Rynek pokazuje, że wiele transformacji technologicznych nie odnosi spodziewanego sukcesu. Trend ten jest widoczny również w wynikach badania, przeprowadzonego przez zespół Strategy& Polska na grupie niespełna 100 przedstawicieli kluczowych organizacji z sektora handlu i FMCG.
Aby zweryfikować na ile faktycznie transformacje technologiczne przynoszą satysfakcjonujące zwroty oraz sprawdzić, co stoi za poziomem zwrotu z inwestycji w technologię, Strategy& Polska przeprowadziło badanie, w formie ankiety online (CAWI). Badanie zostało zrealizowane w okresie od lutego do marca 2023 r. wśród 90 kluczowych przedstawicieli spółek z sektora handlowego i FMCG, prowadzących działalność w Polsce.
Według badania 43 proc. ankietowanych przyznało, że maksymalny zwrot z inwestycji w technologię nie został osiągnięty. Tylko 5 proc. przedstawicieli firm, które nie uzyskało zakładanych celów transformacji, oceniło współpracę na linii biznes-technologia jako efektywną.
Liderzy ważni także w technologii
Jednym z kluczowych czynników sukcesu, który miał wpływ na osiągnięcie maksymalnego zwrotu z inwestycji, było odpowiednie zaangażowanie liderów – na ten obszar wskazało aż 96 proc. badanych.
Według danych PwC firmy planują przeznaczyć około 4,5 biliona dolarów na inwestycje w technologię tylko w 2023 roku. I to są naprawdę ostrożne szacunki. Wykorzystanie narzędzi związanych ze sztuczną inteligencją (AI), metaverse, chmurą obliczeniową (cloud), automatyzacją i robotyzacją nabiera przyspieszenia. Rosną też nakłady na cyberbezpieczeństwo.
Aby wskazać, które środki zainwestowane w technologię przynoszą maksymalne możliwe zwroty oraz z jakimi wyzwaniami technologicznymi mierzą się firmy, ośrodek badań Strategy& Polska przygotował raport “Inwestycje w technologie: jak osiągnąć maksymalne zwroty?”, który można pobrać ze strony internetowej autorów.