W obecnych czasach kwestie zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw stanowią integralną część strategii biznesowych centrów handlowych i ich najemców. Dążąc do funkcjonowania w zgodzie z kryteriami ESG (Enviromental, Social responsibility, Governance), podmioty te przekraczają granice własnych działalności i kierują swoje spojrzenie także na dostawców towarów oraz usług, preferując tych, którzy stosują zrównoważone praktyki produkcyjne i logistyczne – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Lucyna Śliż, współzałożycielka i członkini zarządu Reesco Retail.
Podejście to staje się szczególnie ważne w przypadku wyboru partnerów do przebudowy lub rozbudowy istniejących obiektów. Centra handlowe w naturalnym cyklu swojego życia przechodzą procesy modernizacji, które mogą znacząco wpłynąć na środowisko i społeczność lokalną. Dlatego właśnie, przy wyborze firm budowlanych, dostawców materiałów budowlanych czy usługodawców, zrównoważone praktyki stają się coraz częściej kluczowym czynnikiem decydującym.
Nowe priorytety
Oczekiwania klientów i wzrastający nacisk na zrównoważony rozwój sprawiają, że producenci materiałów stawiają na innowacje, efektywność energetyczną oraz zmniejszenie wpływu na środowisko i wprowadzają zmiany w swoich procesach produkcyjnych.
Jednym z priorytetów producentów jest zmniejszenie zużycia surowców i unikanie substancji szkodliwych dla środowiska. Coraz częściej wykorzystuje się materiały pochodzące z recyklingu lub biodegradowalne, co znacząco ogranicza wpływ na środowisko. Kolejny istotny obszar to efektywność energetyczna. Wykorzystanie nowoczesnych technologii i urządzeń umożliwia optymalizację procesów produkcyjnych pod kątem zużycia energii oraz redukcję emisji CO2. Produkcja materiałów często generuje także duże ilości odpadów, co stanowi wyzwanie, dlatego firmy starają się minimalizować ich ilość poprzez zoptymalizowane procesy produkcyjne, aktywny recykling oraz wykorzystanie odpadów jako surowców wtórnych.
W transformacji branży materiałowej kluczową rolę odgrywają innowacje technologiczne – priorytetem jest poszukiwanie nowych technologii (automatyzacja, sztuczna inteligencja), które pozwalają na bardziej zrównoważoną, choć nadal efektywną, produkcję materiałów. Coraz powszechniejsze w branży są certyfikaty zrównoważonej produkcji, które potwierdzają ich zaangażowanie w dbanie o środowisko oraz troskę o dobro pracowników.
Transformacja branży materiałowej a zarządzanie supply chain
Współpraca z dostawcami materiałów o podobnych wartościach ekologicznych pozwala na lepsze zarządzanie całym łańcuchem dostaw. Duży wpływ na kwestie logistyczne mają także innowacyjne strategie odzysku materiałów, które nie tylko zmniejszają ślad węglowy danego przedsięwzięcia (np. przebudowy czy modernizacji, lecz także pomagają obniżyć koszty – np. te, związane z zarządzaniem odpadami.
Innowacje w odzysku materiałów wpływają na logistykę i supply chain na wiele różnych sposobów. Firmy stosujące recykling wewnętrzny, czyli proces segregacji i ponownego wykorzystania odpadów powstających w procesach produkcyjnych, ograniczają ilość odpadów, które trzeba przewozić i utylizować na zewnątrz, co zmniejsza obciążenie dla logistyki. Doskonalenie logistyki zwrotnej pozwala z kolei na efektywny transport i przetwarzanie materiałów, które wracają z rynku, np. po zakończeniu użytkowania produktów. Odzyskane materiały mogą być użyte ponownie lub poddane recyklingowi, co zmniejsza zapotrzebowanie na surowce. Na jeszcze lepsze wykorzystanie zasobów i minimalizację odpadów pozwala wprowadzenie modelu logistycznego opartego na obiegu zamkniętym (circular economy). Produkty i materiały są w nim projektowane w taki sposób, aby można je było łatwo naprawiać, modernizować lub poddawać recyklingowi.
W całym procesie kluczowe jest stałe śledzenie i optymalizacja łańcucha dostaw. Wykorzystanie do tego zaawansowanych technologii i narzędzi pozwala na szybką identyfikację obszarów, w których można zastosować bardziej zrównoważone rozwiązania – zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
Wpływ na centra handlowe i ich najemców
Zmiany te wpływają na centra handlowe i najemców na kilka różnych sposobów. Po pierwsze, wybierając dostawców stosujących zrównoważone praktyki produkcyjne i logistyczne, centra handlowe i najemcy podkreślają swoją świadomość ekologiczną, co może przyczynić się do zdobycia przewagi konkurencyjnej i zwiększenia popularności wśród klientów, którzy coraz częściej preferują miejsca, dbające o środowisko i społeczność. Może się to przekładać na wzrost rentowności obiektów oraz lojalność klientów. Działając jako ambasadorzy zrównoważonego rozwoju, centra handlowe i najemcy powinni nie tylko wspierać zrównoważoną konsumpcję, promując produkty wytworzone w zrównoważony sposób, ale także sami stawiać na rozwiązania generujące możliwie jak najmniejszy ślad węglowy. Ponadto współpraca z dostawcami materiałów zrównoważonych może wpłynąć na wzrost wyceny nieruchomości centrów handlowych w przyszłości.
Autorką komentarza jest Lucyna Śliż, współzałożycielka i członkini zarządu Reesco Retail.