Z raportu o stanie branży (Retail Research Forum), który Polska Rada Centrów Handlowych cyklicznie przygotowuje we współpracy z firmami analitycznymi i badawczymi wynika, że na koniec 2022 r. zasoby handlowe w Polsce osiągnęły 12,96 mln mkw. GLA, a wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową na 1000 mieszkańców osiągnął 341 mkw. – pisze w komentarzu dla redakcji OmnichannelNews.pl Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Tylko w drugiej połowie 2022 r. oddano do użytku 228 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, a powierzchnia w budowie to kolejne 419 tys. mkw. GLA. W głównej mierze jest to efekt rozwoju segmentu parków handlowych, które w większości powstają w mniejszych miastach, poniżej 100 tys. mieszkańców, uzupełniając lokalną ofertę handlową.
Parki handlowe zmieniają oblicze rynku
Format parków handlowych, które umożliwiają szybkie i wygodne zakupy doskonale wpisuje się w potrzeby klientów i sieci handlowych. W 2022 r. parki handlowe odpowiadały za ponad 80 proc. uruchomionej, nowoczesnej powierzchni handlowej. W drugim półroczu ubiegłego roku otwarto 18 obiektów, wśród których największymi były: centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu, parki handlowe w Krakowie: Atut Ruczaj 2 i Atut Galicyjska oraz Aniołów Park w Częstochowie. Wymienione obiekty pokazują, że centra i parki handlowe buduje się nie tylko w mniejszych miastach, jednak to w nich lokuje się większość tego typu inwestycji. Z szacunków PRCH wynika, że w latach 2023-2025 parki handlowe stanowić będą 72 proc. nowych obiektów handlowych, a inwestycje te w około 70 proc. są lub będą realizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. W budowie jest już 419 tys. nowoczesnej powierzchni handlowej, w tym 275 tys. mkw. GLA z terminem otwarcia na 2023 r.
W strukturze nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce największy, 83 proc. udział mają centra handlowe, kolejne 15 proc. przypada na parki, a 2 proc. na centra wyprzedażowe. Nasycenie kraju nowoczesną powierzchnią handlową staje się coraz bardziej równomierne, choć nadal mniejsze ośrodki nie oferują tak nowoczesnej bazy obiektów handlowych jak duże aglomeracje. Obecnie ponad 53 proc. powierzchni znajduje się w największych aglomeracjach, 35 proc. w miastach od 200 tys. do 100 tys. mieszkańców, a 22 proc. w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Te dane wyjaśniają dlaczego w najbliższych latach najwięcej obiektów będzie powstawać w małych ośrodkach. To tam inwestorzy i sieci handlowe nadal z powodzeniem mogą docierać do nowych klientów, którzy podobnie jak mieszkańcy dużych miast, chcą robić codzienne zakupy korzystając z nowoczesnych obiektów, dysponujących wygodnymi parkingami i oferujących możliwość załatwienia wielu potrzeb w jednym miejscu. Parki handlowe dzięki stosunkowo dużej liczbie sklepów dają taką możliwość.
Dynamiczny rozwój parków handlowych ma wpływ również na funkcjonowanie i działania Polskiej Rady Centrów Handlowych. Przykładowo, konkurs PRCH Retail Awards oferuje specjalne kategorie konkursowe dla małych obiektów handlowych. W 2022 r. zarząd PRCH przyznał nagrodę specjalną firmom Acteeum Group i Equilis w uznaniu realizacji i komercjalizacji Galerii Andrychów. W tym roku poszliśmy krok dalej wprowadzając do PRCH Retail Awards nowe kategorię konkursowe. „Marketing otwarcia retail parku” pozwala na prezentację specyfiki marketingu parków handlowych, a „Największe wyzwanie” (The Biggest Challenge) umożliwia parkom przedstawienie własnego wyzwania i sposobu jak osiągnięty został sukces w kontekście tego wyzwania. Ten przykład pokazuje jak istotnym elementem przestrzeni handlowej stały się parki handlowe, które przyczyniają się do rozwoju nowoczesnych miejsc handlu i dają sieciom handlowym możliwość docierania do nowych grup klientów.
Autorem komentarza jest Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.