Po trzech kwartałach 2023 r. skonsolidowane przychody ze sprzedaży spółki Wojas osiągnęły wartość 273,5 mln zł co oznacza wzrost o 21,9 proc. rok do roku. W trzecim kwartale br. spółka nie dokonywał otwarć i zamknięć salonów. Na koniec września sieć Wojas liczyła 144 salony.
W tym czasie Wartościowa skonsolidowana marża brutto wzrosła o 12,5 proc. r/r, a procentowa marża brutto spadła z 42 proc. do 38 proc., w wyniku wzrostu udziału w sprzedaży niżej marżowanego kanału hurtowego.
Kanały sprzedaży
Głównym kanałem dystrybucji produktów i towarów Wojas S.A.. jest kanał detaliczny – sprzedaż bezpośrednia do klienta finalnego, realizowana po marży detalicznej. Sprzedaż ta odbywa się poprzez własną sieć sprzedaży (kanał offline) oraz przez własny sklep internetowy Wojas i Bartek (kanał online). Sprzedaż ta rok do roku wzrosła o 8,5 proc. i wyniosła 172,1 mln zł.
Na stosunkowo niską dynamikę wzrostu ujemny wpływ miał ciepły wrzesień 2023 r., a także wymagające warunki rynkowe w tym roku. Spółka Wojas S.A. obserwuje, iż sprzedaż detaliczna w 4 kwartale 2023 r. notuje już dynamiki dwucyfrowe.
Drugim istotnym kanałem dystrybucji produktów i towarów Wojas z rosnącym udziałem 29,3% w strukturze sprzedaży, jest sprzedaż hurtowa realizowana po marży hurtowej. Marża hurtowa jest kilka razy niższa od marży detalicznej. Kanał ten zanotował wzrost aż o 54,7 proc. i jest to efekt realizowanych większych zamówień przez Skarb Państwa na specjalistyczne obuwie wojskowe. Pozostałe segmenty sprzedaży hurtowej nie wykazywały istotnych zmian r/r.
Trzecim kanałem dystrybucji, z udziałem 7,7 proc. w całkowitej sprzedaży Wojas, jest sprzedaż materiałów, półproduktów i usług produkcyjnych sprzedawana z niską marżą. Sprzedaż w tym kanale wzrosła o 53 proc. r/r., głównie w wyniku wzrostu sprzedaży materiałów do dostawców (kooperantów).