Centra handlowe należące do NEPI Rockcastle w Polsce, w ciągu trzech kwartałów 2023 roku zwarły 258 umów najmu, odnotowując w ten sposób ponadprzeciętną liczbę transakcji i wynajmując powierzchnie 49 657 mkw. Powierzchnia nowych sklepów wyniosła 18 960 mkw. Ponadto 45 marek zdecydowało się na modernizację swoich salonów, zazwyczaj podyktowaną decyzją o powiększeniu zajmowanego metrażu. W tym roku portfolio grupy pojawiło się wielu nowych najemców, którzy zlokalizowali w centrach NEPI flagowe lub pierwsze w regionie salony swoich marek.
Do końca września w centrach handlowych w Polsce podpisano 120 nowych umów najmu na łączną powierzchnię 18 960 mkw. GLA. W gronie nowych najemców pojawili się międzynarodowi detaliści, niektórzy z nich debiutujący w regionie: np. drogeria dm w CH Karolinka w Opolu czy Rituals w Focus Mall w Zielonej Górze Wśród najemców, którzy zawarli nowe umowy najmu są m.in. Half Price, Sinsay, CCC, Martes Sport, Sports Direct, NIKE, Douglas, Lovisa, klub fitness Xtreme Kids. Warto też podkreślić, że wiele firm, które rozpoczęły współpracę z NEPI Rockcastle w jednym obiekcie, rozwijało ją o kolejne centra.
– Obecny rok po raz kolejny pokazuje, że cieszymy się zaufaniem wielu marek, a nasze centra są atrakcyjnym miejscem do prowadzenia i rozwoju biznesu. W ostatnich miesiącach rozpoczęliśmy współpracę z wieloma nowymi podmiotami, które wynajęły blisko 19 tys. mkw. powierzchni. Dodatkowo w kilkunastu przypadkach, z uwagi na decyzję o powiększeniu zajmowanej przestrzeni lub o remodelingu, podpisaliśmy aneksy do kontraktów. Kontynuujemy politykę rozwoju i inwestowania w portfolio w Polsce, tak, aby jak najlepiej realizowała zmieniające się i różnorodne potrzeby naszych klientów. W tym roku zainwestowaliśmy kilkadziesiąt milionów złotych w modernizację naszych obiektów. Obecnie prowadzimy m.in. rozbudowę Galerii Wołomin, jesteśmy na ukończeniu modernizacji Aura Centrum w Olsztynie, trwa duża przebudowa krakowskiej Bonarki – mówi Marek Noetzel, Chief Operating Officer NEPI Rockcastle.
Focus Mall Zielona Góra rekordzistą pod względem otwarć
Od oficjalnego otwarcia nowej części w sierpniu 2021 roku, Focus Mall wzmacnia swój tenant-mix. W ślad za funkcjonalną rozbudową centrum o 15 tys. mkw., istotnie wzrosło zainteresowanie obiektem. Łącznie na przestrzeni tego roku w centrum otworzy się ponad 30 nowych sklepów, a kolejne trzy przeprowadziły remodeling salonów. To kolejny bardzo dobry rok zielonogórskiej galerii. Przypomnijmy, że w roku ubiegłym 21 najemców zdecydowało się na inwestycje w tym obiekcie.
– Nasze galerie, zarówno te w trakcie przebudowy jak i te po modernizacji, dają wiele możliwości nie tylko nowym, ale i dotychczasowym najemcom, stąd relokacje i decyzje o zmianie powierzchni na większe. Mamy też dużą satysfakcję z tego, że uznane marki rozwijając się, na swoje flagowe sklepy wybierają nasze centra handlowe. Mówię tu np. o Sinsay, Ochnik i CCC w Aura Centrum w Olsztynie, Martes Sport w Galerii Wołomin, Sinsay i Ochnik w Alfa Białystok, NIKE, Notino, WELL Wólczanka, Tous w Bonarce, czy Half Price i Xtreme Fitness w opolskiej Karolince – podsumowuje Justyna Bartosz, Head of Leasing West w NEPI Rockcastle.
W czołówce pod względem zawartych transakcji jest również opolskie centrum handlowe W pierwszych trzech kwartałach roku CH Karolinka podpisało 14 nowych umów na wynajem powierzchni handlowych a 15 kontrahentów zdecydowało się na przedłużenie umów.
Uwagę najemców przykuwa największe krakowskie centrum handlowe Bonarka. Przebudowa Bonarki jest największym tego typu projektem w Polsce prowadzonych na działającym obiekcie. Obiekt wciąż się zmienia, tworząc tenant-mix odpowiadający preferencjom klientów. Od stycznia do września Bonarka zawarła 12 nowych najmu i przedłużyła umowy z 15 dotychczasowymi najemcami. Marki takie jak RITUALS, BORGIO, SAVICKI czy WELL Wólczanka, na swoje pierwsze salony w Krakowie wybrały właśnie Bonarkę.
Nowości również w dwóch centrach handlowych przejętych pod koniec ub.r.
Przypomnijmy, że w grudniu 2022 roku NEPI Rockcastle kupiło toruńską Galerię Copernicus i centrum handlowe Forum Gdańsk. Oba obiekty rozwijają ofertę zgodnie z potrzebami lokalnych rynków. Na przestrzeni ostatnich 9 miesięcy w Forum Gdańsk wynajęto blisko 3500 mkw. Do grona najemców dołączyły m.in. takie marki jak: Sports Direct, Snipes, Intimissimi czy Rosenthal. W Toruniu otwarto m.in. sklepy Snipes, Tezenis, Molton i Pandora. Do końca roku w obu centrach pojawią się jeszcze kolejni nowi najemcy.
Kluczowe modernizacje i przebudowy w 2023 r.
Każde centrum NEPI Rockcastle dopasowuje się do lokalnych potrzeb i preferencji konsumenckich, uwzględniając przy tym interesujące klientów nowości rynkowe. W 2023 roku firma nie tylko podpisała nowe umowy najmu, ale również przedłużyła 138 kontraktów na łączną powierzchnię 30.697 mkw. GLA.
Kolejna z inwestycji NEPI Rockcastle, przebudowa części powierzchni w galerii Aura w Olsztynie, została zakończona z końcem października. Największą nowością jest przebudowa pasażu na poziomie +1, gdzie powstały nowoczesne koncepty sklepów CCC, Ochnik oraz nowa odsłona największego w mieście salonu Sinsay poszerzonego o ofertę home. Do nowych salonów przeniosły się marki Yves Rocher, Quiosque, i Grey. Łącznie aż 15 najemców zdecydowało się przenieść, wyremontować, a także powiększyć swoje lokale.
W okolicach Warszawy trwa przebudowa Galerii Wołomin. W jej wyniku uzyskanych zostanie dodatkowe 3000 mkw powierzchni. W ramach zaplanowanych zmian swoje lokale wyremontuje i powiększy kilka dużych marek w tym: Martes Sport, Cropp, House czy Reserved. W nowej przestrzeni parku handlowego Galerii Wołomin przygotowywane są również dedykowane przestrzenie dla marek Half Price oraz Sinsay.
Znacząco zmienił się również tenant-mix Galerii Warmińskiej. W olsztyńskiej galerii zadebiutowało 15 firm, a cztery inne odświeżyły swoje sklepy.
NEPI Rockcastle jest właścicielem i zarządcą 14 centrów handlowych w Polsce o łącznej powierzchni blisko 600.000 GLA, zlokalizowanych w dużych i średnich miastach. Firma działa łącznie w dziewięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, a w jej portfolio jest obecnie 56 centrów handlowych.