Dla platformy Rozetka.pl, polskiego oddziału największej firmy e-commerce w Ukrainie, pierwszy Black Friday okazał się dużym sukcesem.
Sam Czarny Piątek (24.11.) był dla marketplace’u rekordem. Liczba zamówień była niemal dwukrotnie wyższa, niż w pozostałe dni listopada. Średnia wartość koszyka była wyższa o 30 proc. niż w inne listopadowe dni.
Porównując listopad z październikiem, ruch i liczba zamówień na Rozetka.pl wzrosła o 57 proc., a średnia wartość koszyka zwiększyła się o 16 proc.
– Zdaję sobie sprawę, że w wypadku naszej platformy, która na polskim rynku działa od czerwca, łatwiej o spektakularne wzrosty – mówi Mariya Kallagova, dyrektor marketingu w Rozetka.pl. – Jednak ich wysoki poziom pokazuje, że w ciągu zaledwie kilku miesięcy działalności w Polsce udało się nam dotrzeć z ofertą do odbiorców i wzbudzić zaufanie polskich klientów.
Autopay – branża jest stabilna
Marcin Szczur, zarządzający Business Unitem Platforms & Marketplaces w Autopay, odpowiedzialny za współpracę z platformami sprzedażowymi komentuje:
-Podczas tegorocznego weekendu zniżek i okazji cenowych, który obejmował Black Friday (24.11) i towarzyszący mu Cyber Monday (27.11), w systemie płatności Autopay odnotowaliśmy o ponad 16 proc. więcej transakcji niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Co ciekawe w tym roku obroty e-commerce wzrosły o niemal 31,5 proc., w porównaniu do poprzedniego.
W 2022 r. w Black Friday średni koszyk zakupowy ukształtował się na poziomie 198 zł (25.11), w 2023 wyniósł 230 zł (24.11).
W tym roku kupujący najczęściej płacili za pomocą BLIKa. Ta metoda płatności obsłużyła 58 proc. transakcji i odpowiada za ponad 54 proc. obrotów. Niemal co czwarta transakcja (23 proc.) opłacona została kartą. Jednocześnie ta metoda odpowiada za ponad 14 proc. obrotu w Czarny Piątek.
Sprzedaż podczas Black Week w ostatnich latach trudno określić mianem rekordowej – od czasu pandemii (2020 r.) utrzymuje się raczej na stabilnie wysokim poziomie. Polacy nie wydają znacząco więcej, jeśli porównamy rok do roku – wielkość koszyka wynika raczej z ogólnego wzrostu cen w większości branż. W 2023 r. inflacja nadal nie pozostała obojętna dla portfeli Polaków, ogólna sytuacja społeczno – polityczna również nie ustabilizowała się na tyle, by znacząco wpłynąć na poczucie bezpieczeństwa i komfort finansowy.
Dodatkowo, 2023 to pierwszy rok po wprowadzeniu unijnej dyrektywy Omnibus, której założeniem była m.in. poprawa transparentności cenowej i ukrócenie nieuczciwych praktyk e-sprzedawców. Świadomość, że dana promocja wcale nie musi być tak rekordowa, jak chcielibyśmy, mogła niektórych klientów zniechęcić do finalizacji zakupu.
Niemniej ogólny wynik potwierdza stabilność branży i zaufanie konsumentów do e-zakupów. Wskazuje też na dobry kierunek rozwoju narzędzi i rozwiązań dla e-commerce. Szybkie płatności i coraz lepsza logistyka dostaw (także w zakresie zwrotów) działają zdecydowanie na korzyść całego rynku e-commerce.