Newport Logistics Fund, fundusz inwestujący w nieruchomości magazynowe w Europie zebrał w ramach pierwszego funduszu 50 mln euro. Aktualnie trwają prace nad uruchomieniem drugiego funduszu o wartości 100 mln euro.
Zaledwie 10 miesięcy wystarczyło, żeby pozyskać od inwestorów z Europy Zachodniej, Polski, USA oraz Dubaju 50 mln euro. Pozyskane przez fundusz pieniądze zostały już w pełni zainwestowane w trzy projekty m.in. w Londynie, Amsterdamie i Zgierzu. Taka alokacja projektów zapewnia oczekiwaną dywersyfikację portfela aktywów. Aktualnie trwają prace nad Funduszem II, który po zarejestrowaniu na początku drugiego kwartału 2023 rozpocznie proces pozyskiwania 100 mln euro. Aktualnie analizowane są projekty w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii, Hiszpanii i Szwecji.
– Nasza strategia zakłada finansowanie budowy nowoczesnych magazynów i obiektów logistycznych w Europie w oparciu o dywersyfikację aktywów jak i ich lokalizacji – powiedział Szymon Ostrowski, Dyrektor Zarządzający Funduszu.
W strategicznych lokalizacjach
Wszystkie finansowane przez Newport Logistics Fund obiekty przemysłowe zlokalizowane są w strategicznych punktach Europy.
Pierwszy projekt zrealizowany z Funduszu I znajduje się w Centralnej Polsce, w okolicach Zgierza, w pobliżu autostrady A2, łączącej m.in. Warszawę z Berlinem. Inwestycja obejmuje dwa budynki o łącznej powierzchni 33 500 mkw. Jeszcze w tym kwartale zostanie ukończony pierwszy z nich, a z hali o powierzchni 6 300 mkw. skorzysta DPD – jedna z największych firm kurierskich w Europie. W budynku typu cross-dock znajdzie się jeden z największych i najnowocześniejszych sorterów firmy w kraju. Do dyspozycji najemcy oddane zostanie także zaplecze biurowo-socjalne.
Kolejny projekt sfinansowany przez Newport Logistics Fund to centrum dystrybucyjne w parku biznesowym Stichtsekant w Almere pod Amsterdamem, którego powierzchnia wyniesie 23 400 mkw. i zostanie dostarczona na początku 2024 roku. Inwestycja zlokalizowana będzie bezpośrednio przy autostradzie A27, zaledwie 30 km od Amsterdamu i Utrechtu. Do lotniska Schiphol i portu w Amsterdamie można dotrzeć w około 30 minut. Centrum dystrybucyjne sprawdzi się zarówno w obsłudze jednego większego najemcy, jak i kilku mniejszych w ramach segmentów o powierzchni minimum 3 700 mkw.
Ostatnia inwestycja w pierwszym funduszu znajdzie się w rejonie zachodniego Londynu, w niedużej odległości od jednego z największych lotnisk na świecie – Heathrow, w pobliżu skrzyżowania nr 14 autostrady M25. Newport Logistics Fund finansuje realizację obiektu o powierzchni 7 500 mkw., który zapewni doskonałą obsługę logistyki ostatniej mili i sprawne dotarcie do populacji Londynu. Będzie to istotna inwestycja dla regionu, w którym brakuje nowoczesnej powierzchni przemysłowej.
Wysoki standard ekologiczny warunkiem finansowania
Kluczowym kryterium w wyborze inwestycji finansowanych przez Newport Logistics Fund jest wysoki standard realizacji pod kątem zrównoważonego budownictwa, aby obiekty jak najlepiej wpisywały się w cele ESG klientów i użytkowników. Dlatego każdy z projektów przejdzie certyfikację metodą BREEAM.
Hala w Polsce Centralnej zostanie wyposażona w szereg zrównoważonych rozwiązań – m.in. instalację fotowoltaiczną oraz stacje ładowania samochodów elektrycznych oraz będzie certyfikowana metodą BREEAM na poziomie Excellent.
Obiekt w Londynie to inwestycja typu brownfield. Realizacja na odzyskanym gruncie poprzemysłowym doskonale wpisuje się w gospodarkę obiegu zamkniętego. Inwestycja również zostanie wyposażona w panele fotowoltaiczne i przejdzie certyfikację metodą BREEAM na poziomie Excellent z oceną EPC A.
Dach amsterdamskiej realizacji zostanie w całości pokryty panelami fotowoltaicznymi. Obiekt również uzyska bardzo wysoki poziom certyfikacji BREEAM.
Dalsza ekspansja w Europie Zachodniej
Newport po skutecznym finansowaniu dwóch inwestycji w Europie Zachodniej: Londynie oraz Amsterdamie, już planuje kolejne realizacje w tej części kontynentu. Na początku drugiego kwartału 2023 planowane jest uruchomienie Funduszu II, którego celem będzie pozyskanie 100 mln euro od inwestorów na kolejne projekty przemysłowe w zachodniej części kontynentu.