Czy galeria handlowa może współtworzyć życie w mieście i budować swoją ofertę w zgodzie z jego rytmem? Czy może proponować klientom coś więcej, niż tylko zakupy, i aktywizować mieszkańców? Czy sprawdza się w roli partnera dla samorządów, organizacji pozarządowych, instytucji kulturalnych? 10-letnia już obecność Galerii Katowickiej na retailowej mapie Polski przyniosła satysfakcjonujące odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Galeria handlowa, zwłaszcza ta usytuowana w samym sercu miasta, i zarządzana z założeniem otwartości na dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość, ma wszelkie przesłanki do tego, żeby stać się czymś na kształt agory, wokół której toczy się miejskie życie. Szerokie spektrum działań zorientowanych na otaczających interesariuszy definiuje na nowo charakter obiektu i buduje w świadomości odbiorców skojarzenia z miejscem, które zdecydowanie wykracza poza ofertę handlowo-usługowo-gastronomiczną, choć tę także buduje z uwzględnieniem lokalnych potrzeb. Równie wyraźnie zaznacza jednak swoją obecność np. w obszarze społecznego zaangażowania czy w sektorze czasu wolnego.
Pierwsze 10 lat funkcjonowania Galerii Katowickiej to nie tylko jej umacnianie się na rynku, ale także budowanie aktywnej roli w regionie. APSYS Polska, spółka zarządzająca Katowicką, mocno rozwija potencjał Galerii jako realnego współtwórcy i partnera regionu, miasta, jego instytucji i mieszkańców. Działania te wpisują się w przyjętą przez zarządcę, Apsys Polska, ideę #citylife, w ramach której Katowicka w czasie rzeczywistym reaguje na potrzeby mieszkańców Katowic i całego regionu. Po dekadzie zintegrowała się z miastem na tyle, że jest dzisiaj jednym z jego najaktywniejszych podmiotów, a sam budynek znalazł się wśród najbardziej rozpoznawalnych w regionie i na stałe wpisał się w codzienność mieszkańców.
Jak zgrać ofertę z miastem i trendami
Usytuowana w centrum miasta Katowicka, połączona z dworcami PKP i autobusowym, jest hubem komunikacyjnym, co wpływa na zróżnicowanie grupy klientów. Obok mieszkańców miasta i regionu, są w niej również turyści czy osoby odwiedzające miasto w celach biznesowych. Oferta Galerii podąża za tym i jest na tyle komplementarna, że uwzględnia potrzeby wszystkich grup. Wśród najemców Galerii duża część to ci, jak Peek&Cloppenburg czy RTV Euro AGD, którzy obchodzą 10-lecie w tym miejscu razem z Katowicką. Niektórzy decydują się kontynuować współpracę w nowym kształcie, powiększając powierzchnię i poszerzając asortyment, jak np. sklepy z grupy LPP. Tenant-mix podąża za oczekiwaniami i potrzebami, zmieniającymi się modami czy stylami życia, co zaowocowało m.in. otwarciem pierwszego w regionie salonu Rituals i pierwszego w Polsce lokalu marki Lovisa.
Zorientowanie na szeroką grupę klientów widać również w stałym poszerzaniu oferty gastronomicznej, w której obecne są i kuchnie świata, coraz bardziej popularna kuchnia roślinna, i mający rzesze wielbicieli fast-food. W tym roku w strefie food-court otwarto wyspę Makarun, na placu przed Galerią w sezonie letnim stanęły food trucki, w ostatnim kwartale tego roku do oferty dołączy restauracja z sushi. Sezonowo ofertę gastronomiczną wzbogacają organizowane na placu przed Galerią kulinarne festiwale tematyczne, jak np. Festiwal Pierogów Świata czy Wege Festiwal.
Katowicka od początku stawia też na współpracę z markami lokalnymi, promując przedsiębiorców z regionu, takich jak np. Caseownia czy Sofi-Flora.
W dialogu z kulturą, ekologią i mieszkańcami
10 lat Katowickiej przyniosło szereg inicjatyw łączących działania prośrodowiskowe, prospołeczne oraz integrujące mieszkańców. Galeria na przestrzeni ostatnich lat angażowała się w miejskie projekty, takie jak Szlak Beboków, a w skali globalnej – m.in. w pomoc poszkodowanym przez wojnę w Ukrainie. Wspierała lokalne NGOsy, jak Dom Aniołów Stróżów czy Miejskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt. Ma na swoim koncie także projekt To miasto zzielenieje, w ramach którego wzbogaciła centrum miasta o Miejską Farmę i eko-mural oczyszczający powietrze, czy promowała modę cyrkularną w dwóch edycjach akcji Ubrania Pełne Mocy. Zaangażowanie w ekologię doceniło jury PRCH Awards, przyznając Katowickiej za te działania złotą statuetkę. Galeria jest otwarta także na bezprecedensowe pomysły. Jednym z nich jest stworzony w tym roku, we współpracy z behawiorystką, Dogbar – wydzielona część food courtu, w której klienci mogą przebywać w towarzystwie swoich zwierząt.
Słowem, które wyjątkowo mocno kojarzy się z Katowicką, jest inkluzywność. Obok rozwiązań architektonicznych, ułatwiających osobom z niepełnosprawnością pobyt w obiekcie, Katowicka jako pierwsze centrum handlowe w Polsce wprowadziła pionierski, wieloaspektowy projekt pt. Katowicka dla Autyzmu. Osoby z ASD i ich opiekunowie mogą w Katowickiej korzystać z pokoju wyciszenia, słuchawek wyciszających dostępnych za darmo, cichych godzin, gotowości wybranych najemców do dostosowania bodźców w lokalu (jak oświetlenie czy muzyka) do potrzeb klienta oraz z praktycznego poradnika dla osób z ASD przebywających na terenie obiektu. Projekt został doceniony przez jury International Council of Shopping Centers i wyróżniony złotą statuetką w konkursie Solal Marketing Awards 2019.
Katowicka jest także pierwszym centrum handlowym w Polsce, w którym oddano do użytku pomieszczenie z komfortką – miejsce, gdzie osoby z niepełnosprawnościami lub ograniczoną mobilnością mogą w dogodnych warunkach zmienić środki higieniczne. Galeria cyklicznie wspiera też akcje z zakresu profilaktyki zdrowotnej, jak np. Mosznowładcy czy Pink Lips.