Rok 2021 żegnaliśmy z nadzieją, że kolejne 12 miesięcy pozwoli gospodarce złapać oddech. W pewnym sensie rzeczywiście tak się stało. Konsumenci w 2022 r. chętniej wydawali oszczędności z lockdownów. W Lagardère Travel Retail z pewnością to odczuliśmy. Klienci wrócili do naszych sklepów w galeriach i parkach handlowych, na lotniskach, dworcach i stacjach metra. Częściej odwiedzali kawiarnie i restauracje – pisze w komentarzu dla redakcji Omnichannelnews.pl Dariusz Sinkiewicz, dyrektor zarządzający segmentem Travel Essentials w Lagardère Travel Retail
Jednocześnie od lutego mieliśmy do czynienia z serią zdarzeń o krytycznym znaczeniu dla całej gospodarki. Agresja Rosji na Ukrainę, tąpnięcie na rynkach surowców, dynamiczny wzrost inflacji i zaostrzanie polityki pieniężnej… To wszystko przełożyło się na nastroje i siłę nabywczą konsumenta. Zima 2022 r. przyniosła z kolei kryzys energetyczny, z którym będziemy zmagać się w najbliższych miesiącach. Wyższe koszty, większa niepewność – to mijający rok w skrócie.
E-commerce zyskuje
Mimo tych mało sprzyjających warunków branża parła do przodu. Umocniły się kategorie prozdrowotne, convenience, nowoczesne artykuły tytoniowe. Popularność e-commerce, która tak wzrosła w czasie pandemii, utrzymała się. Co więcej, po raz pierwszy w historii Polacy częściej robili e-zakupy na smartfonie niż na laptopie. Nic dziwnego, że sieci handlowe dalej mocno inwestowały w rozwój i technologie.
My też w czasie, kiedy lotniskowy biznes pozostawał zamknięty, postawiliśmy internetowy sklep aelia.pl z towarem „prosto z lotniska”. Rozwijaliśmy też nowy cashbackowy program Kameleon. Warto o nim wspomnieć, bo to przedsięwzięcie na naprawdę dużą skalę. Działa we wszystkich naszych 40 brandach, od lotnisk, przez galerie handlowe, po ulice w osiedlach mieszkaniowych. W ramach sieci So Coffee, w której dużą część oferty stanowi food – co nota bene wyróżnia nas na rynku kawiarni; podjęliśmy też współpracę z Glovo i Pyszne.pl.
Rok pod znakiem wyzwań
Co czeka branżę w przyszłym roku? W sytuacji, w której na rynek wpływa tak wiele nieprzewidywalnych czynników, trudno o jasne prognozy. Jednak trzeba się szykować na pogłębienie kryzysu. Będziemy dalej toczyć walkę z kosztami, w tym z kosztami energii. Możemy również spodziewać się pewnych zakłóceń w łańcuchach dostaw. Klienci mogą ograniczyć wizyty w niektórych punktach sprzedaży; może też zmniejszyć się wartość koszyka zakupowego. Wierzymy jednak, że będzie to zjawisko czasowe. Na szczęście dla nas, z taką dywersyfikacją portfela, jaką mamy, Lagardère Travel Retail pozostaje stosunkowo odporna na zmiany w wybranych segmentach rynku.
Omnichannelowa strategia i rozwój nowych konceptów
Jeśli chodzi o trendy, spodziewam się, że dalej będzie rosła rola e-commerce i rozwiązań omnichannelowych. Sami jesteśmy w trakcie prac nad strategią, która zakłada dalszy rozwój nowych kanałów. Na fali wznoszącej są m.in. zakupy w mediach społecznościowych i rozwiązania phygital, czyli takie, które łączą doświadczenie fizyczne z cyfrowym. W tym obszarze też już działamy. W ponad 600 punktach mamy ekrany LCD, w 1Minute Smacznego! dynamiczne menuboardy, a w Premium Food Gate – elektroniczne cenówki z QR kodem, pod którym jest dostępny pogłębiony opis produktu. Te ostatnie będziemy wdrażać też w innych konceptach, bo dają szerokie możliwości w zakresie komunikacji z konsumentami. Będziemy też dalej stawiać na sense of place – na wzór #VisitKraków. To nasza niedawna premiera sklepu z pamiątkami, który spełnia też funkcje… selfieroomu.
Coraz bardziej widoczna w strategii firm będzie kwestia ESG. Zarówno nacisk na technologie, jak i odpowiedzialność mają związek z innym ważnym zjawiskiem. Z każdym rokiem wśród konsumentów jest więcej tzw. Zetek, dla których obie te kwestie są bardzo istotne.
W Lagardère Travel Retail mamy też inne plany. Chcemy kontynuować sukcesy z 2022 roku. Po pierwsze, otwierając nowe punkty sprzedaży, głównie w parkach handlowych. Po drugie, tworząc nowe koncepty – równie udane, mam nadzieję, co tegoroczne Inmedio TOP&POP i 1Minute Smacznego! Poza tym szykujemy się na finalizację zakupu Costa Coffee w Polsce. Powinna ona nastąpić już w pierwszym kwartale 2023 roku. Mamy więc przed sobą ekscytujący rok.
Autorem komentarza jest Dariusz Sinkiewicz, dyrektor zarządzający segmentem Travel Essentials w Lagardère Travel Retail.
Komentarz z cyklu: Trendy i wyzwania rynku retail. Cały materiał z wypowiedziami ekspertów zostanie opublikowany w najbliższym numerze magazynu Omnichannel Voice.