Jak korzystają z Internetu, co kupują w sieci oraz z jakich aplikacji mobilnych korzystają osoby w wieku 60 plus dowiemy się z najnowszego raportu badawczego „Seniorzy w świecie cyfrowym”, przygotowanego przez Fundację Kobiety e-biznesu, która działa na rzecz wykluczenia cyfrowego oraz rozwoju e-commerce.
Internet służy seniorom przede wszystkim do obsługi konta bankowego (65 proc.), ale już ponad połowa (51 proc.) robi zakupy on-line. Seniorzy coraz odważniej korzystają z aplikacji mobilnych (85 proc.) oraz dokonują płatności bezgotówkowych.
Fundacja Kobiety e-biznesu po raz kolejny zrealizowała badanie wśród osób powyżej 60 roku życia, aby poznać potrzeby, potencjał oraz dowiedzieć się więcej na temat doświadczeń dojrzałego pokolenia w trakcie korzystania z internetu i aplikacji mobilnych oraz dokonywania zakupów online. Wyniki tegorocznego badania potwierdzają, że coraz więcej Seniorów korzysta z internetu codziennie. Widać wyraźny trend rosnący w porównaniu do danych z ubiegłego roku, kiedy to korzystanie z internetu każdego dnia deklarowało 86 proc. seniorów.
W jakim celu seniorzy korzystają z Internetu?
Seniorzy najczęściej wykorzystują internet, aby mieć dostęp do konta bankowego (65 proc.), do wiadomości i informacji (63 proc.) oraz do poczty e-mail (62 proc.). Ponad połowa korzysta także z mediów społecznościowych (54 proc.) oraz robi zakupy online (51 proc.). Szczególnie w przypadku mediów społecznościowych, poczty e-mail oraz konta bankowego online można zaobserwować trend rosnący na przestrzeni ostatniego roku.
Najpopularniejszym urządzaniem przy korzystaniu z internetu pozostaje komputer (53 proc.), ale w porównaniu do ubiegłorocznej fali badania rośnie popularność smartfonów – obecnie 2 na 5 osób w wieku 60+ najczęściej wybiera to urządzenie (42 proc.).
– Współcześni seniorzy to często osoby zaznajomione już z nowymi technologiami, umiejące sprawnie korzystać z internetu, posiadające smartfona i świadome możliwości, jakie daje e-commerce. Wyniki badania „Seniorzy w świecie cyfrowym”, którego Fundacja Polska Bezgotówkowa jest Partnerem, potwierdzają, że zakupy online i płatności bezgotówkowe dzięki temu, że są wygodne i bezpieczne, nie mają ograniczeń wiekowych!” – komentuje Joanna Erdman, Prezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Znakomita większość (85 proc.) osób w wieku 60+ korzysta z aplikacji mobilnych na telefonie często lub czasami. Spośród nich najczęściej są to aplikacje bankowe (73 proc.), aplikacje zakupowe (63 proc.) i komunikatory/media społecznościowe (53 proc.).
– Pewne obawy wobec bankowości internetowej zauważalne w grupie Silver Generation udało się już w dużej mierze przełamać. Rosnące zaufanie względem tych usług może być spowodowane silnym akcentem, jaki marki i instytucje publiczne postawiły na działania edukacyjne dla seniorów w tym zakresie. Widać też, że osoby w wieku 60+ w pełni korzystają z innych dobrodziejstw online’u. Znacznie częściej traktują internet jako źródło kontaktów ze światem – poprzez pocztę elektroniczną i social media. Wciąż wysoki pozostaje również odsetek tych seniorów, którzy w sieci szukają wiarygodnych informacji. W tym aspekcie jeszcze większego znaczenia nabiera budowanie świadomości na temat cyberbezpieczeństwa, umiejętności odróżniania rzetelnych danych od fake newsów – mówi Adrianna Kubik, Business Director & Board Member, They.pl.
Jak seniorzy kupują on-line?
Seniorzy kupujący przez internet w większości (71 proc.) robią to przynajmniej raz w miesiącu. Częstotliwość ta zwiększyła się w stosunku do ubiegłego roku. Ponad połowa planuje w przyszłości dokonywać zakupów online jeszcze częściej. Większość osób starszych (82 proc.) sama dokonuje zakupów przez internet, bez pomocy osób trzecich.
Zdecydowanie najlepiej znanym wśród seniorów serwisem e-commerce, w którym można zrobić zakupy online jest Allegro – znakomita większość kojarzy ten portal (90 proc.). Na kolejnym miejscach plasują się olx.pl (63 proc.), lidl.pl (57 proc.), rossmann.pl (53 proc.), empik.pl (51 proc.) i biedronka.pl (51 proc.).
– Cieszy fakt, iż coraz więcej seniorów korzysta z aplikacji mobilnych oraz że mniej obawiają się korzystania z konta bankowego i transakcji online. To ważny element zachowania w świecie cyfrowym, do którego w tej grupie społecznej dłużej budowaliśmy zaufanie. Skłonność do korzystania z aplikacji mobilnych otwiera kolejne możliwości tworzenia nowych odpowiadających na potrzeby seniorów tematycznych aplikacji a może i superapps – mówi Anna Heimberger, Prezeska Fundacji Kobiety e-biznesu.
– To, że seniorzy coraz częściej korzystają z zakupów online i płatności bezgotówkowych jest efektem wzrostu zaufania i kompetencji w tym obszarze. Łatwość dokonania zakupu, bezpieczeństwo transakcji oraz oszczędności kosztowe – to zalety, jakie szczególnie doceniają starsi użytkownicy e-commerce” – dodaje Joanna Erdman, Prezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Odzież, farmaceutyki i kosmetyki. Co kupują seniorzy w internecie?
Wg raportu Fundacji Kobiety e-biznesu około połowa seniorów wykorzystuje internet do zakupów odzieży, dodatków i akcesoriów (50 proc.). Do e-koszyka seniora trafiają także produkty farmaceutyczne (40 proc.), kosmetyki i perfumy (39 proc.), książki, bilety, płyty (37 proc.) oraz obuwie (35 proc.).
Największy odsetek przeznacza miesięcznie na zakupy online kwotę 100 zł – 300 zł (50 proc.).
Najczęściej wybierane formy płatności to szybkie płatności online (32 proc.) oraz BLIK (23 proc.) – popularność tego drugiego jeszcze wzrosła w ciągu ostatniego roku. Znakomita większość seniorów nie miała problemów z płatnościami online w ciągu ostatniego półrocza.
– Raport „Seniorzy w świecie cyfrowym” to cenna inicjatywa skoncentrowana na grupie docelowej, która coraz sprawniej korzysta z możliwości e-commerce. W porównaniu do ubiegłego roku, przedstawiciele pokolenia Silver częściej korzystają z płatności internetowych takich jak szybki przelew, BLIK, czy płatność kartą online. Udział płatności przy odbiorze systematycznie maleje i wynosi już jedynie 13 proc.. Jest to zbieżne z trendami, które obserwujemy dla ogółu populacji. W świetle tych danych widać wyraźnie, że osoby w wieku 60+ stanowią grupę docelową, do której warto prowadzić działania z zakresu e-commerce – mówi Magdalena Grablewska, Head of Marketing w Przelewy24.
Paczkomat (56 proc.) i firmy kurierskie (38 proc.) to najchętniej wybierane formy dostawy wśród seniorów. Spośród przewoźników kurierskich najbardziej rozpoznawalne marki to InPost (86 proc.), DPD (85 proc.), DHL (81 proc.) i Poczta Polska (77 proc.).
Bezpieczni na e-zakupach
Niemal 3 na 4 osoby w wieku 60+ kupujące online nie doświadczyły żadnych problemów z zakupami przez internet w ciągu ostatniego półrocza. Znakomita większość jest zadowolona z robienia zakupów online (95 proc.) lub poleciłaby zakupy przez internet swoim znajomym (92 proc.).
W kontekście kupowania przez internet i korzystania z aplikacji mobilnych seniorzy cenią sobie wysoko bezpieczeństwo przy płatności (97 proc.), darmową dostawę (94 proc.), łatwość w wyszukaniu produktu (94 proc.), szybki zwrot pieniędzy (91 proc.) oraz możliwość darmowego zwrotu (91 proc.). Najbardziej preferowany przez seniorów sposób kontaktu ze sklepem internetowym to kontakt mailowy (38 proc.).
Jak widać z badania seniorzy coraz chętniej o odważnej korzystają z możliwości kupowania online i widać, że będą kupować coraz więcej przez internet. Codzienne korzystanie przez seniorów z internetu stało się faktem, a używanie aplikacji bankowych i aplikacji zakupowych nie stanowi już niemal żadnego wyzwania. Transformacja cyfrowa nadal trwa, ale zniknęła większość dotychczasowych obaw związanych z w szczególności z płatnościami online – podsumowuje Dorota Bachman, współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji Kobiety e-biznesu.
Największy odsetek osób w wieku ponad 60 lat chciałby się dowiedzieć więcej o tym, jakie aplikacje mobilne zainstalować (33 proc.). Co czwarta osoba chciałaby wiedzieć jak korzystać z konta pacjenta i ZUS (25 proc.), a niemal co piąta jak umówić wizytę w Internecie (18 proc.).