Prawie 98% badanych stwierdziło, że zakupy spożywcze online to oszczędność czasu. Niska cena, rabaty i akcje promocyjne oraz termin dostawy to najważniejsze elementy, na które zwracamy uwagę kupując artykuły spożywcze w internecie – to najważniejsze wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez supermarket online delio [1]
W wyniku obostrzeń oraz zmian zachowań konsumenckich spowodowanych pandemią, rynek w ostatnich kilku latach uległ transformacji. Jedną z głównych zmian jest rosnące znaczenie e-grocery. O ile potrzeba bezpieczeństwa i restrykcje z powodu COVID-19 silnie wpłynęły na popularyzację tego kanału, to dzisiaj głównie wygoda, a także oszczędność czasu przekonują konsumentów do zakupów online. Z tym ostatnim stwierdzeniem zgadza się aż 98% kupujących w supermarkecie online delio.
Swoboda decydowania
– W trakcie pandemii Polacy przekonali się, że zakupy przez internet są wygodną alternatywą dla tradycyjnych wizyt w sklepie. Wystarczy kilka kliknięć, by zakupy pojawiły się pod naszymi drzwiami już nawet w dwie godziny od złożenia zamówienia. Nie musimy stać w kolejce, tracić czasu w korkach czy szukać miejsc parkingowych. W ten sposób, nauczyliśmy się już kupować produkty z wielu kategorii, takich jak ubrania czy elektronika. A dziś coraz chętniej sięgamy po smartfon czy tablet, by kupić również artykuły spożywcze. Zakupy przez internet dają nam swobodę decydowania, kiedy i jak ich dokonujemy – mówi Iga Sołowińska – communication manager w delio.
I to właśnie termin dostawy, dostosowany do preferencji użytkownika, jest jednym z najważniejszych czynników przy wyborze sklepu spożywczego online. Tego zdania jest 60% ankietowanych. Wyżej są tylko kwestie bezpośrednio związane z naszym portfelem, czyli niska cena (ważna dla 67% badanych) oraz rabaty i akcje promocyjne (63%). Prawie co druga osoba zwraca również uwagę na próg darmowej dostawy. Co ciekawe przy wyborze sklepu online nie kierujemy się opiniami o sklepie (zaledwie 4,5% badanych), a także jego rozpoznawalnością (2,5%). Ponad 80% osób porównuje ceny pomiędzy sklepami online, szukając tym samym jak najlepszej oferty.
Co najchętniej kupujemy w sklepach spożywczych online?
Wśród najchętniej nabywanych rzeczy w sklepach spożywczych online królują suche artykuły spożywcze, które są kupowane przez 85% badanych. Na drugim miejscu uplasowały się napoje kupowane przez 68% osób. Podium zamykają świeże produkty spożywcze, po które sięga prawie 65% ankietowanych. W co trzecim koszyku zakupowym znajdziemy także chemię gospodarczą.
Systematyczny wzrost kanału e-grocery
Jak wynika z danych PwC, prognozowany udział handlu online w sprzedaży produktów spożywczych w Polsce na koniec 2022 roku wyniósł 1,4%, a w 2027 roku ta wartość wzrośnie do 2,7%. Ogromne możliwości rozwoju tego kanału tkwią w zamiłowaniu Polaków do zakupów spożywczych. W przeciwieństwie do zachodnich krajów, statystycznie robimy je średnio 2-3 razy w tygodniu, podczas gdy na zachodzie jest to zazwyczaj 1-2 razy w tygodniu. Co więcej, aż 40% polskich respondentów przyznaje, że codziennie dokonuje zakupów spożywczych.
[1] Badanie przeprowadzone w dniach 13-19 listopada na klientach supermarketu online delio, N=753.