiem liczby transakcji i da
możliwość szerokiego wyboru metod płatności, jest w tej sytuacji nieoceniona. Cieszę się, że
współpracujące z nami sklepy mogły bez przeszkód przyjmować tysiące transakcji i w ten
sposób spełnić oczekiwania swoich klientów – podsumowuje Przemysław Płudowski.
Co Polacy kupowali w Black Friday 2023?
W Czarny Piątek odnotowano najwięcej transakcji w całym miesiącu. Wówczas ich średnia
liczba w stosunku do średniej w całym listopadzie wzrosła szczególnie w trzech
kategoriach:
- Moda i akcesoria – o 101 proc. (-92 p.p. rdr.),
- AGD/RTV i elektronika – o 84 proc. (-28 p.p. rdr.),
- Zdrowie i uroda – o 50 proc. (-4 p.p. rdr.).
A jak to wyglądało w przypadku średniej wartości koszyka? Tutaj także mamy do czynienia
z zauważalnymi wzrostami w porównaniu do średnich wyników z listopada. W branży Moda
i akcesoria średnia wartość koszyka wzrosła o 17 proc., w Zdrowie i uroda o 23 proc,
a w najpopularniejszej branży, czyli AGD/RTV i elektronika o 45 proc.
W trakcie Czarnego Piątku podczas zakupów w branży AGD/RTV i elektroniki największą
popularnością wśród kupujących cieszył się BLIK – w ten sposób zrealizowano 53 proc.
transakcji. Na drugim miejscu, z wynikiem 21 proc., znalazła się karta płatnicza, a na trzecim
przelew online (18 proc.).